A nagy sikert hozó sorozatokat általában sokáig folytatják még, így van egy a régi jó Settlers esetében is. A közelmúltban készült el a legújabb, ötödik rész, mely pár újdonságot tartalmaz ugyan, de semmi forradalmi változást nem hozott magával.
A történet egy sok tartományra széthullott királyság újraegyesítéséről szól. Sorban végig kell járni minden tartományt és vagy megmenteni vagy megsegíteni őket, így bírva őket csatlakozásra. Megjelennek a játékban a hősök is: a király és szövetségesei, barátai. A hősök megjelenésével természetesen eléggé harcorientálttá vált a program, rendes csapatokat szervezhetünk, az elhullott embereket újraképezhetjük, a hősök pedig különböző bónuszokkal segítik őket. Az RTS-ek minden kelléke bejön itt a játékba, a barakkal, a különböző épületkombinációkkal az egységekhez és így tovább.
Nézzük, mi hiányzik a játékból. Ha tömören akarnám megfogalmazni, csak annyit mondanék, hogy a Settlers. Mégpedig mindezt azért, mert a harc sokkal fontosabb szerepet kapott, és a korábbi részekhez képest sok helyen egyszerűsítettek a játékon. Így már nem kell plusz hely a farmoknak, hisz nem termelnek búzát, most itt csak esznek embereink. Nincs meg a jól megszokott terményútvonal se, az előző példánál maradva a búza, liszt, kenyér út. Hiányzik az úthálózat és a szállítás is, minden azonnal a raktárba kerül most. Nincsenek országhatárok se, így nem kellenek a pionírok és már a geológusok se keresgetik az érceket, előre meghatározott bányahelyek vannak.
A kezelés elég egyszerűre sikerült, jól átlátható az épületek szerepe, mindenhol található rövidke leírás a katonák előnyeiről-hátrányairól. Egységeinket csoportokba rendezhetjük, melyben egyszerre akár több hős is lehet. A tömegből nehéz lenne ugyan kiválasztani őket, de erre nincs is szükség, mivel a képernyő tetején külön kis ikon mutatja őket. Épületeinkben beállíthatunk egyszerre több képzést is, de hosszabb sorra nincs lehetőség. A nyersanyagok mennyisége könnyen követhető, mind szerepel a képernyő bal oldalán, nem kell külön statisztikákat behozni, mint korábban.
A játék grafikájáról már inkább lehet jókat mondani. Igen kellemes, szépen animált 3D-s megjelenést kapott: szél fújja a fákat, embereink dolgoznak, tesznek-vesznek, mindig történik valami. Madártávlatból szép csak igazán a játék, ráközelítve már nem annyira, de nem is abból a nézetből játszik az ember általában. A karakterek animációi is jók lettek, a játék grafikus motorjával megvalósított átvezető videóknál egy főleg jól látszik.
A játék hangai meglehetősen átlagosak lettek, egyes szereplők hangja engem egyenesen irritált. A zenei aláfestés kellemes, de nem hagy maradandó emléket az emberben, fél óta után már nem ismerném fel újra. Nem így volt ez az első rész zenéjével például, melyet még most is eldúdolnék, ha kell.
Összességében nem rossz játék a The Settlers: Heritage of Kings, de elvesztette az igazi Settlers jellegét. Mint RTS, megállja a helyét, kellemes időtöltést nyújt, de ezzel a névvel nem igazán erre számít az ember. Remélhetőleg ha készül újabb folytatás, akkor visszatérnek az eredeti koncepcióhoz.