26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Játékhírek

EA: „Nem változtatunk a stratégiánkon...”

A kiadó nem lát fantáziát a Star Wars Battlefront II kozmetikai mikrotranzakcióiban: nem akarnak rózsaszín Darth Vadert látni.

Írta: GeryG 9 hozzászólás

Tovább folytatódhat a háború a játékosok és az EA között, legalábbis a Star Wars Battlefront II kapcsán mindenképp. A kiadó részéről Blake Jorgensen a Credit Suisse Technology, Media & Telecom konferencián beszélt a játék körül kialakult nem túl rózsás helyzetről. Mint ismert, játékosok ezrei (ha nem tíz- vagy százezrei) nézik rossz szemmel, hogy a Battlefront II a mikrotranzakciók révén lényegében pay-to-win játékká vált. A kiadó a negatív kritikák láttán végül átmenetileg kikapcsolta ezt a játékelemet, hogy megfelelő megoldást találjon a problémára. Ám Jorgensen kijelentése alapján a megoldás nem fog mindenkinek tetszeni.
„Kikapcsoltuk a mikrotranzakciót, mert a felhasználóknak problémát jelentett, hogy pay-to-win mechanizmusnak érezték. A valóság azonban az, hogy különböző típusú játékosok vannak. Valakinek több ideje van, mint pénze, és van, akinek több pénze van, mint ideje. E kettő közt kell megtalálni az egyensúlyt.”

A rajongók többek közt abban látnák a megoldást, hogy ha már mindenképpen vannak lootboxok a játékban, azokat nem előnyt jelentő tartalmakkal, hanem kozmetikai elemekkel kellene feltölteni. Jorgensen szerint erre a Lucasarts miatt nincs lehetőség:
„Amire nagyon figyeltek, és amire mi is nagyon figyelünk, hogy ne sértsük meg a Csillagok háborúja-kánont. Darth Vader fehérben nem tűnik túl ésszerűnek a feketével szemben. Arról nem is beszélve, hogy nem akarhatsz rózsaszín Darth Vadert. Nem a rózsaszínnel van a baj, csak épp szerintem ez nem fér bele a kánonba.”

Az EA tehát nem gondolkozik kozmetikai lootboxokban, ám a mikrotranzakciót nem adnák fel. Ráadásul a megannyi kritika ellenére meg vannak győződve róla, hogy a Star Wars Battlefront II súrolja a tökéletesség határát:
„A jó hír az, hogy ez az egyik legjobb játék, amit valaha készítettünk, és ezt halljuk azoktól a játékosoktól is, akik tényleg játszanak vele. A napról napra visszatérő játékosok száma jobb, mint szinte bármely más játékunknál. A játékmenet mélysége elképesztő. A játék mérete is elképesztő. És a következő hetekben több tartalommal szolgálunk majd, mint bármely más játékunkhoz korábban.”

Egy szó, mint száz, az EA meg van elégedve a helyzettel és a Star Wars Battlefront II teljesítményével. A mikrotranzakcióval sincs bajuk, így vélhetően vissza is kapcsolják azt, kérdés, mikor és milyen formában. Erre vonatkozóan Jorgensen csak ennyit mondott:
„Nem adjuk fel a mikrotranzakciót. Szerintem nem változtatunk a stratégiánkon.”

A háború tehát folytatódik...

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Star Wars Battlefront II (2017)

Platform:

Fejlesztő: Digital Illusions

Kiadó: Electronic Arts

Megjelenés: 2017. november 14.

