Huszonharmadik részéhez érkezett a hivatalos WRC-sorozat, és az idei rész azért is különleges, mert ezúttal már a brit Codemasters műhelyéből került ki – az Evolution Studios, a Milestone és a Kylotonn/KT Racing után náluk landolt a licenc még 2020-ban. Jó helyre került? Nos, ha abból indulunk ki, hogy a Codiesnak köszönhetjük a Colin McRae Rally sorozatot, majd az abból kifejlődött Dirt és Dirt Rally szériákat, alapos indokunk volt bizakodni. Na de a puding próbája az evés...

Akárcsak az F1-sorozatnál, úgy itt is kétféle igénynek kellett megfelelni: az alkalmi játékosoknak, akik csak a feeling miatt autókáznának egyet, de nem szeretnék ezt túl komolyan venni, valamint a keményvonalas rajongóknak, akiknek már az oviban is kormánykerék volt a jelük, és ők bizony szimulációra vágynak. Ezt sikerült is hozni: az irányítás tökéletes mind gamepaddel, mind kormánnyal. Választhatunk árkádos és „hivatalos” itiner között – de még a segítségek (pl. ABS, TC) is többfokozatú skálán szabályozhatóak az egyszerű be-ki kapcsoló helyett. Persze még a legárkádabb beállítások mellett is kell azért a koncentráció, nem lesz önvezető a kocsi – és már csak azért sem árt észnél lenni, mert mind a 18 hivatalos helyszín szakaszain bármelyik évszak időjárási körülményeit kérhetjük (mondjuk télen ettől még nem fog Kenyában havazni, erre azért odafigyeltek).
Ha már itt tartunk: engem meglepett, hogy az Ego motort dobták, és Unreal Engine-re épül a játék. Az ok: sajnos az Egóval 20 km-nél hosszabb szakaszt már nagyon problémás összerakni, itt viszont az Unrealnak hála 30 km-nél is hosszabb szakaszokon csapathatunk. A szakaszok össztávja egyébként 600 km környékén mozog, ezeken a hivatalos Junior WRC, WRC2 és WRC (azaz Rally1) gépeken kívül még sok más történelmi versenygéppel is rajthoz állhatunk – összesen 78 közül választhatunk. Az egyes csoportok viselkedése nagyon jól elkülönül egymástól, csoporton belül viszont már lényegesen kisebb különbségek vannak (legalábbis azoknál az autóknál, amiket kipróbáltam), de ez így van rendjén. A vezetési élmény pedig kiváló, remekül érezni mindegyik autót mindegyik talajtípuson – és szerintem a tapadási viszonyok is rendben vannak.

Extraként pedig ott van a Car Builder is, amellyel a saját rallyautónkat építhetjük meg – ami nem volna rossz, de a kivitelezés kicsit lehangoló lett. Az ötlet maga persze remek, de az alkatrészkínálat igencsak fantáziátlan: nincs olyan, hogy teszem azt a váltó tartós, de hajlamos könnyebben sebességbe ragadni, míg mondjuk egy másik gyorsabban vált, cserébe könnyebben törik – itt csak annyi van, hogy ha minőséget, tartósságot és teljesítményt akarsz, akkor drágább lesz az alkatrész.
Játékmódok tekintetében nagy meglepetésre ne számítsunk, de szerencsére azért az átlagosnál kicsit gazdagabb a felhozatal. A Dirt Rallyból ismerős klubrendszer most is megvan, lehet saját bajnokságokat indítani. A Moments mód sok más játékból lehet ismerős, itt is felbukkant, pici csavarral: nemcsak megtörtént eseményeken alapuló versenyfeladatokat kapunk, hanem „mi lett volna, ha” típusúakat is. Egy dolog rontja el itt az élményt: a kedvcsináló videók minősége. Hogy a régi felvételek esetében meg se kísérelte senki feljavítani a képminőséget, az egy dolog, de hogy alig 1-2 éves videók esetében is ennyire gáz legyen, az nettó igénytelenség – ezek a kedvcsináló kis szösszenetek még egy Full HD felbontású tévén is ramatyul néznek ki sajnos...

Eddig minden szép és jó – csak épp játék közben merül fel az emberben az, amit egyszer már kérdeztem a Forza Motorsport kapcsán: mi ez a f*s? Vezetés közben ahhoz képest még ritkán van képtörés, de visszajátszásoknál sokszor az élvezhetetlenségig töredezik szét a megjelenítés, mintha a V-sync nem lenne bekapcsolva. Ha pedig kívülről mutatják az autónkat, akkor sokszor irgalmatlanul „riceg”, azaz darabos a kamerával pásztázás – súlyos frame pacing gondok is vannak (azaz nem egyenlő idő telik el az egyes képkockák kirajzolása között). PlayStation 5-ön volt szerencsém tesztelni, és itt csak 60 fps-es mód van – de ahogy olvasgattam, PC-n is vannak gondok gazdagon (és egy patch már jött, de még bőven van mit javítani).
A grafika sem egy akkora szám tulajdonképpen: nagyjából az a szint, amit a franciák hoztak tavaly a WRC Generationsszel – csak épp az ő grafikus művészeiknek figyelni kellett arra is, hogy PlayStation 4-en, Xbox One-on és Switchen is tudjon futni a játék, míg ez a WRC csak PC-re, PS5-re és Xbox Sersies S/X-re jött ki, tehát lényegesen kevesebb limitációval mehetett a design, és ehhez képest én nem érzek lényegi előrelépést. De legalább a hangokra nem lehet panaszunk, sőt, még olyan részletre is ügyeltek a britek, hogy a navigátor szövegét úgy vegyék fel, hogy rázták felolvasás közben a hitelesebb hangzás kedvéért.

Déjà vum van, kedves olvasó... És ezt pár hete már átéltem egyszer: adott egy alapvetően jó játék, amelyet a technikai megvalósítás miatt meg kell köpködjek, pedig utálok vitriolos kritikus lenni. Persze ahogy akkor, úgy most is csak azt tudom írni: ki lesz ez javítva valamikor egyszer, és akkor végre abszolút méltó cím lesz mind a sorozathoz, mind a fejlesztők renoméjához mérten.