25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Command & Conquer: Yuri's Revenge

Részletes ismeretőnkben mindent megtudhattok a Red Alert 2 kiegészítő lemezéről.

Írta: BladeRN

A szeptember 11-ei események még a számítógépes játékok többé-kevésbé ártatlan világára is kihatottak. A Jurij bosszúja azért késett (mármint a játék), mert a doboz címlapját meg kellett változtatni. A kép hátterében egy kissé zilált New York-i látkép helyett az új dobozon élénk sárga agyhullámok gonosz fénykoszorúként övezik az erdélyi főgonosz ábrázatát. Westwood megpróbálta szegényt egy mindenki által utált ellenséggé tenni, de egy kis sajnálatot éreztem iránta a küldetések végigjátszása alatt, mivel soha sem tudott felnőni a kezdő képsorok által sugallt szintre, mivel a mesterséges intelligencia (aki a csapatait irányította) komoly IQ emelésre szorulna. Másrészről az olyan fanatikus rajongók, mint én is, ezeket a küldetéseket úgy is csak arra használjuk, hogy az új eszközökkel, egységekkel megismerkedjünk, hogy a különböző járművek kormányát megmarkolva az ellenséges egységek sűrűjébe vágjunk. Nem utolsó sorban, ahogyan majd a későbbiekben bővebben kifejtem, a többjátékos üzemmód, a változtatások, továbbfejlesztések hatására kezdi megközelíteni a Westwood riválisai által már korábban elért szintet használhatóság tekintetében.

Kellemes meglepetésként éri az embert rögtön a játék kezdetén, az, hogy minden egység jól megkülönböztethető hangot és beszólást kapott. A szövetséges katonák eredetileg szürke és semmitmondó parancs tudomásul vételét a Jurij tervezők humoros szövegekkel frissítették fel. Például a Délibáb Tank (Mirage Tank) azt állítja magáról, hogy "Gonosz, zöld, láthatatlan", és közlik velünk, hogy "Nincs itt senki, csak mi, fák!", addig a Prizma Tank (Prism Tank) sokkal ridegebbnek és technokratábbnak hangzik, amint azt állítja, hogy "Fókuszáljuk a fénysugár nyomvonalát". Ehhez hasonló a változás a Szovjet tankok esetében is. A kedvencem ezek közül az Apokalipszis Tank, amely nevéhez méltóan a legborúlátóbb milleniumi vészmadarat is túllicitálva bibliai világ véget jósol az ellenségnek. Bár Jurij az új fiú a csapatban, de ő se marad le a többiektől. Agymosott és vakon engedelmeskedő segítői, a Beavatottak mellett Sztálin legtalpnyalóbb hívei is tehetségtelen amatőröknek tűnnek, ahogyan feltétlenül és abszolút módon bálványozzák őt. A Brutális (Brute) (aki úgy néz ki, mint egy profi pankrációs, hippi hajpánttal, bár ez utóbbi a szemét is takarja) agyilag teljesen sötét - semmi értelme a Leggyengébb Láncszem vetélkedőben indítani, bár talán sokak örömére feltörölné a földet a műsorvezetővel egy-egy nehezebb kérdés után. (Nem is értem ezt miért nem építették bele a Leggyengébb Láncszem számítógépes változatába?) A Fő Jurij, ahogyan sejthettük előre, egyáltalán nem rejti véka alá a saját nagyszerűségéről alkotott véleményét, sőt még maga Nárcisszusz is kisebbrendűségi érzést kapna az "Ó, az én páratlan remekmívű intelligenciám!" kijelentésétől, amit egy századfordulói bécsi pszichiáter hangsúlyozásával ad elő. (Az ember szinte várná a folytatást: "És akkor most legyen szíves meséljen valamit az édesanyjáról.")

Mindegyik oldal kapott saját elit egységeket, melyekből egyszerre egyet készíthet az ember fia (leszámítva persze a Fő Jurij-t (Yuri Prime), akiből a Klónozó még egy másolatot készít), ezzel vége is szakadt az olyan látványos dolgoknak, mint pl. a Tányák évi rendes Katonai Akadémiai gyűlése, ahol a legújabb Avon kozmetikai termékek helyett a Kalasnyikovok kiválóságáról csacsognak valószínűleg a csajok.

