Valaha virágzó, élettel teli világ, amelynek egykoron szabad lakói most elnyomásban, elszigetelten élnek, és otthonuk, Salt, a pusztulás és a káosz szélére sodródott. Khm... Gyanúsan, vagy inkább mindenki számára húsbavágó módon fájdalmasan ismerős és aktuális helyzet. A brazil illetőségű Long Hat House 2018-as játéka, a Dandara most új, minden eddiginél nagyobb, teljesebb, bővebb változatban látott napvilágot a svéd Raw Fury gondozásában, szó szerint minden mai platformra. A Trials of Fear Edition alcímre keresztelt újrakiadás, amelyet a kétesztendős alapjáték tulajdonosai ingyenes kiegészítőként kapnak meg, három új területet, egy plusz főellenfelet, átmixelt és újrakevert zenéket, valamint friss hanganyagot és bővebb, mélyebb párbeszédeken alapuló karakterábrázolást, történetvezetést dob az eleve szép csomaghoz.
A játék hősnője Dandara, aki egy valós, a XVII. században élt, a rabszolgák szabadságáért és jogaiért harcoló hölgyről kapta a nevét. Ő azért születik (vagy igazából „teremtődik”) Salt világába, hogy visszaállítsa annak rendjét, és megmentse lakóit. Ezt természetesen nekünk kell megtennünk őt vezérelve, egy kétdimenziós, négy irányba scrollozós kaland során. A programban a gravitáció gyakorlatilag nem létezik, így mindenre elszánt hősnőnk bármilyen felületen képes landolni, amelyik sóval borított (vagyis fehér). Kezdetben csak viszonylag rövideket tudunk ugrani, és fegyverünk sem túl tápos, így bőven lesz mit fejlesztenünk. Ehhez a lenyomott ellenfelek és rejtvények után kapott sót használhatjuk fel a nagyobb, szerteágazó helyszínek közepén lévő táborhelyeken. Így idővel sokkal nagyobb életerőre, hosszabb ugrásra, jóval ütősebb stukkerekre tehetünk szert, ami mellé az imitt-amott fellelhető ládákból megkaparintható lootok is hasznos segítséget nyújtanak.
Mint minden vérbeli metroidvania stílusú alkotásban, ezúttal is számos helyre nem juthatunk azonnal el, ami különösen akkor bosszantó, ha közben a kiszemelt célpont látótávon belül van. A roguelike játékok azon vonására is mindenki vértezze fel magát jó előre, hogy bizony itt is rengeteget fog eltávozni a pixel-mennyországba, de ahogy azt a program mottója is írja: „tetteink nem merülnek feledésbe”. Ennek szellemében, egyfelől amint meghalunk, a legközelebbi táborhelynél (vagy kihelyezhető zászlónál) újraéledve van némi időnk visszaszerezni elvesztett javainkat (à la Dark Souls) mielőtt azok végleg eltűnnének, másfelől a felfedezett helyek és bezsebelt tárgyak, megnyitott platformok megmaradnak, csak az ellenfeleken kell újra átvergődnünk. Közben kiélezett reflexeinkre, ügyességünkre és minden idegszálunkra szükségünk lesz, mert bizony ez egy ilyen játék!
A képi világ tipikus, régimódi pixel art stílusú, ami valakinek vagy bejön, vagy nem, de szerintem nagyon jól illik a játék hangulatához. Ugyancsak remekül sikerültek a zenék is, amelyek kristálytiszta, hamisítatlanul modern hangzása éles ellentétben áll a program kissé avítt megjelenésével. Amivel azonban nekem kezdetben meggyűlt a bajom, az a vezérlés volt. Ennek során a bal analóg karral választhatjuk ki cselekvésünk irányvektorát, míg a megfelelő akciógomb hosszabb-rövidebb lenyomásával a cselekvést. Ez rendben is lenne, de kontrollerrel eleinte nem annyira egyértelmű ez a rendszer, amelyen nagyon látszik, hogy inkább érintőképernyős platformokra tervezték. Sebaj, nem megszokhatatlan a dolog, de igényel némi tanulási időt.
A brazil Long Hat House két esztendő után nemcsak leporolta, de jelentősen ki is bővítette metroidvania pályaszerkezetű, roguelike játékát, a Dandarát. Aki anno játszott vele, az most ingyenesen turbózhatja fel az alapprogramot, aki nem, az pedig minden eddiginél bővebb formában vásárolhatja meg a Dandara: Trials of Fear Editiont. Bárhogy is legyen, zárszóképpen annyit mondhatok, hogy ismét egy, a jobb fajtából való indie alkotással hozott össze a tesztersors, amelyet szívfájdalom nélkül ajánlok mindenkinek, aki ezt a stílust szereti.