Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

NVIDIA GeForce3 teszt

2001.12.05. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

Tavaszi GeForce 3 cikkünkben még csak a technikai paramétereire és a cég bejelentéseire hagyatkozhattunk az NVIDIA legújabb grafikus chipjének ismertetése során, mostanra már alkalmunk volt a gyakorlatban is kipróbálni egy GeForce 3 chipre épülő videokártyát, így valamivel többet is tudunk róla írni.

NVIDIA GeForce3 teszt

Ahogy azt már eddig is megszokhattuk, az NVIDIA továbbra se gyárt saját maga videokártyát, ők kizárólag a chip fejlesztésével foglalkoznak, a kártyát pedig (esetenként az NVIDIA referencia-kártyájához képest kisebb módosításokkal) a jól ismert gyártók, mint például az MSI, az Asus vagy a Creative készíti el.

A kártya AGP csatlakozójú, 64 MB DDR SDRAM található rajta. Az 57 millió tranzisztorból álló grafikus processzor 200 MHz-en, a memória pedig 230-on fut. A tesztelésre érkezett kártyán TV valamint DVI kimenet is található.

NVIDIA GeForce3 teszt

A GF3 chip két fő kiemelt erőssége az nfiniteFX engine és a gyors élsimítási technológia. Az nfiniteFX engine segítségével a fejlesztőket most már nem kötik a kártyába épített effektek, minden fejlesztő elkészítheti a sajátjait, mely sokkal szebb grafikára teremt lehetőséget. Az nfiniteFX alapvetően két részből áll össze, a vertex shaderből és a pixel shaderből. Az előbbi az objektumokat felépítő háromszögek csúcsaira vonatkozó számolási műveletekre, az utóbbi a renderelés során számolt képpontokra vonatkozik.

A vertex shader segítségével többek között az objektumok mozgatását lehet életszerűbbé tenni (az egyes személyek, tárgyak „csontvázának” mozgása számolható gyorsabban, tehát bonyolultabb csontváz alkalmazható). A pixel shader felelős például a felületek színezéséért, a tükröződésekért és a bump-mappingért, azaz a domború hatású felületek megjelenítéséért. Mivel mindezt hardveresen támogatja a GeForce 3, így ezek az igen számításigényes műveletek gyorsabban hajtódnak végre, több, részletesebb objektumot jeleníthet meg a gép megfelelő sebességgel. Ráadásul a már említett programozhatóság miatt maximálisan a játékhoz szabhatják a két részt.

NVIDIA GeForce3 teszt

A 3dfx a Voodoo5 behirdetése során az egyik legfontosabb jellemzőnek a teljes képernyős élsimítást (FSAA – full screen anti-aliasing) hirdette. Ezt azóta már tulajdonképpen minden modern 3D grafikus chip támogatja. Elsődlegesen kisebb felbontásoknál, főleg 800*600-ban érzékelhető szembetűnően a különbség, amit az FSAA bekapcsolása jelent, de 1024*768-nál is hasznos lehet. Nagyobb felbontásnál már nem feltétlenül éri meg, hiszen 1280*1024-ben már elég kicsik a képpontok, az FSAA pedig ilyenkor már jelentősen csökkenti a sebességet. A teszt során Quake III Arena-ban például FSAA nélkül a timedemo FPS érték 102 illetve 91 volt 1024 ill. 1280-as felbontásoknál, 4-szeres FSAA-val 65-re illetve 38-ra estek le. Az NVIDIA ugyanakkor egy új, Quincunx-nak elnevezett, gyorsabb élsimítási technológiával is előállt, mely közel hasonló minőségű képet ad, azonban mindezt kisebb sebességcsökkenés mellett teszi (75 ill. 48 FPS).

A kártya sebessége valóban lélegzetelállító, igaz, a GF3 megjelenése óta kijött újabb grafikus chipek közül az ATI RADEON 8500 és a "belső konkurencia", a GeForce 3 Ti500 megelőzte sebességben. Quake III Arena-ban 800*600-ban 105, 1024*768-ban 102, 1280*1024-ben 91, míg 1600*1440 felbontásnál 77 FPS értéket adott a timedemo (demo001, a konfiguráció egy Thunderbird 1,2 GHz processzoros gép volt, 448 MB RAM-mal). A látvány tekintetében az AquaNox demójával próbáltam ki a kártyát, mely szintén igen meggyőző volt.

NVIDIA GeForce3 teszt

A GeForce 3 egyértelműen a leggyorsabb kártyák között van a piacon. Az ára is várhatóan előbb-utóbb esésnek indul. Sajnos szokás szerint lassan jelennek majd meg azok az új játékok, melyek valóban kihasználják a GF3 nyújtotta lehetőségeket, de ettől függetlenül sebesség tekintetében az összes játékra pozitív hatással van ez a kártya. Tehát akinek a pénztárcája engedi, elgondolkodhat rajta, vagy ha kicsit még spórolni szeretne, esetleg várhat a Ti200-as változatra. ■

NVIDIA GeForce3 teszt

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.