Az elfoglalható technológiai épületek sokkal érdekesebbek lettek a Jurijban. Így például létezik olyan "gépállomás", mely automatikusan javít minden járművet a térképen, bárhol is tartózkodik, vagy pl. az új kórház, amely szintén automatikusan gyógyítja a sérült katonákat, valamint titkos technológiai bázisok, amelyek lehetővé teszik, hogy az ellenség egységei közül egyet magunk is készítsünk, így kaphatunk például Kipusztítókat (Desolator). Persze a szokásos csápos kutakat és ejtőernyős bázisokat is elfoglalhatjuk. Elfoglalásuk, pusztán a közvetlen előny érdekében, vagy a pótlólagos finomítók helyének biztosítására, esetleg egy háttér bázis létesítésére komolyan befolyásolhatja a játék végeredményét.

Új Szövetséges Egységek és Taktikák
A gyalogos egységek tekintetében talán a Támogatókkal (Guardian GI) kezdhetnénk a sort. Ránézésre gyakori látogatója lehet a tornateremnek, gondolom erre a fegyver cipelése miatt van szüksége. A kutyák ellen sajnos ő is védtelen. Amikor készenlétbe helyezzük, olyan páncélzattal veszi magát körbe, ami megakadályozza, hogy az ellenséges járművek prózai egyszerűséggel letapossák. Légvédelemre is jól (és olcsón) befogható, talán az egyik legjobb egység stratégiailag védeni az "Ore" mezőket (vagy még inkább a betakarítókat) mind szárazföldi, mind légi támadástól.

Az a tény, hogy a Specialistákból (Navy Seal) annyit építhetünk amennyit akarunk (pontosabban amennyire jut a költségvetésből), amint felépítettük a Légi Bázist, teljesen átformálta a taktikai lehetőségeket. A Specialistákkal végrehajtott roham elég népszerű lett a Szövetséges oldalt választó játékosok között az interneten. Mindig nagyon kell figyelni egy-egy Specialistákkal megrakott helikopterre, mert pillanatok alatt romba tudják dönteni a bázist, sőt a vízre is ügyelnünk kell, mert a Specialisták úgy úsznak, mint az olimpiai aranyérmesek. Védekezésben néhány Speciális a bázisunk területén kiváló védelmet nyújt az ellenséges Mérnökök és Ejtőernyősök ellen is.

Két újdonságot említenék meg a járművek közül. Az egyik a Robottank (Robot Tank), a másik a Harci Erőd (Battle Fortress). A Robottankok pótolhatatlanok és hatékonyak (bár csak nagy mennyiségben használva), ha Jurij ellen játszunk. Miután a Jurij féle gondolat irányításra (logikusan) teljesen immúnisak, annyi Jurij Klónt tudunk velük kiirtani amennyit csak az a megalomániás szörnyeteg kitenyészt a lombikjaiban. Elég furcsának találom, hogy nem sok internet játékost látok, akik gyakran használnák őket, bár a Jurij által odavezényelt Mesteragyak a bázis védelmére szánt egységeket pillanatok alatt saját készítői ellen képesek fordítani. Az az igazi hátránya a Robottankoknak, hogy nem függetlenek a bázisunk állapotától. Akár a Robot Kontroll Centrumunkat lövik szét, akár a bázisban nincs elég áram, például Erőteret használ az ember a bázis védelmére, minden Robottankunk szikrákat pöfékelgetve gyámoltalanul lepottyan a földre.

A Harci Erőd egy kicsit kompenzálja a Szövetséges erők legkirívóbb gyengeségét, mármint azt, hogy gyengén páncélozottak, és nem viselnek el komolyabb sérüléseket. Vidámságával és enyhe megszállottságával olyan, mintha a Rettenthetetlen című film skót főszereplője változott volna át hirtelen egy harci járművé. Olyan erős, hogy nem kell azzal mutatnia férfias harciasságát, hogy felemeli a skót szoknyáját. A Harci erőd 5 gyalogos egységet képes befogadni (a kedvenc variációmban a Támogatók, a Krono Légionáriusok (Chrono Legionaires), és a Specialisták szerepelnek), amelyek agyaggalamb lövészetet rendeznek az ellenség erőivel, amint az erőd végigdübörög mellettük. Hogyha élvezed azt, hogy könnyedén lerombolod az ellenség drága pénzen felépített falait, vagy eltaposod az Apokalipszis Tankjait (Apocalypse Tank), akkor ezt az egységet feltétlenül a figyelmedbe ajánlom! Az eredeti RA2 erőssége a Szövetségeseknek változatlan, mégpedig a fegyverek nagy hatótávolsága, és a lopakodó üzemmód.

