A napokban jelenik meg a mai konzolgenerációra a Burnout Paradise felújított kiadása, és ennek kapcsán nemrég előkerült videónk az eredeti játékhoz kapcsolódó, 10 évvel ezelőtti sajtórendezvényről. Akkoriban kezdtünk kísérletezgetni videós tartalmakkal, és bár a koncepciót kicsit furcsállottuk („Szexi lányok a roncstelepen” címmel érkezett a meghívó e-mail), végül úgy döntöttünk, az exkluzív anyag érdekében – meg hogy megnézzük, olvasóink hogy reagálnak egy bulvárosabb hírre – ellátogatunk mi is az eseményre a kőbányai autóbontóba.
És hogy mi történt ott? Egy piros – már alapból lerobbant állapotban lévő – Audi A4-est felmatricáztak a Burnout Paradise logójával, majd megérkezett három akkori celeb/modell (Zimány Linda, Debreczeni Zita és Metzker Viktória), akik fehér kezeslábast és védőálarcot öltöttek, majd egy játék nyertesével közösen baseballütőt, pajszert, kalapácsot ragadtak, és elkezdték még jobban leamortizálni a jobbkormányos járgányt. Ezzel a különös eseménnyel talán azt szerették volna leginkább demonstrálni, hogy a Burnout Paradise-ban is hasonlóan törnek az autók. A vandálkodás után aztán mindenki beült a konzol elé, hogy azért a játékkal is fusson pár kört...
Na de miért is történt mindez? Kováts Tamás, az akkor még hazai irodával rendelkező Electronic Arts magyarországi marketingese (korábban Tatcom néven a PC Guru és ZED magazinok cikkírója) segített nekünk kicsit a dolgok mögé látni.
„A Burnout Paradise megjelenése előtt publikáltak egy kutatást, amely szerint a lányok egyre növekvő affinitást mutatnak a számítógépes játékok iránt. Mivel az erre leginkább hajlamos korosztály (a tizen-/huszonévesek) pont megfelelt a játék elsődleges célcsoportjának, úgy döntöttek az EA központjában, hogy el kell adni a Burnout Paradise-t lányoknak is.” – mesélte nekünk Tamás. A hazai iroda költségvetéséhez igazítva úgy döntöttek, széleskörű PR-megjelenéssel és vírusvideóval próbálkoznak, amihez akkoriban celebekre volt szükség. (A YouTube 2008-ban még gyerekcipőben járt, nem voltak akkora elérésű csatornák és vloggerek, mint ma, és a közösségi médiában se terjedtek úgy a hírek, mint manapság a Facebookon.)
„Bár a vírusvideó nem jött be, az eseményről számos helyen megjelentek képek, ahogy a lányok játszanak, és tévéinterjúk is készültek velük, hogy ők is szeretnek a TV-képernyő előtt kikapcsolódni, és akkor már lehet ezt egy játékkal is tenni.” – emlékezett vissza Tamás. Volt olyan megjelenés is, ahol persze inkább a lányok voltak csak kiemelve, és még a fotókat is úgy válogatták ki, hogy a Burnout logo véletlenül se látszódjon, de ennek ellenére bejött a dolog, jól teljesített eladások terén a játék. „És persze maga a program is különleges élmény volt: nem sokszor nyílik alkalmad arra, hogy baseballütővel és feszítővassal verj szét egy autót. ;-) Még ma is megvan az a feszítővas...” – zárta Tamás.
A hírünkhöz érkezett hozzászólások alapján olvasóink nem igazán tudták hová tenni amúgy az eseményt – a fentiek fényében különösen érthető okokból. Nem ők voltak a célcsoportjai ennek az akciónak (alig pár százalék lány olvasta akkor is a PC Dome-ot), nem nekik szólt ez a PR-mutatvány. (De amúgy a videóban megszólaló interjúalany se hiszem, hogy sokakat meggyőzött volna olvasóink közül, hogy rohanjon a boltba Burnoutért.) További fotókat itt találhattok az eseményről.
Számomra inkább egy-két jobban sikerült fénykép miatt maradt emlékezetes a sztori (mint például az alábbi fotó, amelyet talán a drámai égbolt miatt szeretek), meg addig győzködtek ott, hogy én is csapjak rá az autóra, hogy végül én is kézbe vettem a baseballütőt – és meglepődtem, hogy mennyire nehezen görbülnek az autó fémelemei (vagy másik oldalról nézve: hogy mennyire gyenge vagyok ;-) ). Meg mondjuk magát a videót szerintem egész jól sikerült összerakni. (És a játék soundtrackjének köszönhetően kedvenceimet sikerült alápakolni zenének.)
Az EA - de más játékforgalmazók is - a hazai kommunikációjában amúgy rendszeresen próbálta a vásárlókat az éppen aktuális ismert személyek segítségével elérni. Volt például The Sims 2 sajtótájékoztató, ahol Ganxsta Zolee és Soma Mamagésa voltak a vendégek lányaikkal, FIFA sajtóesemény ismert focistákkal, a The Sims 2 Nagyvárosi élet zenéjébe pedig az akkoriban különösen népszerű Lola egy száma került bele simlishre „fordítva”. (Erről is gyártottunk akkor egy kis videót: interjúnk Lolával.)
Zárásul egy extra fun fact: A Burnout Paradise esemény helyszínéül szolgáló, amúgy még ma is üzemelő autóbontó melletti parkban (Sportliget) jelenleg egy frizbigolfpálya is található – nekem ez igazából csak azért volt érdekes, amikor 1-2 évvel ezelőtt láttam, mert korábban csak a PS3 move-os Sports Championsből ismertem ezt a sportot, nem tudtam, hogy itthon is van ilyen pálya. Van, aki játszott már esetleg rajta élőben?