25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

FLY!

Írta: Chris [PCD]

Az emberiség ősi vágya elemelkedni a földtől, és az ég végeláthatatlan kékjében, a tér bármely irányába való elmozdulás lehetőségével, barangolni. Így van ezzel fiatalabb és öregebb egyaránt. Jól tudják ezt a software-készítők is, és igyekeznek ezt kihasználva a legkülönfélébb repülő, helikopter, űrhajó, stb. szimulátorokat készíteni, talán egy kicsit a saját örömükre is. Már a C64-es korszakban is léteztek igen kezdetleges repülőgép-szimulátorok. Ezek grafikája még akkori szemmel nézve is kezdetleges volt, a repülőgépet csak egy összetákolt vonalhalmaz jelezte, és a földet is csak a horizont és néhány hegy körvonala határozta meg. Persze ez leginkább a C64 igencsak szerény számítási teljesítménye miatt volt. Ezek a játékok ennek ellenére nagy sikernek örvendtek, jelezve az emberek érdeklődését a repülés iránt. A PC-k megjelenésével a repülőgép-szimulátorok két különböző irányzata terjedt el. Az egyik inkább az akcióra, légi csatára építő "lövöldözős" típus, a másik pedig a minél nagyobb élethűségre törekvő "szimulátor" fajta. Az előbbiek kezelése nem igényel nagy tudást, a felszállás, leszállás, manőverezés könnyű, ugyanakkor grafikájuk általában jobb volt, mint a "szimulátoroké". A szimulátorok pedig azzal hódítottak, hogy igyekeztek mindent a lehető legjobb részletességgel visszaadni, és azt az érzetet nyújtani, mintha tényleg ott ülnénk a pilótafülkében. Ezen programok kezeléséhez néha nem árt, ha van pilótajogosítványunk, de az se igazán nagy baj, ha nincs, úgyis megtanulunk mindent a saját kárunkon... Ez a típus olyan embereknek való, akik szeretik használni az agyukat és nem ijednek meg a kihívásoktól. Meg kell tanulnunk a repülőgépvezetés alapjait, a navigációt, használni a rádiós rendszereket, stb. A "szimulátor" típus jeles képviselője a Microsoft Flight Simulator sorozat, amelyeken a rossz nyelvek szerint, egy bizonyos, anyagilag nem túl jól eleresztett légitársaság pilótái is gyakoroltak néhanap...

A PC-k teljesítmények növekedésével egyre több lehetőség nyílt meg a programozók kezében, és ezzel éltek, élnek is. A mai repülőgép-szimulátorok csúcsának meghódítására készül a Terminal Reality, FLY! nevű programjával.

A repülőgép, amit vezetni fogunk, teljesen élethű, s minden apró részletében utánozza az eredetit. Minden kapcsoló, tekerentyű, forgattyú működik és az eredeti funkcióját látja el. Használhatjuk a rádiót, hogy a toronnyal illetve a légtérben található többi pilótával kommunikáljunk. Tájékozódhatunk a fedélzeti navigációs rendszer vagy a teljesen élethű külső tájkép alapján. Leszállásunkat, mint a valóságban is, az ATC (air traffic control) rádiós leszállássegítő eszköz könnyíti meg. Elrepülhetünk Amerika és Európa nagyobb városai felett, megfigyelhetjük a házakat, gyönyörködhetünk a naplemente által húzott hosszú árnyékokban, megcsodálhatjuk a rózsaszín felhőket pirkadatkor, s még mennyi csodálatos élmény vár ránk! Ilyet még látott a világ!

A játék a realisztikus megjelenését az újszerű Photex3 grafikus motorjának köszönheti. Ezt a motort a cég vezetője Mark Randel fejlesztette ki. A minél élethűbb mozgást garantáló szimulációs modellt a repülőgépgyártók által adott paraméterek alapján fejlesztették ki. A táj élethűségét is egy újfajta adatbázis-technológiának köszönheti, ami kifejezetten a táj fentről való nézéséhez optimalizáltak.

A futtatásához nem árt egy minél nagyobb teljesítményű PC, 3Dfx kártyával, és sok memóriával, de ha mindez megvan, bőségesen kárpótol minket a boltban hagyott forintjainkért. A program támogat minden ismertebb joysticket és repülőgépkormányt a még élvezetesebb repülés kedvéért.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!