Új Szovjet Egységek
Bár személyesen maga Jurij készítette a terveit néhány kulcsfontosságú Szovjet technológiának, mint például a Klónozó (Cloning VAT) és a Pszichikai Radar (Psychic Radar), a szovjetek végül is produkáltak némi kompenzációt ezek hiányában.

Boris
Elsőként talán Borist említeném, aki olyan szőrmesapkát hord, ami jobban hasonlít a "Nagy kalandom északon" főszereplőjének fejfedőjére, mint egy igazi szibériai kucsmára. Igazi eltökélt harcos, aki "Dögöljetek meg áruló kutyák!" kiáltással köszönti az ellenséget. Fogadok, hogy valahol a katonaládájában aranykeretes fényképet őriz, amelyen Romanov elnökkel összekapaszkodva vigyorognak a lencsébe. Boris mesterlövész reflexeinek köszönhetően bármely ellenséges katonát egy lövéssel leterít, legyen az akár Szövetséges Harcos, Brutális, vagy Beavatott, akik voltak olyan óvatlanok, hogy keresztezték az útját. Az igazi móka azonban mégis az, amikor Boris barátunk MiG vadászbombázókat hív segítségül. Ekkor lézerrel kell megvilágítania a célpontot, ami szinte az egyetlen gyengesége, mivel ilyenkor az épület felveszi a nemzetközi munkásmozgalom zászlajának a színét, magyarul vörös lesz, így az ellenség könnyen be tudja határolni, hogy körülbelül melyik területen tartózkodhat. Mivel a gépeknek eltart egy ideig amíg a célponthoz érnek, addig az ellenségnek van ideje arra, hogy felderítse a tartózkodási helyét, és ha Boris barátunknak nincs segítsége, akkor szépen a felhők feletti birodalomba kerül, persze amennyiben a nemzetközi munkásmozgalom ilyen kiváló harcosa számára van ott hely. A MiG-ek különösen jók arra, hogy az ellenség kulcsfontosságú védelmi létesítményei ellen támadjunk, pl. egy betonbunker áll az utunkban tele katonákkal, ekkor lép akcióba gyilkolászásban sztahanovista Boris barátunk, akinek hatékony beavatkozása következtében az ellenség bunkerban tartózkodó katonáinak várható élettartama nagymértékben lecsökken.

Az Ostrom Helikopter (Siege Chopper) megpróbálja azt az űrt kitölteni, ami az szovjetek oldalán a rendkívül hasznos, hatékony, ám hihetetlenül lassú Kirov kivételével a légierő tekintetében mutatkozik. Jómagam azt tapasztaltam, hogy a tűzereje gyenge, és ha az ellenség elegendő légvédelmet kerít elő, úgy potyognak le, mint ősszel a legyek. Talán az egyetlen hasznos tulajdonsága, hogy közepes távolságú tüzérségé alakítható a földön, ekkor elég jól lehet az ellenség Ore betakarítóit támadni vele, ami egy kis pénzszűkét okoz az ellenségnek.

A Kémrepülőgépet (Spy Plane) a radar állomással együtt kapjuk. Mivel a térképen bárhova elküldhetjük csapataink fizikai mozgatása nélkül, ezért felderítésben hasznosnak mondható, bár hátránya, hogy viszonylag könnyen lelövi az ellenség, és akkor lőttek a felderítésnek.