Minimális rendszerigény: Intel Core i5 6600K/AMD FX 6350, 8 GB RAM, Radeon HD 7850 2 GB/GeForce GTX 660 2 GB, 60 GB HDD, 64-bites Windows 7 SP1/8.1/10

Ajánlott konfiguráció: Intel Core i7 6700/AMD FX 8350 Wraith, 16 GB RAM, Radeon RX 480 4 GB/GeForce GTX 1060 3 GB, 60 GB HDD, 64-bites Windows 10

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

subject17
subject17 [6833]
Igen, és be is patchelték neki ezt a skint. Tökéletesen tisztában vagyok vele, hogy mire utalt, de úgy látszik, ő nincs tisztában vele, hogy mit is jelent még emellett az, amit mondott.
ivanova36
ivanova36 [1321]
Ennyi erővel akkor már az első is el lett bénázva hiszen a Hoth bolygón mit keresett a jedi visszatérből Luke, feketében, félkesztyűs kézzel, zöld fénykarddal. Azon a pályán csak téli bundában kék fénykarddal szerepelhetett volna.
Mondjuk ez a LEGO SW játékokban nem volt akkora probléma. Ott is QuiGonnal simán végig lehetett menni az ep 1-3-on, de talán még a 4-6on is a Complete Sagaban. Annak is megvolt a hangulata.

Gondolom itt arra utalt hogy nem akar neonzöld, meg hupilila Vadert, Vörös sisakos, fehér testpáncélős, zöld bakancsos rohamosztagosokat, wookie bowcasteres birodalmi felderítőket, stb...
ivanova36
ivanova36 [1321]
"Nem messze van már innen a gyémánt hitelkártyásoknak kijáró külön bánásmód,hajbókolás.kivételezés" - el kell hogy keserítselek. Konkrétan ez már több éve jelen van. Legalább egy f2p játékban biztosan tudom (megnevezni nem fogom), hogy jelölve vannak az accountok. Aki már költött rá bármit is valódi pénzből az "emelt" szolgáltatást kapott a supporttól (előbbre vették a baját, kompenzációkat kapott, stb). Igaz, ez ingame élménybe direktbe nem nyúlt bele, bár a kompenzációkat lehet annak is venni.

A probléma továbbra is fent áll. 60€ játékot megveszel, hogy majd az 1-2db 10€ DLC-k kijövetelkor költs rá megint, ha nem akarsz a "főbolytól" vagy a többi játékostól leszakadni, esetleg előre vedd meg a 30€ season passt, amiben a beígért cuccok vagy bejönnek, vagy nem. Plusz ha a játék túléli az első évet, arra is sok esély van hogy nem fogja, vedd meg a második éves season passt is szintén 30€-ért. És akkor a mikrotranzakciókról nem is beszéltünk, igaz ebben a példában a mikrotranzakciós cuccok csak kozmetikai jellegűek voltak. Hja, ez a Division volt, ami ugye online, így ha az ubi úgy dönt, kinyírja idén vagy jövőre és annyi. Két év alatt befizettél rá 60+€-t és ennyi.

Továbbra is problémás az egész p2w rendszer, bár a megoldás az, hogy nem játszol vele ha nem tetszik. Az hogy ez eddig többnyire mobilos játékokban tűnt fel, meg a f2p böngészősekben az is gond volt, de hogy teljes árú játékba is bekerül, na az a pofátlanság csúcsa. Persze van megoldás, nem veszed meg.

Egy haszna van, a teljes árú játéknak a f2p-el szemben: ha valaki csaláson töri a fejét akkor lehet meggondolja magát ha nem akarja újra megvenni a fenti konstrukciót: alapgame 60€ + season pass 30€ + 1db booster pack 10€ = 100€.
Más kérdés hogy a készítőknek nem biztos hogy érdeke a csalások megelőzése. Permaban utáni újramegvétel az kétszeres win nekik: bevétel + fogyási statisztika.

