A Rally játékok szerelmesei az utóbbi időkben örömmel tapasztalhatták, hogy egyre több ilyen program jelenik meg egymás után. A Colin sorozat negyedik része után már itt az új, 2005-ös rész is, nemrégiben megjelent az Xpand Rally, sőt, még további hasonló témájú játékok is várhatóak. Ennek az örvendetes trendnek az egyik jeles képviselője a Richard Burns Rally is.
A manapság megjelenő rally játékoknak óhatatlanul is meg kell küzdeniük a nagy vetélytárs, a Colin aktuális darabjával. Mindenki ehhez hasonlítja, ez szolgál etalonnak. Nem véletlenül, hiszen ez idáig ez a sorozat volt talán a legjobb a hasonló témájú programok között. Az SCi által kiadott Richard Burns Rally azonban nemcsak hogy felvette a versenyt a nagy előddel, hanem úgy tűnik túl is tudta szárnyalni azt. Nézzük, mire is alapozom ezt a megállapítást!
A közös vonás a Colin sorozathoz képest, hogy itt is egy korábbi világbajnok adta a nevét a játékhoz. Ugyan nem olyan legendás név, mint a skót pilóta, de 2001-ben ő is felállhatott a szezon végén a dobogó legfelső fokára. Hiába azonban a világbajnokok nevével fémjelzett játék, ha – mint azt korábban 1-2 autóversenyes játéknál tapasztalhattuk – a játék gyengére sikerül. Bevallom férfiasan, amikor feltelepítettem a Richard Burns Rallyt a gépemre, nem sok jót vártam tőle. Szerencsére azonban hamar be kellett látnom a tévedésemet.
Ez a program ugyanis ízig-vérig szimulátor, méghozzá nem is akármilyen. Akik a Colin sorozat emlőin nevelkedtek, azok hamar pokolba fogják kívánni az irányítást. Itt ugyanis nem lehet kézifék+padlógázzal bevenni az élesebb kanyarokat. Megfontoltan kell adagolni a gázt, de még a fékerőt is. Ez volt az első olyan rally játék, ahol lábujjal óvatosan kellett nyomnom a gázpedált. Elég egy kicsit nagyobb gázfröccs, vagy egy erőteljesebb fékezés és már repülünk is ki az útról. Ebben a játékban valóban érezhetjük azt a hatalmas ménest, aminek az erejét kordában tartva kell az úton tartani az autónkat. Az irányításhoz elengedhetetlen a kormány használata, billentyűzetről szinte lehetetlen versenykocsink megzabolázása. Azért is érdemes egy force feedbackes kormányt használni, mert nagyon jól kihasználja a program az erővisszacsatolás nyújtotta előnyöket. Minden bukkanót, gödröt, kanyart megérzünk, csúszkálunk a havon és a sárban, ilyenkor a valódihoz hasonlóan lekönnyül a kormány. Mindez tovább fokozza a realitás érzését.
Ahhoz, hogy valóban urai legyünk a járművünknek, ki kell járnunk a Rally-sulit is, ahol megtanulhatjuk, hogyan kell kezelnünk az autót, hogy célba is érjünk vele. Ennek a sulinak az abszolválása nemcsak ajánlott, hanem kötelező is, mivel addig nem kezdhetünk bele a versenysorozatba sem, amíg a gyakorló feladatokat el nem végeztük. Ezek a tanuló feladatok eleinte próbára teszik a türelmünket, némelyiket nem egyszerű végrehajtani, ám ha a végére értünk, akkor már lesz némi esélyünk, hogy végig tudjunk menni a pályán éles helyzetben is. Az egyes versenyek helyszíne megegyezik a korábbi hasonló témájú játékokban megismertekkel. Így indulhatunk az angliai, ausztrál, amerikai, japán, francia, finn futamokon, melyeken az adott ország versenypályájának adottságaival találkozhatunk. Így például Anglia a szűk, kanyargós útjaival, Finnország havas helyszíneivel, Ausztrália a gyors, USA és Japán a technikás pályájával teszi próbára képességeinket – és persze az autónkat.
A rendelkezésre álló autók a „szokásosak”. Subaru, Toyota, Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Hyundai. Eleinte persze nem mindegyik áll rendelkezésre, de az idő haladtával és a versenyek megnyerésével több modell közül választhatunk.
Verseny közben vigyáznunk kell az autóra, mert nagyon gyorsan roncsderby-versennyé alakíthatjuk át ígéretesen induló karrierünket. Egy huppanó vagy kanyar elnézése hamar leamortizálja a versenygépünket. Ezeket a sérüléseket látványosan jeleníti meg a Richard Burns Rally, és kihatnak az autó viselkedésére is, hiszen egy szanaszét tört motorháztető alatt ritkán dohog tovább megbízható pontossággal a motor. Az ajtók egy rosszul sikerült kanyar után úgy fityegnek, hogy az autókat szerető ember szíve belefacsarodik.
Ahhoz, hogy esélyünk legyen egy-egy versenyt végigcsinálni, pláne meg is nyerni, előtte alaposan fel kell készítenünk a verdánkat. Be kell állítani a fékeket, kerékfelfüggesztést, megfelelő gumikat kell választanunk. A versenyek során javíthatjuk is az autót, de erre csak az adott szakaszok után rendelkezésre álló idő alatt van lehetőség. Ennek az időnek a túllépése esetén büntető perceket kapunk. Éppen ezért csínján kell bánnunk a sérülésekkel, inkább óvatosabban teljesítsük az adott szakaszt, mintsem vakmerő módon versenyezve. Annál is inkább, mert sokszor többet érünk, ha teljesítjük az adott szakaszt, még ha nem is elsőként, mint az esztelen rohanás, aminek a vége egy látványos repülés a legközelebbi fának. Az ellenfeleink is hibáznak, így van esélyünk a győzelemre, de ha elszállunk menet közben, akkor hiába reménykedünk a többiek hibázásában.
A játékban nem csak a világbajnokságon indulhatunk: összemérhetjük tudásunkat magával Richard Burnsszel is az egyes szakaszokon. Végül pedig meg kell említeni, hogy a fentieken kívül van multiplayer része is a játéknak, a szokásos paraméterekkel, így akinek kedve van az megmérkőzhet a cimboráival is, nem csak az ostoba géppel.
A grafikára nem lehet komolyabb panasz, bár szerintem kicsivel szebb is lehetne, néha kicsit elnagyoltnak éreztem a tájat és a környezetet, a belső nézet pedig kifejezetten ronda lett, de mindezek ellenére azért élvezhető. A hangok viszont szenzációsan jól sikerültek, a motorhangok, a gumi surrogása, a környezeti hangeffektek egyszerűen tökéletesek. Mindez nagymértékben hozzájárul az élvezeti hatások fokozásához és még inkább valóság közelivé varázsolja a programot.
Összefoglalva a tapasztaltakat, azt a megállapítást lehet tenni, hogy új etalon született a rallyszimulátorok világában. Ilyen tökéletes rally program még eddig nem készült és ezzel alaposan feladták a leckét a konkurenseknek. Persze lehet mondani, hogy más hasonló játék szebb, könnyebb irányítani, stb., de ennél realisztikusabb biztos, hogy nincs. Akik szeretnének egy versenyző bőrébe bújva megtapasztalni a valódi rallyversenyek hangulatát, és azt a számítógépen viszontlátni, azoknak kötelező darab.