A leghasznosabb újítás a Szovjet palettán a Csata Bunker (Battle Bunker). Kiváló passzív védelmet nyújt Specialisták, Ejtőernyősök, Mérnökök és szaglászó harci Kutyák ellen. Intelligensen elhelyezve és persze jó sok katonával feltöltve hatékony. Vigyázzunk azonban a Prizma Tankokkal, mert a hatótávolságuk miatt sérülés nélkül képesek szétlőni a Bunkereket. A Bunker közönséges épület módjára javítható is, amennyiben szükséges.

Végül egy új épület az Ipari Létesítmény (Industrial Plant), amely lehetővé teszi, hogy a Dél-kelet ázsiai ipar árait megszégyenítően olcsón állítsuk elő az egységeinket. Az élmunkások csapata fáradhatatlanul harcol a munka frontján is, így nem csoda, hogy az orosz anyaföld részére olyan sebességgel ontják a harci eszközöket, amelyről más, a kommunista ideológia tekintetében kevésbé fejlett oldalon harcolók csak álmodozhatnak.

A Jurij oldal belépésével a Terrorrobot (Terror Drone) még fontosabbá vált. Mindig tartsunk a bázisunkban készenlétben néhányat, a Jurij féle Mester Agyak (Mastermind), vagy Mágnes Tankok (Magnetron), illetve maga a Fő Jurij ellen.

Jurij
Westwood-ék sajnos úgy döntöttek, hogy nem lesz Jurij küldetés, őt tették meg úgy a Szovjetek, mint a Szövetségesek leggyűlöletesebb ellenségének. Szerencsére a neten végig lehet játszani a Jurij féle együttműködő küldetést. Ennek sikeres végigjátszása után a várószobába belépve az ember kap a neve mellé egy kis plecsnit, mármint vitézségi érdemrendet, amivel lehet parádézni. (Egy kicsit úgy, mint Brezsnyev elvtárs a hivatalos párt fotókon.) A Jurij oldal nem Tank rohamra lett tervezve, de ugyan olyan halálos lehet, ha ügyesen játsszák. A futurista és ódivatú stílus keveréke az épületeket, egységeket különösen esztétikussá teszi.

Jurij épületek

Bio Reaktor (Bio Reactor)
Gyakorlatilag a Szovjet vagy Szövetséges Erőműveknek felel meg. Annyi a különbség, hogy elfogott, vagy saját katonákat, civileket helyezhetünk el benne, ami a leadott teljesítményt növeli meg. Ha szétlövik, vagy mi engedjük ki a bent tartózkodókat, akkor a harci egységek ismét harcolni képesek. Ha néhány Jurij által elkábított katonát engedünk ki, akkor ne csodálkozzunk, ha a szabadulásukkor kissé idegesek lesznek!

Rabszolga Bánya (Slave Miner)
A Jurij-féle betakarító feldolgozó együttest azonos költséggel akár épületként, akár harci járműként is elkészíthetjük. Ha az Ore a Bánya környékén kimerül, még az épületként készítettek is önmaguk elindulnak a legközelebbi Ore lelőhely felé. Ha a Jurij egységet épületként készítjük el, akkor az az egészben a legszebb, hogy rögtön rá tudjuk tenni egy drágakő lelőhelyre, ahonnan azután dől a pénz. Városi térképeken ne felejtsük el az Ore lelőhelyek körüli épületeket elfoglalni, ennek elmulasztása könnyen a csata elvesztéséhez vezethet. A Rabszolga Bánya annyiban másolja a Szovjet betakarítókat, hogy lövik a megjelenő ellenséget, máskülönben pedig telepítés után akár mérnökökkel is javíthatók. Mesterlövészekkel feltöltött szállítójárművek jelentősen le tudják lassítani a Bányákat a bányász rabszolgák likvidálása útján, bár a Bánya azonnal pótolja az így kiesett munkaerőt. Végső esetben a Jurij játékost teljesen le is tudják állítani, ha a bányászrabszolgák olyan gyorsan esnek el a harcmezőn, hogy a Bányába már egy sem képes visszaérni. Ha a rabszolga Bánya megsemmisül, akkor ez automatikusan a bányászok felszabadításához vezet, akik ekkor önként csatlakoznak a felszabadítójukhoz. Ekkor a volt rabszolgák ásójukat halálos fegyverként használva vetik magukat az ellenségre. (Norman Bates az elmegyógyban gondosan tanulmányozhatta ezt a stratégiát, amint a Pszicho III című film tanúsítja számunkra.) Hacsak nem akarunk a sok-sok fűbeharapott rabszolga látványában gyönyörködni, soha ne hagyjuk a Rabszolga Bányákat védtelenül.

