A kerék feltalálása óta az emberiség a minél gyorsabb és hatékonyabb szállításra törekedett. A legnagyobb előrelépést a rómaiak útjai után az XVII. században tették meg, mikor a bányászok fatalpakra síneket szerelve elindították lóvontatású kocsijaikat, hogy megkönnyítsék saját munkájukat. A XVIII. században fellendült az ipar a gőz erejének felhasználása nyomán, s 1804-ben megszületett az első gőzmozdony.
Ebbe a világba repít vissza minket a Railroad Tycoon második része, így a kezdetektől kísérhetjük végig a vasút fejlődését. Aki ismeri a játék első részét, tudhatja, hogy egy vasúti társaság elnökeként kell vállalatunk előremenetelét irányítani. Lássuk mennyit fejlődött a játék külsejében az előző rész óta: 1024x768-as felbontás, több irányból nézhető térkép, szépre sikerült filmbetétek, CD minőségű igazán hangulatos háttérzenék. A játék előnye, hogy mindezen újítások mellett nem igényel túl nagy erőforrást, a dokumentált hardverigénye mindössze egy Pentium 133, 16 MB RAM-mal.
Azonban a mai játékpiacon nem elég egy játékot csak külsőleg feldíszíteni, és ezt a készítők is jól látták. A játék belső szerkezete is legalább annyira megújult, mint a megjelenése. Vegyük sorra ezeket is. A játék nagyobb időt ölel fel, játszhatunk 1804-tol egészen 2020-ig, s közben szemmel követhetjük a technikai fejlődést, a több mint 60 féle mozdonyt, ahogy az idő haladtával egyre gyorsabbá, erősebbé válnak. Megújult, realisztikusabb vált a gazdasági rendszer is, több szabadságot hagy a játékosnak, amellyel - akár szerencsénket is próbára téve - felemelkedhetünk, de könnyebben is bukhatunk. Természetesen van lehetőségünk kölcsönöket felvenni. Financiális és mindennapi ügyeinkben jó segítőtársunk lehet a játék során elérhető 40 menedzser, akik személyre szabott tudásuk alapján végzik a rájuk kiszabott munkát. A gép különböző tudásszintű játékosai mellett megjelent a - ma már szinte minden játékban szereplő - multiplayer mód is.
Első nekifutásnak érdemes a program által felajánlott Tutorial módban elkezdeni a játékot, valamint a későbbiekben is élni a felajánlott segítséget nyújtó üzenetekkel, ez nagyon hasznos lehet a későbbi jó stratégia kialakításához.
Legelőször is nézzük át a térképet, milyen erőforrásokkal rendelkezik az adott terület, hol érdemes elkezdeni az építkezést. Az első sínek lerakása előtt természetesen meg kell alapítanunk a vállalatunkat, meghatározni a tőkénk mennyiségét, ezzel is állítva a nehézségi szintet. Kezdőtőkénk főként részvényeseink pénzéből áll, így hát vigyáznunk kell, hogy ne játsszuk el a bizalmukat. (Választhatunk társaságunknak elnököt, pl. akár magát Bismarckot is) Ezek után kezdhetjük el a kiszemelt területen az építkezést. Az ipar a játékban már több árut termel, mint az előző részben, így lehetőség nyílik bonyolultabb áruláncok kiépítésére. Az első sínek lefektetésénél egy kicsit zavaró lehet, hogy a program nem mindig a legjobb útvonalat találja meg a kezdő és a végpont között. (Előfordult, hogy egymástól 2 távolságra lévő sínszakaszokat csak hatalmas hurokkal volt hajlandó összekapcsolni, minden különösebb ok nélkül.) Segítséget nyújt azonban a térkép forgathatósága. (Nagyon szépen néznek ki a több oldalról is megfigyelhető épületek, ás valósághűre sikerült árnyékaik) Minél meredekebbek a pályaszakaszok, a szerelvény annál lassabban fog haladni rajta. Érdekes megoldás, hogy nem kell lámpákat, váltókat felállítani, hanem a szembe jövő vonatok szellemként áthaladnak egymáson, ami elég furcsán mutat. Ezután jön az állomás építése, melyből több méret is a rendelkezésünkre áll, más-más vonzási területtel. Az állomással vásárolhatunk különböző épületeket, melyek állomásunk felszereltségét, vonataink épségét biztosítjuk Más jellegű építmények is rendelkezésünkre állnak: hotelt, vendéglőt, éttermet építve utasaink száma gyarapodik, raktárépülettel áruszállításunkat lendíthetjük fel az adott területen. Szerelvényeink vásárlásakor mindig az adott kor mozdonyaiból kell igényeink szerint választanunk (magától értetődően utasok szállításához nem kell akkora erőgép, mint az acélhoz, árak, fenntartási költség, fogyasztás stb.), beállítani azokat (elérhetünk némi gyorsulást a motorok jobb kihasználásával, ekkor azonban csökken az élettartamuk, megbízhatóságuk), felszerelni kocsikkal, majd megválasztani az útvonalat, azaz a cél és végállomást, valamint a kettő közti megállókat. (Ugyanaz a mozdony más-más állomások között különböző vagonokat vontathat) Az állomás neve mellett található lámpával szabályozhatjuk a szerelvény viselkedését az állomáson. Ezzel már indíthatjuk is a vonatunkat.
A játék üzleti nehézsége is állítható. A legegyszerűbb fokozaton alig kell foglalkoznunk a gazdasággal, szinte csak a saját vállalatunkra kell figyelnünk. Beállítva a nehezebb üzemmódokat viszont olyan gazdasági akciókat is kezdeményezhetünk, mellyel nagyobb csapást mérhetünk ellenfeleinkre, de rosszabb esetben magunkra is. A játék célja természetesen az, hogy minél több pénzt keressünk. Épp ezért - óriási újításként az előző részhez képest - akár több vállalatot is alapíthatunk, s hogy még gyorsabban növekedjen a vagyonunk, részvényekkel is üzletelhetünk (Akár versenytársaink vállalataiban is lehetünk részvényesek, vagy felvásárolva vállalatunk összes részvényét, tulajdonossá is válhatunk). Vásárolhatunk gyárakat, üzemeket is, melyek haszna azután társaságunk vagyonát növeli.
Multiplayer üzemmód is van a játékban, támogatva a TCP/IP, IPX protokollokat, valamint a modemet is, így nem csak a gép, hanem egymás intelligenciáját, üzleti tudását is próbára tehetjük. A készítők tettek a programba map editort is, mellyel a legapróbb részletekig megtervezhetjük saját pályánkat, ha már meguntuk a scenariokat, melyekkel Angliát, egész Amerikát, egyszóval szinte az egész Földet behálózhatjuk vasúttal.
A Railroad Tycoon fejlődése kicsit emlékeztet a SimCity sorozatra. Az első rész kifejezetten játékos hangulata után a folytatás jóval realisztikusabbá, összetettebbé vált, ami általában egyértelműen a pozitívumok közé sorolandó, de néhol egy kicsit a játszhatóság rovására is megy. Összefoglalva, a program szebb lett, mint elődje, nagyon fogják élvezni az élethű képeket, a nagyon érdekesre sikerült filmeket azok, akiket valamennyire érdekel a vasút múltja, jelene és talán a jövője is úgy, ahogy azt a Railroad Tycoon egy kicsit előrevetíti.