Szóval az a helyzet, hogy félek a víz alatti tárgyaktól, főleg, ha azok fémből vannak. A dolog létezik, neve is van (submechanophobia). Habár szeretek úszni, számomra a legrémisztőbb része a dolognak az, amikor kifelé menet megpillantom a létra fokait a víz alatt. A jelenséggel foglalkozó subreddit (r/submechanophobia) képeit nézegetve simán tudok magamnak egy mini pánikrohamot okozni. Úgyhogy amikor először hallottam erről a játékról, hogy itt mindenféle vízalatti hajó- meg repülőgéproncsokat kell FPS-nézetben felkeresni, tudtam, hogy ez kell nekem. Ami másnak a Dead Space meg az Amnesia, nekem az lesz a Kingdom of Wreck Business.
A dolog nem is kezdődött rosszul. A menü ízléses, a töltés során látható képernyőn mindenféle haszontalan, de érdekes tényről lehet olvasni. A tutorial rövid, érezhető, hogy egyből a mély vízbe (hah) fogunk kerülni. A feladatunk alapvetően egyszerű: minél több dolgot (kincseket, nyersanyagokat) felhozni a tenger mélyéről, ha lehet, akkor pedig az egész hajót, tengeralattjárót vagy épp XVII. századi spanyol gályát. Ehhez persze mindenféle felszerelésre szükségünk lesz, elsősorban egy hajóra, néhány fős legénységre, és mindenféle kütyüre, amelyek segítenek mesteri módon kivitelezni erkölcsileg alaposan megkérdőjelezhető ténykedésünket. A gond csak az, hogy mindehhez roppant kevés információ áll rendelkezésünkre, tehát leginkább magunknak kell rájönni, mi hogy működik. A menü ugyan szép, de kissé kaotikus, idő kell, míg kiismerjük magunkat rajta.
A játékban minden bizonyos ideig tart, semmi nem történik rögtön. A hajó üzemanyaggal feltöltése ugyan csak pár óra, de a javítása napokig eltarthat, egy-egy küldetés pedig (hitelesen) akár hónapokat is igénybe vehet. Természetesen az időt lehet pörgetni, de érdemes minél kevesebbet céltalanul a kikötőben tölteni kocsmázással és nők hajkurászásával. Minden expedíció előtt ki kell választani a legénységet, a felszerelést – a küldetésnek megfelelően – és persze a hajónkat. Ezután rövid animáció következik, majd megérkezünk a tett helyszínére, ahol szonárral belőhetjük a roncs helyét, leereszkedhetünk mi magunk, vagy akár drónnal is. Első dolgunk általában a roncs megtalálása, majd kezdődhet a kincsek felkutatása, a nyersanyagok kitermelése vagy akár a roncs kiemelése. Ha sikerrel jártunk, visszatérhetünk a kikötőbe, eladhatjuk a zsákmányt, a pénzből pedig fejleszthetjük a hajórabló üzletágunkat.
Ennyi lenne tehát a körforgás, vannak még színesítő apróságok (közösségi média, ahol új küldetésekre bukkanhatunk), kikötőfejlesztés, banki kölcsönök, aukciós ház stb., de a lényeg nagyjából ez. És nem is lenne rossz móka, ha a játék nem lenne tele valami komikusan sok buggal és érthetetlen mechanizmusokkal. Roncsok, amelyek nem rendes 3D modellek, nem lehet velük kezdeni semmit, tehát a küldetés bukó. A hajónkat nem tudjuk lecserélni, mert egy hajóval mindenképp kell rendelkeznünk, de az újat nem tudjuk megvenni, mert csak egynek van hely (a megoldás az, hogy a játék elején kell bővíteni egyből a kikötőnket, ami rengeteg pénz). Megbíznak minket, hogy hozzunk fel mondjuk egy Enigmát a tenger mélyéről – de a sikeres küldetés után a cucc nálunk marad, és el tudjuk adni! Hiányzó szövegek mindenhol. Gombok, amelyek nem reagálnak semmire. Egy idő után elfogynak a küldetések, telnek a napok, de semmi dolgunk. A felderítő expedíciók csak nyersanyagos küldetéseket dobnak fel, viszont ahhoz különlegesen drága hajóra van szükségünk, tehát a játék ismét bukó. Apróságok: a hajók nevét átírhatjuk, de a modellen marad az eredeti név. Hosszú töltési idő a különböző állomások között. És persze a képekből is látszik, a tenger teljesen élettelen, halott. Pedig ha valamire energiát kell volna fordítani, az ez, hiszen az idő nagy részét azért a víz alatt töltjük.
És mégis, újra meg újra elindítottam a játékot, mert amúgy borzasztó jó móka lenne ez, de egyszerűen nem fér a fejembe, hogy ezt a játékot miért adták ki így (és miért ilyen bugyuta névvel). Tényleg 2-3 hónap tesztelés kellett volna, vagy akár egy átkozott korai hozzáférés. Persze kijött már két patch egy héten belül, de a cikk írásakor a Kingdom of Wreck Business stabilan „többnyire negatív” értékelésen áll. Őszintén remélem, hogy a fejlesztők gatyába rázzák a játékot, mert a potenciál megvan benne, csak a kivitelezés futott zátonyra (bocs).