A Tengeralattjáró Dokk (Submarine Pen) elégé világosan a Jurij féle Robbantókat és a kétéltű szállító járműveket készíti.

Pszichikus Radar (Psychic Radar)
Ez az épület egyszerre szolgál radarként, és korai támadás jelzőként, amikor is pontosan ugyanúgy működik, mint a Pszichikus Érzékelő (Psychic Sensor) az RA2 Szovjet oldalán. Ezen túlmenően a Jurij oldal részére a Pszichikus Felderítést (Psychic Reveal) is biztosítja, ami kiváló földi felderítés helyettesítő, főleg ha a térképet már ismerjük.

Daráló (Grinder)R
Jurijnak nincs javító állomása, de a Daráló építése után már Jurij is képes Mozgó Épületgyárat készíteni, amit adott esetben szorult helyzetben egy új bázis létesítésére lehet felhasználni. Az igazi móka azonban abban van, hogy Jurij a gondolatirányítást is birtokolja. Az eredeti szépítő kifejezést alkalmazva "feldolgozza", azaz pénzt csinál az elfogott egységekből, legyen az akár egy Grizli Tank (Grizzly Tank), egy gyanútlan napfürdőző vagy egy kövér fószer a tengerpartról. Falusi idillre emlékeztető térképeken a szanaszét legelő marhák Big Mac-ké történő átalakítása mindig a nap fénypontja számomra. Ja még valami a gondolat ellenőrzésről. A Wild Animal Park térképen szanaszét szaladgáló agresszív majmok befogása és ellenségre küldése is jó móka, a Majmok bolygója film csatajeleneteit jutatja eszembe.

Tank Bunker
Ez az épület stratégiailag gondosan elhelyezve, és Lézer vagy Gattling Tankokkal feltöltve képes a legkomolyabb Terrorrobot támadást is kivédeni. Adott esetben egy komolyabb támadó erőt is képes komolyan megtizedelni. Akkor a leghatásosabb, ha együtt használjuk a Pszichikus Tornyokkal és a Gattling Ágyúkkal.

Gattling Ágyú (Gattling Canons)
Nyugodtan bevallhatod, amint és is bevallom, hogy amint megláttam a küldetések előtti filmben a Gattling Ágyúkat, amint a Harrierekkel agyaggalamb lövészetet csináltak azonnal rájuk akartam tenni a kezem. "Jurij vagyok!!! Az akaraterőd gyenge és minden titkodat elárulod nekem!!!" Minden eddigi C&C játékban találtam magamnak egy kedvenc védő egységet, és ebben a Jurij sem kivétel. Amikor rátekerem a hangerőt az 5.1-es hangrendszeremre, hanyatt vetem magam a székben és úgy gyönyörködöm az egyre gyorsuló, sivító zajban, ahogyan az ellenséges egységet a lövedékek darabokra tépik. Arra intenék azonban mindenkit, aki azonos szenvedély rabja, hogy azért néha legyünk tekintettel szeretteinkre is, itt főleg anyukákra, feleségekre, testvérekre gondolok, akik nem biztos, hogy ugyanúgy tekintenek az élet ilyen jellegű gyönyöreire mint jómagunk.

Pszichikus Torony (Psychic Tower)
Jurij védelmének fő támasztéka. A Torony automatikusan gondolat ellenőriz és eddigi bajtársai ellen irányít minden olyan ellenséges egységet, amelyik volt olyan óvatlan, hogy a Nagy Mester követőjének közelébe merészkedett. Mindazonáltal csak néhány egységet képes egyszerre irányítani, ezért védelemre szorul, hogy minden lehetőségét ki tudjuk aknázni.

