Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Egyéb számítástechnikai témák

»» Drónok

11119 levél
Válasz 19.07.11. 15:14 #13
Lacko
LM, majd ird meg hogy sikerült-e az RTH a precíz inditással!

Én azért választottam az Air-t, mert egy barátom (bár eskudozott hogy mindig működik) a szemem láttára sokat szívott Sparkkal: kb 8 méter (!) távolságban úgy akadozott minden, hogy egy fotót sem bírt kêszíteni. De ez simán lehet, hogy csak azért volt, mert épp szarakodott a telefonja.

Igaziból azóta picit bánom hogy nem néztem meg jobban a Sparkot. Ugyhogy várom itt a beszámolóidat, tapasztalataidat.
3580 levél
Válasz 19.07.10. 13:47 #12
gregmerch
Igen, ilyesmit mondtak nekem is februárban a pilóta tanfolyamon.
Mondjuk nem tudom, DJI-hoz kötött-e a dolog, de lehet, hogy mivel a drónok 75-80%-a DJI, így az ő applikációjukat egészítik ki vele, vagy azt is.
Asus ROG G703GX (i9-8950HK, 32GB DDR4/2666, RTX 2080 8GB GDDR6); Asus ROG Strix GL12CX (i9-9900K, 32GB DDR4/3200, RTX 2080 Ti 11GB GDDR6); PS4 Pro, X1X, Switch; 6.&7. gen; Andr, iOS
3580 levél
Válasz 19.07.10. 13:20 #11
gregmerch
Nem, nem erre gondoltam.
Általános app lesz, valóban amerikai mintára. De ez a jövő.
A DJI saját maga is számon tart tiltott légtereket, valószínűleg ez a hely még benne maradt. Ezekre külön engedéllyel lehet berepülni, nem polgári (hanem minimum ipari) drónnal, ha a légtérhasználati engedély bemutatását követően a DJI megküldi az adott koordinátájú légtérre vonatkozó gyári tiltást feloldó kódot.
Asus ROG G703GX (i9-8950HK, 32GB DDR4/2666, RTX 2080 8GB GDDR6); Asus ROG Strix GL12CX (i9-9900K, 32GB DDR4/3200, RTX 2080 Ti 11GB GDDR6); PS4 Pro, X1X, Switch; 6.&7. gen; Andr, iOS
11119 levél
Válasz 19.07.10. 13:15 #10
Lacko
Azaz a DJI appban lehet végre kérni magyar engedélyt?

Nekem volt olyan, hogy Budai hegyek, szállnék fel, app nem engedi: itt lakik a köztársasági elnök. Ja már több mint tíz éve a Várban lakik, de sebaj. Rábökök, hogy kérek engedélyt, erre bekéri a bankkártya adataimat, hogy intéz nekem egyet az amerikai légügyi hatóságnál.
28206 levél
Válasz 19.07.10. 12:56 #9
LordMatteo
Nemrég voltak nálunk a DJI-től előadást tartani, akkor ők mondták, hogy már folyamatban van az applikáció, és várhatóan őszre elkészülnek vele, ill. a szabályozás is addigra léphet életbe, hogy az applikációs foglalás szabályos legyen. Elvileg fél órával előtte kell majd foglalni benne, pilótaengedélyhez kötve a regisztrációt.
A kibaszás társas játék, sose feledd.
11119 levél
Válasz 19.07.10. 12:55 #8
Lacko
Igen, most van a 25grammos kategória, de az EU-s tervezetben ez nem szerepel. Persze simán lehet, hogy a jogharmonizációt nem úgy értik, hogy megszüntetik ezt a 25grammos határt, de lehet.

Illetve nyilván a német és svájci rendszer sem tökéletes, mivel ők úgy oldották meg, hogy nem állampolgárok nem köthetnek biztosítást. Azaz turista drónozás csak akkor lehet, ha lakik ott rokonod/barátod, aki magára köt és vállalja, hogy vele drónozol. Az EU-s szabályozás ezen pozitív irányba változtatna (persze ebből még bármi más is lehet), hogyha én egy legálisan regisztrált drónos vagyok Magyarországon, akkor azzal repülhetek Németországban is. De még ez is csak a jövő zenéje...

