25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Starship Troopers: Terran Command teszt – „Szeretne többet tudni?”

„Vannak űrhajóink, vannak fegyvereink, katonákra van szükség! Olyanokra, mint Stack Lumbreiser hadnagy és mint Carmen Ibanez kapitány. Olyan katonákra, mint Ace Levy közlegény és John Rico hadnagy!”

Írta: GeryG

Én a magam részéről imádom Paul Verhoeven filmjeit a Robotzsarutól kezdve a Total Recallon keresztül egészen a Csillagközi invázióig. Van egy sajátos groteszk és már-már testhorrorba csapó stílusa, amit sokan próbáltak utánozni, de senkinek sem sikerült igazán. Az eredeti 1997-es Csillagközi invázió, avagy a Starship Troopers is egy igazi klasszikus a maga nemében, ami aztán kapott két-három folytatást, de azokat még a videotékákban is inkább eldugták a pincében. Az eredeti film azonban ma, negyed évszázaddal a bemutatója után is simán megállja a helyét még látványvilágban is, pedig pont abban a korszakban készült, amikor már a stúdiók nagyon erőlködtek, hogy a maketteket kezdetleges CGI-ra cseréljék.

Starship Troopers: Terran Command teszt – „Szeretne többet tudni?”

Azt talán kevesen tudják, hogy a film egy 1959-es Robert A. Heinlein regény egyenes adaptációja. Érdekes módon, bár a téma adta magát, valahogy a játékfejlesztő stúdiók sosem haraptak rá igazán. Emlékeim szerint volt egy-két próbálkozás, mint a MicroProse stratégiai játéka 2000-ből vagy a 2005-ös Starship Troopers: Terran Ascendancy FPS. Most pedig itt a Starship Troopers: Terran Command, amely hosszú utat tett meg a premierig. „Szeretne többet tudni?”

A Starship Troopers: Terran Command csak lazán kapcsolódik a filmekhez, így a szereplők közt se keressünk ismerős arcokat. Az oktatóküldetés még az első filmből is ismerős, teljes kudarcként végződött első támadást dolgozza fel a Klendathun. Ezt követően viszont már egy teljesen új bolygón, a sivatagos felszínű, de a mélyben igen értékes ásványokat (és igen veszélyes arachnidokat) rejtő Kwalashán folytatódik a kampány, és végig ezen a bolygón fogunk harcolni a bogarak ellen.

Ha összegeznem kellene a Terran Command sztoriját, bizony egy kicsit bajban lennék. Mert bár a küldetések valamennyire egymásra épülnek, de igazán érdemi történetet nem pakoltak köré a készítők. Minden küldetés előtt és után van egy képregényszerű felvezető video, de még ezeknek se sok köze van egymáshoz. Ez most negatívumként hathat, de én valójában nem éltem meg annak. Inkább úgy fogtam fel, hogy a Terran Command az arachnidok elleni háború néhány izgalmas fejezetét ragadja ki. És így nézve máris teljesen rendben van az egész.

Starship Troopers: Terran Command teszt – „Szeretne többet tudni?”

Ami a kampány felépítését illeti, lassan adagolja a tartalmat. Eleinte nagyon kevés egységtípus érhető el, ahogy az arachnidok oldalán is csak a klasszikus harcosok szerepelnek. De idővel mindkét oldalon eléggé kibővül a repertoár. Az űrgyalogság mesterlövészekkel és rakétásokkal, később puskákkal vagy energiafegyverekkel felszerelt egységekkel is gyarapodik. Lehet tiszteket is lehívni a harctérre, akik önmagukban nem túl veszélyesek (ahogy önmagában egyetlen katona sem az, bármilyen bogárral is álljon szemben), de cserébe olyan extrákat tudnak nyújtani a csata során, ami akár azok kimenetelét is megfordíthatja. Sőt, a játék vége felé már a Titanfallt idéző többemeletes robotokat is irányíthatunk. Egyéb „jármű” nincs is a játékban, legalábbis olyan, amit irányíthatunk. Az egységeket azok a csapatszállítók hordják a bolygóra, amiket a filmben is láthattunk.

Az arachnidok oldalán is van választék. A tigrisek ránézésre csak csíkozásukban térnek el a sima harcosoktól, de valójában mocskosul ellenálló dögök. De van náluk sokkal rosszabb is. A savköpködő bogarakkal még csak-csak el lehet bánni nagyobb veszteség nélkül is, de amint feltűnik a színen egy tankbogár, már tudjuk, hogy itt szükséges lesz utánpótlást hívni. Nem hiányoznak a plazmabogarak sem, de vannak újak is, mint a mini plazmabogarak vagy a skorpiók.

Maga a játékmenet eléggé kötött. Szó sincs klasszikus bázisépítgetésről, ehelyett a gondosan megtervezett pályákon előre telepített bázisokat foglalhatunk el vagy vissza a bogaraktól. Ezeken és az itt-ott található helyőrségeken tudunk új egységeket rendelni a bolygó körül lebegő űrhajókról. A bázisokon általában van egy-két előre definiált építési lehetőség is, ezek az új épületek biztosítják a hozzáférést a különböző lehívható egységekhez. A játékmenet így az építkezések helyett sokkal inkább a csatákra épül. Ez a rész kifejezetten jól működik, bár előfordulnak kisebb nehézségek, amikor a katonák valamiért akkor sem húzzák meg a ravaszt maguktól, amikor egy arachnid már a haverjukat csócsálja fél méterrel arrébb.

