25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Rebels: Prison Escape

Végre megjelent a Philos Labs börtönből szabadulós taktikai akciójátéka.

Írta: Morello 14 hozzászólás

Több magyar fejlesztésű játék vívott ki szép elismeréseket a játékpiacon. Gondoljunk csak az Imperium Galactica sorozatra, az Insane-re, a S.W.I.N.E.-ra, vagy akár a Haegemonia-ra. Most beszállt a küzdelembe a Philos Labs elég kalandos sorsú – korábban Escape from Alcatraz címen fejlesztett – Rebels: Prison Escape című játéka is, csak az a kérdés, hogy neki is sikerül-e felküzdenie magát az élbolyba.

Friedrich diktatúrája rettegésben tartja az egész országot. Az Államvédelmi Hatóság mindenhova beférkőzött, az Elit Gárda pedig vaskézzel tartja fent a szigort. Besúgók tömege áll készen, hogy kiszimatoljon bármilyen ellenállást vagy összeesküvést. Akit elfognak, azt börtönbe vetik, és valószínűleg soha nem is fog kikerülni onnan. A diktatúra megdöntésére az egyetlen remény a titokzatos A.R.M. szervezet, amelynek tagjai a végsőkig elszántak arra, hogy felszabadítsák országukat a gyűlöletes zsarnokág alól.

Blake, Jeffrey, Alicia, Jonah és Alexandro, az A.R.M. oszlopos tagjai éppen tervet szőnek egy újabb akcióra a hatalom ellen, amikor rohamosztagosok rontanak be a szobába, az egész társaságot letartóztatják, és az ország különböző börtöneibe zárják az embereinket. Az ellenállás összeomlott, és hacsak a tagjai nem szabadulnak ki a börtönből, az utolsó esély is elveszik a szabadság visszaszerzésére. És mivel a hatalom nem evett bolondgombát, hogy szabadon engedje a foglyait, a végső lehetőség a szökés!

Friedrich birodalma egyébként a náci III. Birodalom és a kommunista zsarnokság furcsa egyvelege (leginkább az előbbire ütve). Láthatunk például a nácihoz hasonló sasos logókat, illetve ott van az Államvédelmi Hatóság. Ráadásul az őrök is valamiféle német akcentussal rikoltoznak, ha észrevesznek.

Feladatunk tehát az A.R.M. tagjait irányítva megszökni a börtönből, újraegyesíteni erőinket, és újra felvenni a harcot a zsarnokság ellen. Mindezt Commandos-szerű játékmenettel, és teljesen magyar nyelven tálalja a Philos Labs. A továbbhaladáshoz elengedhetetlenül szükséges az őrök kijátszása, szükség esetén hidegre tétele. Ehhez nélkülözhetetlen a karaktereink ismerete, hiszen akárcsak a Commandos-ban, itt is mindenkinek más-más képességei, erősségei, specialitásai vannak, minden emberünkkel más taktikát kell követnünk.

Lássuk a főszereplőket. Elsőnek rögtön itt van Blake, a veterán, akiről rögtön lerí, hogy nem finomkodik a módszerekkel. Ő az izomarc a csapatban, képes cipelni az elalélt testeket illetve a hullákat, valamint feszítővassal ajtókat is fel tud feszíteni. Ál-halottként képes magára vonni az őr figyelmét, akinek odasietve nagy meglepetésben lesz része... Hátulról támadva némi baráti hátbaveregetést is ki tud eszközölni az ellenségen, ezenkívül még a mesterlövészkedésben is jártas. Második versenyzőnk a kissé lökött Jeffrey. Ő az ezermester, gyakorlottan kezeli a fegyvereket. Jeffrey is ki tudja nyitni a zárakat, de Blake-el ellentétben nem testi erejével, hanem furfangosan :o). Ám az ellenséges őrök a halálos csapdáitól rettegnek a leginkább.

A csinos Alicia elsőre nem tűnik veszélyesnek, de csak egyszer kerüljön észrevétlenül egy őr mögé, biztos hogy amaz nyögni-nyelni nem fog tudni a meglepetéstől! Az észrevétlenség márpedig kifejezetten Alicia műfaja, hiszen halkan tud surranni, valamint az árnyékokat is fedezékül használja. A rejtélyes Jonah törzse pusztulása miatt bosszút esküdött, és ezért harcol az A.R.M. soraiban. Ő mágia segítségével képes elbájolni az őröket, drasztikusabb esetben mérgezett nyilakat ereget beléjük. Utolsó szereplőnk az Alexandro névre hallgat. Ő az álcázás nagymestere, ezen kívül az őröket hangutánzással és vakító fényvillanásokkal tudja még megtéveszteni. Emberünk a testek elhurcolásában is jártas.