Arról a telefonos appról is olvastam spekulációkat, hogy azért ott se fél óra alatt lesz az átfutás. De ne a károgóknak legyen igaza!
3580 levél
Válasz 19.07.10. 12:19 #7
gregmerch
Én úgy tudom (és az mndsz.hu-n is ez van, ill. amikor nem rég utoljára néztem, még ez volt), hogy jelenleg is a 0,25kg - 2,0kg súlykategória az első engedélyköteles, és ez így is marad. Ha veszel egy Ryze Tello-t, ami 8dkg, vagy egy Zerotech Dobby-t, ami 19-20dkg, azzal repülhetsz (persze ha baleset vagy baj van, az a te sarad lesz).

Igen, szabályozás KELL, de korrekt és konzekvens, nem a kiskapukkal teli, túlkapásokra, feljelentgetésre és gondatlan veszélyeztetésre lehetőséget adó, "igazi hungarikum" típusú.

Egyébként úgy tudom, hogy telefonos applikáció is tervben van, amivel akár azonnalra foglalhatsz légteret. De ez még nagyon távoli dolog...
Asus ROG G703GX (i9-8950HK, 32GB DDR4/2666, RTX 2080 8GB GDDR6); Asus ROG Strix GL12CX (i9-9900K, 32GB DDR4/3200, RTX 2080 Ti 11GB GDDR6); PS4 Pro, X1X, Switch; 6.&7. gen; Andr, iOS
11119 levél
Válasz 19.07.10. 12:11 #6
Lacko
Én a terkep.legter.hu-n akartam engedélyt kérni és ott írta ki, hogy ja mivel több minisztériumot is érint, ezért 18ezer...

És pontosan nem emlékszem, hogy hol olvastam, de hivatalos bejelentés volt, hogy túlterheltek lettek (nem tudom pontosan kik), ezért nem fogadnak be több kérelmet.

Tudom, hogy a tervezettel kapcsolatban, most mindenki csak találgat, de nekem úgy tűnik, hogy nem ésszerűsítésről van szó, hanem szimpla szigorításról. Azaz be akarják vezetni a német tipusú rendszámot (regisztrációval) - amivel semmi bajom -, de természetesen meghagynák a magyar tipusú "pecsét, aláírás" mentalitású engedélykérést. Azaz a legrosszabb kombót.
Az is béna, hogy a tervezet két kategóriában gondolkodik: 25kg alatt és felett. Nincs benne a 25g alatt (ami most a játék kategória és ezért semmi megkötés jelenleg), nincs benne a svájci 500g, sem a korábbi 2kg-os limitek. Tehát a kinai 100forintos játékszarra is ugyan az lesz a szabály, mint egy Mavic 2 Enterprise-ra, hisz mind a kettő 25kg alatti.

Ja és félreértés ne essék! Én nem liberalizálni szeretném a szabályokat!!! Legyenek rohadt szigorú szabályok és még szigorúbb büntetések! Én is frászt kapok, amikor a játszótér felett (ahol épp a kisfiam játszik) elkezd lebegni egy Phantom 4.
De észszerű szabályok legyenek: annak a Phantom 4-nek legyen lehetősége repülni legálisan egy olyan helyen, ahol nincsenek gyerekek alatta, akkor is ha egy fél órával ezelőtt jött rá, hogy ő most röpködne. (Ha már mindenképp engedély kell, akkor az elintézhető legyen 30 percen belül)
3580 levél
Válasz 19.07.10. 11:43 #5
gregmerch
Az eseti engedély 30 nap (ha véletlenül előbb megadják, rendszerint vissza is vonják), és max 60 napra előre adják meg (mert 60 napon túl nem megjósolható az időjárás). Vagyis ha nagyon kell engedély, akkor a légügyi hatóságtól 3000 forintos illeték ellenében 30-60 nappal későbbi időintervallumra érdemes megkérni az engedélyt. De pl. Kecskemét körzetében a katonai reptér miatt a hadügy az illetékes, nekik is van űrlapjuk... A jogi háttér amúgy tényleg tipikusan a "ha akarom megbüntetlek, de ha akarom, nem is tudom ezt mire alapozni" státuszban van jelenleg - tervezet van és etikett...
Asus ROG G703GX (i9-8950HK, 32GB DDR4/2666, RTX 2080 8GB GDDR6); Asus ROG Strix GL12CX (i9-9900K, 32GB DDR4/3200, RTX 2080 Ti 11GB GDDR6); PS4 Pro, X1X, Switch; 6.&7. gen; Andr, iOS
11119 levél
Válasz 19.07.10. 10:34 #4
Lacko
Szia!