Jurij Egységek és Taktikák

Beavatottak
Jurij legszerényebb követői a Beavatottak nem olyan gyámoltalanok, mint azt első pillanatban gondolnánk. Akkor pl. nagyon hasznosak, ha városi térképen házakat töltünk fel velük. Viszonylag gyorsan előlépteti őket a rendszer, és épületek, egységek ellen is hatásosak. Sajnos a kutyusok észbontó sebességgel képesek Pedigre Pal-ként használni őket. Tényleg, akkor döbben rá az ember, hogy a kutya, az ember leghűségesebb társa milyen hasznos, amikor Jurijt játszik. Ahogyan Beavatottjaink a pszichikus energiájukat fókuszálják, lángok törnek fel a járművek körül, a gyalogság fáklyaként ég, minden leszek piromániásnak a figyelmébe ajánlom!

Brutális (Brute)
A Brutális ez a járkáló hústorony hűen a nevéhez a legharcedzettebb katonát is pihenőnapi szórakozásként nyomja le szkanderben. Szegény négylábúak is farkukat behúzva menekülnek előle, hatásosak Ore betakarítók, és Tankok ellen is, bár elegendő Délibáb vagy Prizma Tank könnyedén letakarítja őket a térképről. A Brutálisok az ellenség gazdaságát komolyan meg tudják roppantani, ha egy közeli Ore mezőre küldjük őket az ellenség "nagy játékaival" játszani. Viszonylag hatásosak épületek ellen is.

Vírus
Szívdöglesztően elegáns megjelenésével a Vírus olyan mesterlövész, aki egy lövéssel boldogan beoltja áldozatát "Az élet, a világegyetem és minden" összes kilátástalansága ellen. A páciens a gyógyíthatatlan zabálás szindrómában szenvedőknél is jobban felfújódik, mielőtt mérges gázokat kibocsátva felrobbanna. Ezek a gázok olyan ártalmasak, hogy a közelben ácsorgó egységek szavatossági ideje is jelentősen lerövidül. A Vírust ne becsüljük le, mint védelmi lehetőség, különösen jól használható Jurij Klónok, Ejtőernyősök, Specialisták és Boris támadásainak megfékezésére.

Fő Jurij (Yuri Prime)
A Fő Jurij most már nem a legfontosabb eredménye az ellenséges Harci Laboratóriumba behatoló kém munkájának, hanem Jurij gyalogos egységeinek az ékköve. Hatékonyan használható, ha mindkettőt (ne felejtsük el a Klónozót!) a figyelmetlen, vagy máshol lekötött ellenség bázisának kevésbé védett részére irányítjuk, néhány kulcsfontosságú épületének elfoglalására. Ezek közül a legfontosabb a pótolhatatlan Épületgyár, vagy egy Prizma Torony, esetleg Tesla Torony. Ez utóbbiakkal eladás előtt egy kicsit megpuhíthatjuk az ellenséges egységeket, járműveket is. Az is hasznos, ha a támadás előtt elkészítünk egy Pszichikus Tornyot, így amikor az épület a birtokunka jut, az ellenség bázisában elhelyezett toronnyal rögtön vissza is tudunk verni egy kisebb ellentámadást, és a plusz egységek által biztosított tűzerő sem elhanyagolható az épületek szétlövésekor.

Korbács Tank (Lasher Tank)
Hatásosabb az épületek és az ellenséges tankok ellen, mint a gyalogság ellen. Elég gyors, de a fő hátránya a gyenge páncélzat.

Gattling Tank
A Gattling Tank kiválóan használható ellenséges gyalogság és légierő ellen. A helyhez kötött változathoz hasonlóan folyamatos használat esetén felpörög. Mondanom sem kell, hogy őket is nagyon szeretem, bár elég könnyen meg lehet őket semmisíteni. Legjobban keverve használhatók, amikor is Mágnes és Korbács Tankokkal, valamint Repülő Csészealjakkal keverten használjuk. Ha sikerül kettőt-hármat bejuttatni egy bázisba, amíg az ellenség erőit máshol kötjük le, rövid idő alatt szét tudják lőni az Épületgyárat, és egy-két erőművet is.

Káosz Robot (Chaos Drones)
Gonosz kis tankocskák, amelyek sok bosszúságot képesek okozni azzal, hogy az ellenség csapatait saját maguk ellen fordítják. Gerilla típusú akciókban igen hatásosak. Olyan mérget bocsátanak ki, aminek hatására az elkábított egységek elkezdik saját bajtársaikat lőni. Területvédelemnél is hatásosak, Ore mezőket elég jól lehet velük védeni. Figyeljünk arra, hogy Betakarítókra hatástalanok.