Hát, a karakterek nem bővelkednek eredeti ötletekben... Gyakorlatilag majdnem minden szereplő párhuzamot von a Commandos-szal, lásd közelharcos izomagy, surranó kém, fegyvermester, stb. Ami kimaradt a Commandos-hoz képest (mesterlövész, csapdakészítő), azokat a tulajdonságokat meg simán felosztották a csapattagok között. Minden karakternek van valami indítéka a hatalom elleni harcra, de némelyik inkább megmosolyogtató tud lenni... Alicia például mindössze egy szabad országban szeretné tölteni fiatalkorát. Ó, szegény.

Maga a játékmenet sem kecsegtet túl sok újdonsággal, lopakodni kell, kijátszani vagy kiiktatni az őröket. Mégsem írom azt, hogy tiszta sor, mert azt hozzá kell tenni, hogy a játék meglehetősen nehéz! Minden figyelmünket összpontosítani kell, mert különben elveszett emberek vagyunk. Többször 4-5 őr gyűrűjén kell áthatolnunk, amikor gyakorlatilag mindenki lát mindenkit, figyelnek jobbra-balra, és hacsak az egyikük eltűnik, már meg is szólaltatják a riasztót. Míg a Commandos-ban néha lehetett trükközni, hogy a többórás bujkálás, lopakodás helyett egy jól védhető pontról öt perc alatt halomra lőjük a fél B hadseregcsoportot, itt ez nem igazán működik, a szemtől-szembe rohamozás tulajdonképpen halálos ítélettel ér fel. És egyik emberünket sem szabad elvesztenünk, ez gondolom egyértelmű.

Ami viszont némi ízt ad a történet meglehetős monotonitásának, azok a különféle alküldetések. Sokszor a továbbhaladáshoz elengedhetetlen, hogy megtudakoljunk valami infót valahonnan, begyűjtsünk valamilyen tárgyat, vagy rabtársaink segítségét kérjük. Ezekről többször láthatunk egész jól elkészített átvezető videókat, ezek mindenképpen pozitívumként említendőek. A karakterek szinkronhangjai szintúgy, bár a mondanivalójuk néha azért megmosolyogható (szó szerint: „Vazze’, majdnem megütöttél!”) :o).

A grafika voltaképpen nem rossz, a Commandos 2 részletességét és színvonalát talán be tudja érni (talán...). A kamerakezelés kifejezetten gyenge, mert mindig csak egy oldalról nézhetjük a helyzetet, maximum zoomolni tudunk. Bizonyos területekre szinte lehetetlen belátni, pedig volt már olyan, hogy ott volt egy nélkülözhetetlen tárgy, és már a fél pályát körberohangáltam tízszer, de alig találtam meg. A Rebels talán inkább a Commandos első részéhez áll közelebb, hiszen a 2-ben már olyan megoldások, ötletek merültek fel, melyeket itt nem láthatunk. Például az őrök látómezeje, ami majdnem csak egy sima háromszög (persze a tereptárgyakon megtörve), míg a Commandos 2 már megkülönbözteti, hogy állunk avagy kúszunk-e. Sőt, még ekkor is van pár másodpercünk a menekülésre, mielőtt beazonosítanak. Itt az őrök illetve kommandósok is meglehetősen blőd módon reagálnak a helyzetekre, a Commandos 2-ben ezt is jobban megoldották. Valamelyik távol-keleti pályán például egyetlen lövés után kb. 150-200 katona kereste-kutatta végig az egész pályát (házakat, emeleteket is beleértve), az elbújás gyakorlatilag lehetetlen volt. A Rebels-ben elég, ha a „csínytevés” után elvonulunk, a helyszínelő kommandósok némi szemlélődés után őrjáratba kezdenek, és ennyi. Ez azért eléggé betesz a játszhatóságnak. Meg persze a nehézség.