Nekem Mavic Air van. Ott ugye hivatalosan 21 perc a repülési idő, de a valóság inkább 15. Meg nem akarod csutkára meríteni az akksikat, szóval eleve nem lesz annyi.

RHT: én is szívtam az első pár repülésen, amíg észre nem vettem, hogy ez ugye eleve csak akkor van, ha a preciz felszállással indítod (nem a kontrollerrel) és ha hagyod addig csinálni a dolgait, amíg valamilyen színű lámpa fel nem villan (azaz ready nem lesz). Ugyanis az RTH-hoz kell neki némi idő felszálláskor, hogy pozicionálja magát a visszatéréshez. Ja és persze mielőtt egyáltalán megnyomod a precíz felszállást, várj, amíg 7-nél több GPS-t lát.

Engem azért a jogi keretek eléggé elkeserítenek. Simán foglalnék én eseti légteret 3000-ért, de egyrészt ez a 3 ez inkább 18ezer, másrészt 60 nap és a végén simán elutasítanak. Ráadásul a hatóság is rájött, hogy túl sok lett a drón, ezért inkább minden kis drónt azonnal elutasítanak, így nincs vele macera. Most megyek majd svájcba, ott fél kg alatt (az Air még pont fél alatt van) kb semmi megkötés. Fél és 2 között picit komolyabb - de engedélyt nem kell kérned, csak több a no-fly. És persze kell legyen felelősség biztosításod 1milló CHF-ig. Persze vannak alapvető szabályok, amiket itthon is simán betartok: 100m fölé nem, mindig láss rá a drónra (nincs távolságozás), emberek-állatok fölé soha... stb. De valahogy a magyar mentalitás az, hogy "pecsét, aláírás" ahelyett, hogy normális szabályok lennének. Az új szabályok se képesek elszakadni az engedély kérése alól. Itthon ez mindig kötelező lesz. Sok szarban követjük a németeket, de pl engedélyt ott se kell kérni. Ott a svájci szabályokon túl kell éghetetlen rendszám (valójában a neved és a címed) rá. De ez, hogy repülés előtt 60 nappal engedélyt kérni....
28206 levél
Válasz 19.07.08. 22:00 #3
LordMatteo
Jogszabályi keretek megvannak, a munkahelyemen értékesítek is drónokat, szóval azért nagyjából tudnom kell.

A no-fly zóna amúgy nagyon jó dolog, itt Győrben pl. a börtön 1 km-es körzete tabu, ipari engedéllyel sem tudsz berepülni elvileg.

Kicsit a Sparknál sajnálom hogy elvileg csak a saját wifijével tud kommunikálni, nagyon el tudja venni a felvétel minőségét szeles időben, eddig legalábbis ez a tapasztalat... viszont javítanom kell magam, a másik esélyes a Mavic Pro volt, az 1-es, fly more combo csomaggal, lehet, hogy jobb választás lett volna. Zoom is van nálunk az üzletben, az már beteg egy cucc. Kipróbálnám szívesen mondjuk.

Üzemidő a valóságban tényleg ilyen 15 perc környéke. 100 méteres magasságban már nagyon dobálta a szél, gyorsan merült, ahogy próbált ellenállni az elemeknek szegényke.

Viszont a RTH nem ment jól, mindkét akksinál (egyszer voltam eddig, 2 akksim van, szóval 2 repülés) észlelte a szitut, direkt vártam, hogy na, akkor most visszarepül a felszállási pontra, ehelyett csak lerakta magát egy idő után ott, ahol volt.
A kibaszás társas játék, sose feledd.
3580 levél
Válasz 19.07.08. 15:39 #2
gregmerch
A Spark jobb választás, mint az Air, főleg kezdő és hobbi célra!
Arra figyelj, hogy a dobozon és ismertetőkben feltüntetett hatótávok nem a hazai szabványt tükrözik, itthon kb. fele az annyi (ergo ha azt írja az ismertető, hogy egy Mavic Pro 7km-re tud elrepülni, az max 3-3,5 - persze ez átállítható).

