Végre valami más! Kamionokkal nem sok alkalommal versenyezhettünk a történelem folyamán, és általában azok sem sikerültek valami fényesen. De az FIA European Truck Racing Championship egy hivatalos, licencelt játék, így még talán van remény, hogy csak úgy nem dobja oda az FIA akárkinek ezt a jogot – vagy mégis? Utánajártam.
Kezdjük azzal, hogy a fejlesztő N-Racingről nem találtam semmi információt... Rossz ómen, de ne legyünk előítéletesek. Hm, a játék a Kylotonn KT-Engine motorját használja. Oké, elvárások ehhez igazítva – nem kell a Forza, a Gran Turismo, a Project Cars sorozatnak félnie... Bár a Kylotonn elég büszke rá, és a WRC sorozatuk erre épül évek óta... Elég a morfondírozásból, csapjunk a lovak közé!
Kamiont másként kell vezetni, mint egy autót – pláne versenyen. Akadnak furcsaságok, az egyik például az, hogy 160 km/órára van korlátozva minden versenygép maximális sebessége, biztonsági okokból. Nem véletlenül: 5 tonnát nem olyan egyszerű megállítani, a fékek kegyetlen terhelésnek vannak kitéve. Pont ezért vízzel kell léha lelocsolni őket, hogy nehogy túlhevüljenek és elégjenek. Persze vizet csak korlátozott mennyiségben tudunk magunkkal vinni, így azalatt a tucatnyi kör alatt be kell tudnunk osztani, amink van. És ha van H-váltónk és kuplungos pedálszettünk, akkor gépészkednünk is kell: ugyan csak 4 sebességes a váltó, de nem egy kanyarkombinációban okosan kell váltogatni, hogy minél több nyomaték álljon a rendelkezésünkre a jobb kigyorsítás miatt. Mindezt kellőképp begyakoroltatja velünk az oktatómód, amelyet kötelező végigcsinálni, ha a karriermódot elindítjuk.
A kamion beállítására van ugyan lehetőségünk, ám ez leginkább a futóműre korlátozódik – én nem nagyon éreztem jelentős különbséget. Verseny közben aztán jön a következő meglepetés: ez a gyorsulás, ez a féktáv bizony könnyen meg tud tréfálni, ha máshoz vagyunk szokva. Emellett jelzőkarók is vannak a kanyarokban: ha hármat lekoccolunk vagy letarolunk, boxutca-áthajtásos vagy időbüntetést kapunk. Szóval nem árt ide némi fifika, és nem csak a gázpedált nyomni, mert tapadásunk is csak addig van, amíg a gumik bírják. Ha pördülünk, ekkora tömeget már nehéz visszahozni (viszont egy driftelő kamion látványa nem gyenge tud lenni). A vezetési élmény tehát különleges – azt nehéz megítélnem, mennyire szimulátor ez, de árkádnak nem nevezném semmi esetre sem. Sérülni viszont nem nagyon tudnak ezek a nagyvasak (és az is bénán van megcsinálva), szóval ez mindenképp a „szimesség” ellen szól sajnos.
Az MI alapvetően nem rossz: képes ugyan bebambulni és rettenet döntéseket hozni néha (erre jó példa az, amikor kipördült, majd előttem keresztbe akart visszajönni a pályára – nem volt esélyem kikerülni), de már közepes szinten is dolgozni kell az első helyért. Ha az irányítást kiismertük és lett némi pályaismeretünk, a dobogót nem nehéz megcsípni, onnantól melós a dolog. A külcsín pedig kissé felemásra sikerült: a kamionok jól néznek ki, a többi már kevésbé – mondjuk úgy, hogy első nekifutásra egy ismeretlen fejlesztőtől nem rossz, de azért 2019-ben alapvetően ez még messze nem az igazi.
És akkor jöjjön, ami kifejezetten nem tetszett! Ugyebár ez egy hivatalosan licencelt játék lenne. Kérdem én: akkor hol vannak a versenyzők fotói? A személyre szabhatóságunk is kimerül egy sisakválasztásban, valamint a nevünk, nemünk, nemzetiségünk megadásában... Értem én, hogy nem ezt fogjuk bámulni, de legalább a versenyzők pofázmányát láthatnánk, ha már némi információt olvashatunk róluk. Aztán a második pofon, ami magyarként különösen fájhat: mi ez a Hungary Speedway? A Hungaroring az, ahol a magyar fordulót rendezik évek óta! Hogy fordulhat az elő, hogy egy hivatalos bajnokság egyik pályáját nem sikerül licencelni? A harmadik problémám: mi az, hogy maximum tizenketten állunk rajthoz? Az ETRC mezőnye ennél nagyobb! 2019-ben ez problémát jelent megvalósítani? Ne már…
Nagyon vegyesek az érzéseim az FIA European Truck Racing Championshippel kapcsolatban. Egyik oldalon ott van az, hogy kamionnal versenyezni más, kamionnal versenyezni jó. De foghíjas a rajtrács, és egy hivatalos játékból hiányzik egy pálya! Igen nagyot kell ahhoz nyelni, hogy ezekkel kibéküljön az ember, mert ez azért nem egészen ugyanaz, mint amikor a Codemasters az F1 kezdetén nem tudta berakni a biztonsági autót...