A közelmúltban három helikopterszimulátor is megjelent, a Razorworks-től a nagyszerű Enemy Engaged Comanche/Hokum, a Microprose-tól a közepes, de szép Gunship! és a Simis-től a KA-52 Team Alligator. A játék a Team Apache folytatása, ezúttal az amcsi után most ruszki "vassal" repkedhetünk.
A játékban található két kampány Belorusszia és Tadzsikisztán, az ellenfelünk nem NATO technika, hanem szovjet. Kár. A kampányok fél-dinamikusak, ami azt jelenti, hogy a cselekmény elágazhat attól függően, hogy hogyan teljesítünk egy-egy küldetést. Ezúttal is fontos szerepet kap a csapat menedzselése, azon túl, hogy a küldetéseken részt veszünk nekünk kell 3 raj pilótáit igazgatnunk. Nekik nem csak a földön mondhatjuk meg mit tegyenek, de repülés közben is komplex parancsokat adhatunk nekik.
A KA-52 Hokum egy különleges helikopter. Elhagyva a hagyományos fő- és farokrotor kombinációt a Hokum közös tengelyen két ellentétes irányban forgó főrotort alkalmaz, így a hátsó rotorra már nincs szükség. Szokatlan az is, hogy a pilóta és a másodpilóta egymás mellett foglal helyet és a gépágyú sem középen, hanem oldalt, a másodpilóta oldalán található. Már a SIMIS propagandaszövege kissé gyanús lehet az igazi szimulátorrajongók számára. Team-based action-sim vagyis csapatra épülő akció-szimulátor. Mondanom sem kell, az akció szó nem cseng túl jól egy ilyen szövegben. A szimuláció newsgroupban a játék kiadását követően a beta teszterek leírták, hogy a kifejlesztett repülési modellt - vélhetően a kiadó kérésére - egy jóval korábbi változatra cserélték. Szegény tesztelőket a közreműködők listájából is kivették. Nem túl jó jelek.
És valóban, a repülési modellt egy szóval össze lehet foglalni: pocsék. Én ugyan soha nem vezettem még helikoptert, de vezettem már realisztikus helikopterszimulátort (Apache/Havoc, Jane's Longbow 1-2, Comanche/Hokum), amelyeket igazi pilóták is reálisnak tituláltak. A legordítóbb hiba - amelyet laikusok is azonnal kiszúrhatnak - akkor nyilvánul meg, ha az ember bedönti a helikoptert. Mindenki azt várná, hogy így tud majd kanyarodni, de nem, a KA-52 Simis változata nyugodtan repül tovább egyenesen. A KA-52 esetében nem találtam senkit akinek tetszett volna a repülési modell. Nyilván azért butították le, hogy a kezdők is könnyen megtanulhassanak vele repülni, de sajnos ez fordítva sült el. Míg a NovaLogic által készített Comanche 3-ról (és elődeiről) ismert, hogy nem a realitás bajnoka, de azt tényleg egyszerű volt vezetni és a maga nemében nagyon jó játék volt. A KA-52-t egyáltalán nem könnyű repülni és lépten-nyomon olyan balesetek érik az embert ami érthetetlen. Nyugodtan, stabilan lebeg szerencsétlen pilóta - a gép hirtelen lezuhan. És hasonló esetek.
A játékban a műszerek is végtelenül le vannak egyszerűsítve. Ez persze nem egyértelműen rossz dolog, nem mindenki akar egy rakás billentyűkombinációt megtanulni. Más kérdés, hogy a legtöbb komoly szimulátorbon is elég 10-15 fontos billentyűt ismerni, a többire ritkán van szükség.
A KA-52 egyik nagy problémája a másodpilóta, aki a játékban a célok befogásáért felelős. Sajnos a játékos saját maga nem válszthatja ki a célpontokat, irányzónk viszont gyakran nem hajlandó az éppen bennünket lövöldöző légvédelmi üteg befogására. A végeredmény néhány füstölgő roncskupac a földön vidám csapatunk helyett. Sekély vigasz ilyenkor, hogy idióta másodpilótánk is megkapja megérdemelt sorsát. Szerencse, hogy az említett agresszív légvédelmi üteg ritka jelenség a játékban, az ellenfelek nagy része vélhetően vodkát iszogat a harcállásponton. Magyarul az ellenség meglehetősen passzív és nehézségi szintek sincsenek amivel ezt befolyásolni lehetne.
Érdekes, hogy ha egy tank be van fogva akkor könnyedén kilőhetjük egy HE rakétával, ha nincs befogva akkor viszont hiába találjuk el akárhányszor. Egyébként az ún. high-explosive rakéta a valóságban nem alkalmas páncélozott célok megsemmisítésére. Az is fura, hogy a földbe csapódó rakéták nem robbanak fel. Úgy tűnik a gép csal a fegyverek modellezésénél ahelyett hogy szimulálná viselkedésüket.
A játék grafikája az egyetlen, amely megállja a helyét a szimulátorok élvonalában. Alacsony repülve a sebesség érzése nagyszerű, ebben még jobb is a játék a konkurenciánál. A fegyverek szimulációja viszont meglepően gyenge, semmi vizuális különbség nincs a különféle rakéták között. A hang átlagos, semmi extra, de elfogadható.
A KA-52 egy gyöngécske szimulátor, amellyel sem a tapasztalt pilótáknak sem a kezdőknek nem könnyű repülni. A grafika szép ugyan, de ez kevés ahhoz, hogy a játék jó legyen. Optimista emberek számítottak ugyan egy patch-re, amely kijavítja az ordító problémákat, de egyenlőre úgy látszik a Simis cserbenhagyja azokat akik kemény pénzeket fizettek ezért a játéknak nevezett ócskaságért. Lassan remélhetőleg véget ér az az időszak amikor a játékfejlesztők el tudják adni gyenge, de szuper grafikával felvértezett programjaikat és talán újra a játékélményé lehet a főszerep.