Starship Troopers: Terran Command teszt – „Szeretne többet tudni?”

A bogarak bázisát barlangok helyettesítik, amelyeknek több kijárata is lehet. Ügyes, de nem mindenkinek tetsző megoldás, hogy ezek csak akkor lehet megtisztítani, ha előtte „kitermelték magukból” a bogarakat. Ha a felszínen szépen takonnyá lőttük az összeset, akkor leküldhetünk egy csapatot a barlangba, hogy pár másodperc alatt megtisztítsák azt. Ezt követően onnan több fenyegetésre nem kell számítanunk. Itt is belefutottam egy bugyuta hibába: ha az egész seregedet kijelölöd, hogy vonuljon le a barlangba, akkor azt nem tudod többé visszavonni. Márpedig egy sima űrgyalogos szakasz kb. tíz emberből áll, akik nem egyszerre, hanem szép sorban vonulnak le. És egyszerre csak egy szakasz megy le. Vagyis volt, hogy öt percig csak arra vártam, hogy minden egyes nyomorult szakaszom lemásszon a gödörbe körülnézni (az első már rég kipucolta), és visszajöjjön. Addig nem lehetett őket irányítani...

Az erőviszonyokat egész jól belőtték a készítők. Egyik fél sem érződik sokkal erősebbnek a másiknál, a harctéri siker tényleg inkább a taktikán és a létszámbeli különbségeken múlik. Ha csak egy-két szakaszt küldesz az arachnidok ellen, az jó eséllyel már akár egy picit is nagyobb túlerővel szemben is simán el fog bukni. Főleg, ha a bogarak egyszerre több irányból is támadni tudják. Szerencsére minden szakasz megmenthető, ha akár csak egyetlen tagját is ki tudjuk menekíteni. Ilyenkor a bázisokon utánpótlást hívhatunk hozzájuk, ami kvázi az adott szakasz/egység gyógyításának felel meg. Így megmenthető egy tapasztaltabb szakasz is, ami ugyebár több támadási móddal bír, mint egy teljesen újonc szakasz.

Érdemes a különböző típusú egységeket együtt használni, mert egész jól ki tudják egészíteni egymást. De egy dolgot érdemes észben tartani: a Starship Troopers: Terran Command nem a gyávák játéka! A legrosszabb, amit tehetsz egy bajba jutott egységgel, hogy menekülőre fogod velük a dolgot. Mert az arachnidok sokkal gyorsabbak az embernél és menekülés közben szépen egyesével le tudják szedegetni a katonákat, akik nem támadnak vissza. Szóval felejtsd el a visszavonulást, inkább halj meg a harctéren becsülettel.

Starship Troopers: Terran Command teszt – „Szeretne többet tudni?”

A grafikára komolyabb panasz nem lehet. Sajnos a térképet nem lehet forgatni (ha mégis, akkor csak én nem jöttem rá, hogyan), ami néha zavaró tud lenni. De a pályák ötletesek, és még a sivatagos terephez képest is változatosak tudnak lenni. A csaták egész látványosak közelről és távolról is, főleg az arachnidok néznek ki nagyon jól. A küldetések között egyébként vegyesen találunk felszíni és földalatti pályákat is. Utóbbiak kifejezetten jók, amikor bányák járataiban vagy barlangokban kell a sötétben tapogatózni előre. Ezért tényleg pirospont jár a fejlesztőknek. Ahogy a hangokért is, amik leszámítva néhány unott szinkronszínészt szintén egész jók. Főleg az arachnidok disznóvisításai.

A Starship Troopers: Terran Command nem egy hagyományos stratégiai játék. Annál sokkal kötöttebb a felépítése. Olyannyira, hogy kis túlzással egy izometrikus nézetű akciójátéknak is leírható lenne. A küldetések izgalmasak, és már közepes nehézségen is képesek lehetnek kellemetlen perceket szerezni. Szerencsére van gyorsmentés/töltés funkció (még ha nem is annyira gyors). A hangulat is teljesen rendben van, engem például simán rávett a játék, hogy évek után újra megnézzem az eredeti filmet. Szóval, ha nagy rajongója vagy a Csillagközi inváziónak, akkor ezt a játékot mindenképp érdemes kipróbálnod.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Ötletesen felépített játékmenet
  • Hamisítatlan Starship Troopers hangulat
  • A föld alatti küldetések kifejezetten jók
Negatívumok
  • Kisebb gondok a mesterséges intelligenciával

További képek

  • Starship Troopers - Terran Command
  • Starship Troopers - Terran Command
  • Starship Troopers - Terran Command

Starship Troopers - Terran Command

Platform:

Fejlesztő: The Aristocrats

Kiadó: Slitherine

Megjelenés: 2021. június 16.

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!