Nekem is DJI gépeim vannak, de én munkára is használom őket. Február legeleje óta van pilóta vizsgám, drónom kb. egy éve.

Eddig főleg Mavic Próval (az 1-essel) repültem, de a cég Mavic 2 Zoom-ot vett. A Phantom nekem nem jött be, a Mavic 2-esek pedig iszonyat jól repülnek, nagyon stabilak, megbízhatók (azért nem szabad bedőlni a 360 fokos érzékelésnek sem, egy kopasz ágnak simán nekimennek így is).

Az akksi üzemidejét rendszerint ideális ("laboratóriumi") körülményekre adják meg, amikor nincs se szél, se túl hideg, se túl meleg. A Spark kb. 15 percre vehető, de ezt az app úgy is jelzi.

Annyi még, hogy a Spark - ha jól tudom - saját wifi jeladót használ, ami azért veszíthet jelet. Az automata funkciókat mindig érdemes "return to home" állásba tenni! (Fail-Safe módban így hazatér a gép, nem megáll, amíg le nem merül.)

Idehaza jelenleg a szabályozás úgy működik, ahogy minden: nincs szabályozva, tervezet van és etikett, de hivatalosan nem repülhet az ember pilóta igazolvány, felelősségbiztosítás és légtérhasználati engedély nélkül. Ergo ha akrnak megbüntetnek, de nem is nagyon tudnak - mondjuk egy papírodnak legalább kellene lennie. Akárhogy is, utak mentén és egyéb olyan helyen, ahol veszélyt lehet okozni nem szabad repülni (max. 20 év és/vagy 150.000.000 Ft a büntetési tétele, ha jól tudom, ha valaki nagy gondot okoz.). Vannak még szabályozott és a DJI által folyamatosan frissített tiltott zónák (repterek körzete, gyárak körzete, nagy létszámú tömeg befogadására alkalmas objektumok stb.), ezekre rendszerint a polgári gépekkel nem is lehet berepülni (és az iparival is csak külön engedéllyel). Max 120-150m magasra, és 500m távolra szabad a drónt küldeni, ez az "etikett", de ez fog szerepelni a jogszabályban is. AZ EU-ban, de máshol is országonként változik a felhasználás (sőt, a szállítás) szabálya, így annak utána kell nézni, ha külföldre akarod vinni.

Huhh, bocs, ha egyértelmű vagy kéretlen dolgokkal írtam tele a topikot, ami szerintem is jó kezdeményezés .

Hogy ne csak (félig) OFF legyek, a DJI az egyik legjobb márka, azon belül is én a Mavic szériát preferálom. Van nekem is Sparkom, de ahogy írtam, főleg a Mavic Próval repülök. Jó fotókat csinál, és remekül vezérelhető. 30kph szelet simán kibír, saját jeladó-rendszere van, előre és alulra "lát", és elfér egy kis táskában a 3 akksival.

Gratulálok mind a hobbihoz, mind a Sparkhoz! Remek választás kezdetnek!
Asus ROG G703GX (i9-8950HK, 32GB DDR4/2666, RTX 2080 8GB GDDR6); Asus ROG Strix GL12CX (i9-9900K, 32GB DDR4/3200, RTX 2080 Ti 11GB GDDR6); PS4 Pro, X1X, Switch; 6.&7. gen; Andr, iOS
28206 levél
Válasz 19.07.07. 15:59 #1
LordMatteo
Sziasztok,

Ahogy látom, nincs még ilyen témánk, viszont máshova nem nagyon zsúfolnám be, szóval hajrá új topik!

Kinek van, milyen, mióta repül, stb?

Én nemrég vásároltam egy DJI Sparkot. Tudom, nem épített, hanem gyári verzió pfuj-pfuj, de annyira nem vagyok műszaki zseni, hogy magamnak építgessem össze, inkább mint amatőr hobbi jöhet szóba a jövőben. Kicsit mondjuk elgondolkoztatott a Mavic Air, de végül ez mellett döntöttem. Tapasztalatok?
A kibaszás társas játék, sose feledd.

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.