Mágnes Tank (Magnetron)
Jurij legnagyobb hatótávolságú egysége. Mind egységekre, mind épületekre egyaránt veszélyes. Különösen hatásos Gattling Tankokkal keverve, amikor is a felemelt egységet a Gattling ágyúk szépen szétlövik, vagy akár a vízbe is lehet pottyantani őket. (Tengeralattjárók ellen is hatásos!) Bázisok ellen különösen hasznos, mert a hatósugara meghaladja a Gattling Ágyúkét. Gyenge pontja a gyalogság, amellyel szemben teljesen védtelen és támadni sem tudja őket.

Mester Agy (Master Mind)
Ahogyan a megnevezése sugallja, ez a szerkentyű sokat köszönhet az 50-es évek paranoiás B kategóriás sci-fi filmjeinek, ahol is hatalmas kannibál agyak rémisztgették a nézőket. Lassú és viszonylag gyengén páncélozott, de mégis nagyon hasznos, amint a támadók agyát ellenőrizve átveszi az irányítást felettük. Általában párban, vagy hármasával használom őket, kiegészítő egységekkel, mert ha csak egyedül van, a nagyobb számban támadó ellenség gyorsan meghaladja a kontrolálható kapacitását, és akkor túltölt az agya, és szépen felrobban.

Repülő Csészealj (Floating Disc)
A klasszikus Csészealj alakú eszköz óriási segítség a Jurij játékosnak, főleg ha az ellenfél lebecsülve a Csészealjak jelentőségét, elhanyagolta a légvédelmet. Ha egy erőmű fölé helyezzük, elszívja az energiát, ha egy finomító fölé, akkor szépen gurulnak be a pénzek a mi kasszánkba, ha egy védelmi épület fölé, akkor azt teljesen megbénítja, mindeközben az UFO-nk lézerrel lövöldöz a környékén előforduló ellenséges egységekre. Kiválóan alkalmas arra, hogy közvetlenül a nagy támadás előtt az ellenség védelmét egy kissé megpuhítsuk. A legjobb, ha egyszerre többet küldünk az ellenségre, mert egyébként szükségtelenül áldozzuk fel őket a légvédelem prédájául.

Robbantók (Boomer Submarine)
Néhány gyengébb Jurij ellenfél ellen játszva egy idő után unalmas lehet, hogy stratégiai gondolkodása nem terjed túl a Robbantó rohamnál. Mindig ezzel próbál nyerni. Persze ennek a stratégiának a hatékonyságát nem lehet tagadni. A Robbantók torpedókkal támadják a vízi egységeket (bár a Delfinek még mindig uralják a terepet, ha elég sok van belőlük) és rakétákkal a szárazföldi célpontokat. Kapj össze vagy három-négyet belőlük és támadd meg a mit sem sejtő ellenfelet, és amikor kapkodni kezd, javítgat, és a pénzét elkezdi légvédelemre szórni, támadd meg a szárazföldi erőddel!

Jurij szuperfegyverei
A Genetikus Mutáló minden gyalogos egységet ellenségest és sajátot is, átalakít a hatósugárban Brutálissá. Szegény kutyák, delfinek és tintahalak csak egyszerűen elpusztulnak. A fegyver hatása szerintem elég gyenge, hacsak az ellenség nem tart nagyobb mennyiségű gyalogos egységet a bázisában. A Pszichikus Dominátor ugyan azt csinálja gyakorlatilag, de járművekkel (kivéve persze az olyanokat, mint pl. a Terrorrobot, vagy a Robot Tank), és az épületeket is megrongálja. Mind a három oldal rendelkezik még egy védő fegyverrel az Erőtérrel, amely ugyan tökéletesen megvédi az adott épületet, de egyúttal lecsapja a villanyt az egész bázisban, és a játék hevében egy örökkévalóságnak tűnik, mire az áramot visszakapjuk. Jómagam jobban szeretem a tradicionális fegyvereket, mint a "Visszaatombombázzuk őket a kőkorszakba" jellegű játékokat.