A random fejlődéssel szintén problémák vannak. Gondoljunk bele, ha anno a Diablo 2-ben szintlépéskor nem biztos hogy fixen megkaptad volna a skillpontot, hanem ládából eshetett volna más cuccokkal együtt, (pl a szintlépéskor kapott ládából az alábbiak egyike esett volna: egy itemset darab, 20 greater rejuv poti, 2 flawlwess gem, egy runakő vagy, 1 skill pont) amit persze csak szintlépéskor kapsz, vagy veszel irl zsetonért, lett volna-e felháborodás.
subject17
subject17 [6833]
"Amire nagyon figyeltek, és amire mi is nagyon figyelünk, hogy ne sértsük meg a Csillagok háborúja-kánont."
Apátok faszát rohangál akkor Rey droidok között a Naboon.
Pras
Pras [5487]
Csak szőrén érintve a dolgot, mert maga a játék nem érdekel és nem is vagyok jól informált belőle:
Olvasatomban a mikrotranzakcióval az a helyzet, hogy nem igazán ok, inkább csak okozat - mondhatnám, tünet. A digitális disztribúció előtérbe kerülése számos remek dolog mellett azt hozta magával, hogy a klasszikus metódus (megkapod a CD-n a kész játékot és hello) kezd kivérezni, és az "adott pénzért késztermék" határai és definíciói kezdenek - már egy ideje -
teljesen elmosódni. Early access, kickstarter, green light, open beta, season pass, hol a vége? Vegyük "újságírói" szempontból a dolgot, az elsődleges kötelességem az volna, hogy viszonylag objektív (optimalizáció, játékmódok rendelkezésre állása, kampány átlagos hossza stb.) és erősen szubjektív (játékélmény a játékos egyéni preferenciáinak függvényében) szempontok alapján adjak egy körülbelüli képet arról, hogy ha megveszi a kliens a cuccot, a pénze jó helyre megy-e? Ez ma már ott kap egy marha nagy pofont, hogy full pénzért kaphatsz olyan játékot is, ami készen sincs és nincs garancia arra, hogy valaha kész lesz-e, és akkor bejön még a buliba a DLC, a különböző gyűjtői stb. kiadások, a játékon belüli potenciális vásárlási lehetőségek és a termék fragmentációja egyre csak folytatódik. Épp, mint a különböző banki, innen-onnan összebarmolt befektetési konstrukcióknál is, ahogy írod, ahol az ügyfél már ha akar, se tud tájékozódni a tényleges kockázat/várható hozam arányról.
Ez probléma, nem maga a mikrotranzakció. Azt lehetne fájdalommentesre, rendben lévőre és korrektre elkészíteni. Magát a komplett üzleti modellt általában véve lehetne különbözőképpen és fair-en felépíteni, értsük ezt a szót bárhogyan is. De még ha így is tesznek, ez ma már nem fog kiderülni, mert lassan esély sincs megítélni, összevetni. Ez pedig, és eljutottunk a valódi problémához, még mindig csak egy átmeneti állapot. Jöttek a DLC-k, jött a felháborodás meg a mémek, de hozzászoktunk. Jött az early access, jött pár botrány, de hozzászoktunk. Most jön a teljes árú, kerek AAA-címekbe a mikrotranzakció, ami vagy belebarmol a játékot "csak" megvevő plebejusok élményébe vagy nem, de előbb-utóbb hozzászokunk, mert a lépések mindig csak apróak, az emberi érzékelés pedig a differenciában gondolkodik, úgyhogy hat kés után a hetedik alig tűnik fel - aztán jön valami újabb baromság. A rés már rég ott a falon, most már csak lépésről lépésre tágítani kell. Most még csak lehetőség, hogy esetleg egy húszezres cuccért fizethess végeredményben negyvenezret is egy alig valamivel jobb szemétért, de a nyomást fokozni fogják. Mindig csak kicsit. Ez pedig, üzleti szempontból hiába nyilván érthető, masszívan fogyasztóellenes és szerintem etikátlan. Ebből a szempontból a "persze, de más is így csinálja" nem különösebben nyugtat meg. Főleg azért, mert míg mondjuk egy mobiltelefonos díjcsomagnál a legalapabb szeméttel is telefonálhatsz és sms-ezhetsz pont ugyanúgy, miután a megkeresésre, hogy "kiemelt ügyfélként" nem "ápgrédelnéd-e a díjcsomagot egy kedvezőbb..." blablablára rácseszed a telefont, vagy a moziban anélkül is ugyanazt a filmet nézed, hogy megvennéd a mocskosul túlárazott pattogatott kukoricát, addig ez az opcionalitás szoftvereknél sokkal kevésbé lesz triviális.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (9 db)