26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

NVIDIA GeForce3 teszt

Írta: Dino

Tavaszi GeForce 3 cikkünkben még csak a technikai paramétereire és a cég bejelentéseire hagyatkozhattunk az NVIDIA legújabb grafikus chipjének ismertetése során, mostanra már alkalmunk volt a gyakorlatban is kipróbálni egy GeForce 3 chipre épülő videokártyát, így valamivel többet is tudunk róla írni.

Ahogy azt már eddig is megszokhattuk, az NVIDIA továbbra se gyárt saját maga videokártyát, ők kizárólag a chip fejlesztésével foglalkoznak, a kártyát pedig (esetenként az NVIDIA referencia-kártyájához képest kisebb módosításokkal) a jól ismert gyártók, mint például az MSI, az Asus vagy a Creative készíti el.

A kártya AGP csatlakozójú, 64 MB DDR SDRAM található rajta. Az 57 millió tranzisztorból álló grafikus processzor 200 MHz-en, a memória pedig 230-on fut. A tesztelésre érkezett kártyán TV valamint DVI kimenet is található.

A GF3 chip két fő kiemelt erőssége az nfiniteFX engine és a gyors élsimítási technológia. Az nfiniteFX engine segítségével a fejlesztőket most már nem kötik a kártyába épített effektek, minden fejlesztő elkészítheti a sajátjait, mely sokkal szebb grafikára teremt lehetőséget. Az nfiniteFX alapvetően két részből áll össze, a vertex shaderből és a pixel shaderből. Az előbbi az objektumokat felépítő háromszögek csúcsaira vonatkozó számolási műveletekre, az utóbbi a renderelés során számolt képpontokra vonatkozik.

A vertex shader segítségével többek között az objektumok mozgatását lehet életszerűbbé tenni (az egyes személyek, tárgyak „csontvázának” mozgása számolható gyorsabban, tehát bonyolultabb csontváz alkalmazható). A pixel shader felelős például a felületek színezéséért, a tükröződésekért és a bump-mappingért, azaz a domború hatású felületek megjelenítéséért. Mivel mindezt hardveresen támogatja a GeForce 3, így ezek az igen számításigényes műveletek gyorsabban hajtódnak végre, több, részletesebb objektumot jeleníthet meg a gép megfelelő sebességgel. Ráadásul a már említett programozhatóság miatt maximálisan a játékhoz szabhatják a két részt.

A 3dfx a Voodoo5 behirdetése során az egyik legfontosabb jellemzőnek a teljes képernyős élsimítást (FSAA – full screen anti-aliasing) hirdette. Ezt azóta már tulajdonképpen minden modern 3D grafikus chip támogatja. Elsődlegesen kisebb felbontásoknál, főleg 800*600-ban érzékelhető szembetűnően a különbség, amit az FSAA bekapcsolása jelent, de 1024*768-nál is hasznos lehet. Nagyobb felbontásnál már nem feltétlenül éri meg, hiszen 1280*1024-ben már elég kicsik a képpontok, az FSAA pedig ilyenkor már jelentősen csökkenti a sebességet. A teszt során Quake III Arena-ban például FSAA nélkül a timedemo FPS érték 102 illetve 91 volt 1024 ill. 1280-as felbontásoknál, 4-szeres FSAA-val 65-re illetve 38-ra estek le. Az NVIDIA ugyanakkor egy új, Quincunx-nak elnevezett, gyorsabb élsimítási technológiával is előállt, mely közel hasonló minőségű képet ad, azonban mindezt kisebb sebességcsökkenés mellett teszi (75 ill. 48 FPS).

A kártya sebessége valóban lélegzetelállító, igaz, a GF3 megjelenése óta kijött újabb grafikus chipek közül az ATI RADEON 8500 és a "belső konkurencia", a GeForce 3 Ti500 megelőzte sebességben. Quake III Arena-ban 800*600-ban 105, 1024*768-ban 102, 1280*1024-ben 91, míg 1600*1440 felbontásnál 77 FPS értéket adott a timedemo (demo001, a konfiguráció egy Thunderbird 1,2 GHz processzoros gép volt, 448 MB RAM-mal). A látvány tekintetében az AquaNox demójával próbáltam ki a kártyát, mely szintén igen meggyőző volt.

A GeForce 3 egyértelműen a leggyorsabb kártyák között van a piacon. Az ára is várhatóan előbb-utóbb esésnek indul. Sajnos szokás szerint lassan jelennek majd meg azok az új játékok, melyek valóban kihasználják a GF3 nyújtotta lehetőségeket, de ettől függetlenül sebesség tekintetében az összes játékra pozitív hatással van ez a kártya. Tehát akinek a pénztárcája engedi, elgondolkodhat rajta, vagy ha kicsit még spórolni szeretne, esetleg várhat a Ti200-as változatra.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • NVIDIA GeForce3 teszt
  • NVIDIA GeForce3 teszt
  • NVIDIA GeForce3 teszt
  • NVIDIA GeForce3 teszt
  • NVIDIA GeForce3 teszt
Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!