Multiplayer játék és a küldetések

A Jurij Bosszúja az első olyan játék a Westwoodtól, amelynek a többszemélyes játék részével többé-kevésbé elégedett vagyok, leszámítva azt, hogy a szerver továbbra is elég instabil, és főleg csúcsidőben nehéz bejutni játszani. Minden tulajdonság, ami megvolt az RA2-ben itt is megtalálható, sőt - nagyon lényeges - most már a játékosok meghatározhatják indulási helyüket, és csapatukat még a tényleges játék indítása előtt. Persze ezek a változtatások eltörpülnek más játékok hasonló rendszerei mellett, de végre a Westwood-ról is elmondhatjuk, hogy felhasználóbarát.

A együttműködéses küldetéseken túl az új Csapat Szövetség (Team Alliance) üzemmód lehetővé teszi, hogy a szövetségesek régi és új térképeken egyaránt egymás közelében legyenek, és végre 3 játékos 3 ellen is lehetséges (vagy 2 ellen 2 megfigyelővel). A Jurij térképek jó része korábban is fent volt a neten, letölthető volt, jóllehet sohase tudtam magamhoz térni a csodálkozástól, hogy milyen kevesen vették maguknak a fáradtságot, hogy letöltsék. Így a kevésbé lusták a térképek ismerete miatt (pl. hol vannak a rejtett bejáratok, csápos kutak, vagy technológiai központok) komoly előnyben vannak azokkal szemben, akik nem ismerik a térképeket.

A játék küldetés részével azért nem foglalkozom sokat, mert nem akarom elrontani senkinek a szórakozását azzal hogy fellebbentem róluk a fátylat. A lényeg annyi, hogy az RA2-ben már megszokott humoros történet folytatódik tovább néhány csavarral. 7 küldetés a Szovjet oldalon és 7 a Szövetséges oldalon. Nekem személy szerint a legviccesebb és legszórakoztatóbb a Szovjetek küldetése volt Jurij Hold bázisa ellen, tele lézerpisztolyos űrhajóssal és Jurij hazájában, az Erdélyben játszódó. Persze abban sem volt másolat Vajdahunyadváráról, sem rejtélyes idegen fekete ruhában furcsa fülekkel és éles szemfoggal, de éppen elég dolog volt így is, ami leköti egy játékos figyelmét. Persze London vagy Hollywood sem nézett ki pontosan úgy, ahogyan az odavalósiak megszokták, bár az utóbbiban olyan emberkék is ajánlgatták szolgálataikat, mint például Arni Frankenfurter. (ugye ismerős?)

A küldetések mindenesetre szórakoztatóak, ahogyan betét filmek is jópofák, így pl. Carville generális ismét megjelenik, aki az időutazásnak köszönhetően mond istenhozottat nekünk. Jurij megérdemelt sorsa a Szovjet küldetések végén egy Spielberg paródia. Azt is jó volt látni, hogy Éva hadnagy váratlan megjelenésével, amikor végre egy kicsit elengedte magát, Tányát teljesen taccsra tette, és végre mi is láthattuk, hogy milyen idomokkal büszkélkedhet. Jó volt civilben is látni végre őt.

Összefoglalásként annyit mondhatok, hogy a Jurij Bosszúja több egy egyszerű kiegészítésnél, és talán a legjobbika az RTS játékoknak, amit eddig a Westwoodtól kaptunk. Mindenkinek szívből tudom ajánlani, kezdőknek és veteránoknak egyaránt.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
8
hangok
10
játszhatóság
9
hangulat
8
Pozitívumok
  • A Jurij oldalnak azért van együttműködő kampánya a neten
  • A RA stílusát megtartva továbbfejlesztették
  • Jópofa humoros sztori, filmbetétek és szövegek
Negatívumok
  • A küldetésekből lehetne egy kicsit több.
  • A Jurij oldalnak nincs küldetése
  • Az MI még mindig nem éri el a Brutális szintjét sem

Command & Conquer: Yuri's Revenge

Platform:

Fejlesztő: Westwood Studios

Kiadó: Electronic Arts

Forgalmazó: Ecobit Rt.

Megjelenés: 2001. november 1.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!