A Rebels: Prison Escape-nek mindössze az a baja, hogy nem bővelkedik eredeti ötletekben, valamint a nagy példaképnek, a Commandos-nak a folytatása rengeteg olyan újítást tartalmaz, amiről lemaradtak a Philos-os srácok. Leginkább a komoly kihívást, a nehézséget kedvelők tudják igazán élvezni ezt a játékot.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

75%
grafika
8
hangok
7
játszhatóság
7
hangulat
7
Pozitívumok
  • Teljesen magyar nyelvű
  • Csinos grafika
  • Jó hangok
Negatívumok
  • Gyenge kamerakezelés
  • Kevés új ötlet
  • Nagyon gyér MI
  • Talán túlzottan nehéz

Rebels: Prison Escape

Platform:

Fejlesztő: Philos Labs

Forgalmazó: Ecobit Rt.

Megjelenés: 2002. II. félév

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

vargilius
vargilius [1]
Sziasztok.

Sajnos már az elején elakdtam. Ha valaki tudna segíteni azt nagyon megköszönném.
Első pályán vagyok és az igazgatói irodát keresem. Már megvan a kulcs. De az irodát nem találom.

Cabbie
Cabbie [1]
:-)
Gerry
Gerry [8081]
Sikerült. Sikerült belcsempészni a játékba a logikus gondolkodát is, ami számomra nagyon becsülendő dolog -még akkor is, ha ez a műfaj sajátossága-

A többiről már döntsenek a játékosok (az eladások, bár roppant, ill. talán a legfontosabbak, nem mérvadóak, elvégre Harry Potteres játékokból is mennyit eladnak...)

További sok sikert, hogy hasonlóképpen szinvonalas játékkal örvendeztessetek meg minket!
Morello
Morello [5410]
Helló!
Örülök hogy objektívnek ítéled a cikkemet. A játék erényei valóban inkább hosszú távon jönnek ki, és volt több olyan elképzelés, ami kifejezetten tetszett (pl. a különféle alküldetések).
Talán az őrök viselkedése lehetett volna még életszerűbb. Az ok hogy elbújsz és elhúznak melletted, ezt a Commandos2-ben is lehetett. Csak itt utána némi nézelődés után visszatérnek a dolgukra, ott meg riadót fújnak, és átfésülik az egész környéket. Volt amikor egy kis padlásszobában húztam meg magam, de még ott is megtaláltak.
Bár ha viccesen akarom felfogni, ezt is meg lehet magyarázni: "Ehh, minek üldözzük? Innen úgysem tud elmenekülni!" :-D:-D:-D
Biztos vagyok benne, hogy ez a játék sokaknak fog kellemes órákat okozni, bízom benne hogy talán a nemzetközi piacon is.
További sok sikert, és köszi hogy benéztél ide!
zvi
zvi [5]
Igen, szerintem is objektiv az értékelésed. Ha megengeded hozzáfűznék néhány gondolatot.
A Theocracy játékunkra írt értékelésekből az tűnt ki, hogy a játékosok nehezen fogadták az újításainkat - csak hoszabb játékidő után értették meg a játékot. Ezt az időt sokan nem adták meg a játéknak és szélsőséges értékeléseket kaptunk. Emiatt döntöttünk úgy, hogy a Rebels sokkal érthetőbb legyen. Szerintem nem estünk át a ló másik oldalára...
Van egy szabad kamera a játékoshoz kötött (default) kamera mellett. A játékot tesztelők közül a fele a kötött, a fele a szabad kamerát részesítette előnyben. Próbáljátok ki mindkettőt már a játék legelején, hogy dönteni tudjatok melyik tetszik nektek.
Minden pályán vannak alternatív megoldások, egyes kis feladatokat is több módon meg lehet oldani - vérmérséklet szerint. A teszt időszak alatt figyeltem, ki hogyan játszik. Alig láttam azonos megoldás az egyes szituációkban...
A grafikáról annyit szeretnék megjegyezni, hogy egy full 3D grafika másképp néz ki, mint egy pixelezett 2D-s. Fakóbb, és kevésbé csillogó. Viszont itt be tudsz "repülni" az események közé, és be tudsz nézni a sarkok mögé is ami szeritnem élményben kárpótol.
Egy példa az újításokról, amik azért vannak: a Rebelsben tudsz menekülni, el tudsz bújni pl. egy ajtó mögé amíg az őrök teljes harci szerelésben eltűznek melletted... Több ilyen akció elemet is használhatsz a játékban, én ezeket nagyon szeretem a Rebelsben.
Mégegszer köszönöm az értékelésed. Remélem sokaknak sikerül néhány óra élvezetes játékot adnunk a Rebels-el!
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (14 db)