Nem tudom, más hogy van vele, de nekem az utóbbi időben a legtöbb versenyzős játék csalódást okozott. Itt van mindjárt a GP3, amely kedvenc szimulátor sorozatom legújabb része. Az elavult grafika, az elődökkel teljesen megegyező játékélmény (eltekintve az esőtől) és a használhatatlan multiplayer élvezhetetlenné tette számomra a játékot. 1991 óta sok idő telt el és bizony Geoff Crammond nem tudott korszerű játékot alkotni. Említhetnem még a közelmúltból a V-Rally 2-t, az F1 2000-et, vagy a Rally Championshipet is, amelyek hamar a polcra kerültek nálam ilyen vagy olyan okból.
Vezetésre kiéhezve, de kissé szkeptikusan tettem be az MBTR CD-t a gépbe, majd rögtön installáltam a network verziót a másikra, hogy mindjárt multiplayerben próbáljuk ki a játékot egy barátommal. A setup menüben található benchmarkot futattuk le először, hogy leteszteljük a grafikát, és egyből el is ámultunk. A Mercedes Benz Truck Racing nemcsak gyönyörűnek, hanem gyorsnak is bizonyult, a framerate nem nagyon esett 50 alá 800x600-as felbontásban és gyakran elérte a 100-at is. Tapasztalatunk szerint ezt a teljesítményt viszonylag gyengébb gépeken is produkálja, tehát nem kell erőgép a futtatáshoz.
A grafika talán legszebben kidolgozott része a kamionok megjelenítése, az üveg tényleg üvegnek hat és az elsuhanó táj tükröződik a fényezésen. A pálya körüli épületek, plakátok is igényesek, kidolgozottak, a háttérképek és az ég sem a jól ismert homályos moslék, hanem nagyfelbontású, szép textúra. Néhány kisebb hiba sajnos ront az összhatáson, a fű és a pálya textúrája néha eltorzul és a féknyomok gyakran a szemünk előtt tűnnek el a pályáról. A Syneticnek mindenesetre nem kell szégyenkeznie, a Mercedes Benz Truck Racing az egyik legszebb autós játék.
A gyönyörű grafika azonban nem minden, nézzük a lényeget. A játékban csak Mercedes kamionokkal versenyezhetünk, az esélyegyenlőség tehát maximális. A 8 különböző kamion csak a fényezésben és a reklámfeliratokban különbözik. Ezek a járgányok több mint 5 tonnát nyomnak, a motor 12 literes turbó-dízel 1300 lóerős teljesítménnyel. Ez tehát nem a Forma 1, egy kilóra csak negyed lóerő jut, de még ez is jóval több egy átlagos utcai autó 1/10 lóerő per kilójánál. A gyorsulás lenyűgöző, 6 másodperc alatt éri el a kamion a 100 km/órát. A fékekkel viszont más a helyzet, öt tonnát nem lehet csak úgy ripsz-ropsz megállítani, a fékút bizony hosszabb, mint amit az ember máshol megszokta. Kamionról lévén szó, ezek levegővel működnek, fékezéskor élethűen fujtatva, szuszogva.
A játék elindítása után negyed órával már boldog óvodás vigyor ült ki arcunkra: EZ AZ! Öröm vezetni ezeket a jószágokat, a motor dübörög, a gumik nyikorognak, a kamerabeállítás tökéletes, és a monitor kamionszélvédővé lényegül át. A kamionok nem arról ismertek, hogy súlypontjuk alacsonyan lenne, és valóban, a vezetőfülke dülöngél a kanyarokban, ahol egyébiránt mesterien lehet farolni, hála a könnyű hátsó résznek és a hátsókerék meghajtásnak. Egyszerűen érezni lehet a gépet. A vezetési modellben semmi kivetnivalót nem lehet találni, egyszerűen ÓRIÁSI. Ilyen színvonalú realitás a GP Legends óta nem volt autószimulátorban, és ez nagyon nagy szó. Talán az alacsonyabb elérhető sebességeknek is köszönhető, hogy a játék nem túl nehéz, de az igazi könnyítés az az egyedülálló és zseniális kanyarjelző nyíl. A rally játékokhoz hasonlóan egy színes nyíl mutatja a következő kanyart úgy, hogy ha túl gyorsan megyünk előbb besárgul, majd bepirosodik. Ez annyira megkönnyíti a pályák megtanulását, hogy 1-2 kör megtétele után már élvezni tudja az ember a vezetést. A nyíl később is sokat segít, ha a játékos figyelme esetleg elkalandozik. Az igazi profizmushoz ugyan itt is kell gyakorlás, de szerencsére ebben a játékban nem kell hosszú órákat küzdenünk minden egyes pályán. Akár egy kezdő is hamar megtanulhatja ezt a maximális realitású autóversenyt.
A hangok már csak a habot jelentik a tortán. A GP3-mal ellentétben hallhatjuk a többi versenyző kamionját. Saját kocsink is veszettül dübörög, de egy bolyban autózva a többiekkel a hatás fenomenális. Mélyen ajánlom a mélynyomót, ehhez a játékhoz kötelező! Vezetés közben folyamatos rádióösszeköttetés van a csapattal, akik tájékoztatnak a fontosabb eseményekről. Ha veszélyesen vezetünk, vagy levágjuk a kanyarokat, hamar stop-and-go büntetést kaphatunk. Tudtommal ez az első játék, amelyben ezt megvalósították. És ezzel még mindig nem értem a végére a program jellemzőinek. Az időjárás ugyan nem változik dinamikusan a verseny közben, de a szelekció egyedülálló: napos és borús idő, eső, köd. A teljesség igénye nélkül néhány további extra: meghibásodás verseny közben, setup, élethű kamionduda (!) és féklámpa, füst és felverődő víz, látható sérülések a kocsikon.
A játékot billentyűzettel, joystickkel és kormánnyal is lehet vezetni, a force-feedback is támogatott. Billentyűvel ugyan kicsit nehezebb vezetni, de tökéletesen működik anélkül, hogy segítségeket kellene bekapcsolni.
A német Synetic nevét én nem ismertem eddig, de most biztosították, hogy soha ne felejtsem el őket. Egy olyan világban, ahol a kiadók az arcade játékokat favorizálják és igazi szimulátorból csak néhány jelenik meg évente, a sarkukra álltak és nagyot alkottak. Külön tisztelet a THQ-nak aki felvállalta a projectet ezzel a viszonylag kevéssé ismert német céggel. A Mercedes Benz Truck Racing egyedülálló játék. Nemcsak ez az egyetlen kamionszimulátor az utóbbi években, hanem az egyik legjobb autóverseny ami valaha megjelent a PC-n. Bűn kihagyni!