A játékirányítókat gyártó cégek időről időre újabb eszközöket eszelnek ki, hogy az egyik legkedveltebb játékstílus, a 3D akciójátékok felhasználóinak nyújtsanak minél praktikusabb irányítási eszközöket. Mivel a komolyabb játékosok többsége már hozzászokott a pontos célzást és gyors irányítást biztosító egér+billentyűzet megoldáshoz, igencsak meg kell erőltetniük fantáziájukat a tervezőknek, hogy egy olyan eszközt hozzanak létre, ami hatékonyan helyettesíti ezt. A Thrustmaster ilyen próbálkozása a Frag Master, míg a QuickShot a 3D Strikert hozta ki a 3D akciójátékok kedvelőinek.
A 3D Strikerről első ránézésre azt állapítja meg az ember, hogy meglehetősen nagyméretű (már a doboza is vagy ötszöröse egy alap-joystickénál). Egy gumitalpakon álló, masszív fémlemezre erősítették a két irányítóegységet: jobbra a joysticket, balra pedig egy 39 gombot tartalmazó kis pultot. Az egész szerkezet digitális, minden gomb és irány kezelése egy kétállású kapcsolónak felel meg, tehát ne számítsunk pl. fokozatos kormányzásra, mint az analóg joystickeknél. A 3D Strikert ráadásul nem a joystickportra kell kötnünk, hanem a billentyűzet helyére (és a joystick hátán található csatlakozóba a billentyűzetet). A szerkezet ugyanis minden funkcióját egy billentyűlenyomásnak felelteti meg, így például a kar mozgatásával tulajdonképpen a kurzornyilakat "nyomogatjuk". Ennek következménye, hogy rengeteg gomb áll rendelkezésünkre, viszont ugyanezen okból hiányzik az analóg irányítás (ami nem minden esetben hátrány).
A karon hat gomb és egy nyolcállású HAT-switch (nézőpont-változtató kapcsoló) található, kényelmes elhelyezésben. A kar ergonómiai szempontból megfelelő, kényelmesen belesimul az ember kezébe, ráadásul a talpazaton kissé ferdén van elhelyezve, ami elsőre furcsa, de hozzászokva rájön az ember, hogy valóban így kényelmes. A kar a szokásos négy irányon (balra, jobbra, előre, hátra) kívül még egy szabadsági fokot ad két iránnyal, a kar forgatásával.
A bal oldali részen lévő 39 gomb nagy részét a számbillentyűk és a funkcióbillentyűk megfelelői foglalják el, de itt találhatók a nagyobb méretűre tervezett Alt és Shift gombok is. A kényelmes használatot szolgálja még a szivacsos csuklótámasz is.
Első ránézésre kissé idegenkedtem a 3D Strikertől, de kipróbálása után tapasztalnom kellett, hogy valóban praktikus megoldásokat tartalmaz. Igaz, hogy a játék megkezdése előtt sokat kell kísérleteznünk, hogy mi is a legmegfelelőbb beállítás (a sok gomb között nehéz eligazodni), mert a folyamatos játékhoz ugyebár nem elég, ha rádefiniáljuk a funkciókat a 3D Strikerre, hanem folyamatosan tudnunk is kell, hogy mi hol található meg. Ezt némileg segíti, hogy a bal oldali egység felső részén lévő gombok fölé egy kis kartonlapot helyezhetünk a billentyűk kiosztásával (olyasmit, mint pl. egyes repülőgép-szimulátorokhoz vagy szövegszerkesztőkhöz adnak a funkcióbillentyűk köré). A célzáshoz az egér nélkülözése is furcsa volt, kicsit több idő kell, mire az ember átszokik a jól megszokott módszerről. A 39 gomb soknak bizonyult, ennyit egy játékban általában nem használunk ki. Az elhelyezésük kicsit talán lehetett volna jobban kézre álló, bár látszólag mindent megtettek ennek érdekében a tervezők. A kar fogása jó, és a kialakításának köszönhetően a tengely körüli forgatás is egyszerű. Ez a plusz tengely egyébként nagyon sokszor hasznos, definiálhatjuk például erre az oldalazást.
A 3D Striker tesztelése idején volt nálunk a Logitech Cordless Desktopja is, így tapasztalhattuk, hogy a kettő együtt nem mindig használható. A drótnélküli billentyűzet vevőjének kábele ugyanis nem elég hosszú, hogy az egércsatlakozó bekötése után billentyűzet csatlakozója elérjen a 3D Striker hátáig, ehhez teljesen át kellett volna rendezni az asztalt, arrébb költöztetni a házat, stb., erre pedig nem mindenki vállalkozik (egy nagy toronyház esetén még sok lehetőség sincs az átrendezésre...).
A joystick mellé egy lemez jár, melyen 5-10 ismertebb (elsősorban DOS-os) játék irányításának gyors beállításához szükséges konfigurációs file-ok találhatók, ráadásként pedig a dobozba került még egy teljes játék is, a Raven Software Hexen II-je.
A 3D Striker egy figyelemre méltó alternatíva a 3D játékok irányításához, hozzászokva a kezeléséhez valóban gyorsabban tudjuk irányítani a játékokat, bár lehet, hogy hiányozni fog az egér nyújtotta pontosabb célzási lehetőség. Ami még hátrányára válhat, az a viszonylag magas ár, ugyanis nettó 12.000 Ft körüli az ajánlott végfelhasználói ára. Megvásárlása előtt mindenesetre érdemes kipróbálni, amennyiben erre lehetőség van.