Még a BBS-ek idejében – tehát úgy nagyjából 15 évvel ezelőtt – vettem részt a Barren Realms Elite-ban, mely egy szöveges felületű sci-fi stratégiai játék volt. A BBS-em felhasználói mind egy-egy országot irányíthattak, aztán harcolhattak egymással, vagy más bolygókon (azaz más BBS-eken) lévő játékosok ellen, kisebb-nagyobb csapatokat indítva. Az internet rohamos elterjedésével az ilyen jellegű játékok elég hamar átköltöztek a világhálóra, és ma már számos témájú és koncepciójú, böngészőben játszható MMO várja az érdeklődőket. Találunk köztük hazai fejlesztésűeket is, az egyik ilyen jelen cikkünk tárgya, a Gal6.
A játék fejlesztése eredetileg Galactica néven indult, 2002-ben. Ahogy az legtöbbször lenni szokott, kezdetben ez is garázsfejlesztés volt, négyen dolgoztak rajta. Így tartott ez egészen 2006 őszéig, amikor egy cég meglátta benne a fantáziát, és átvette a projektet, mely azóta is folyamatosan fejlődik az MMOSG Kft. berkeiben. Jelenleg tíz főállású alkalmazott munkálkodik náluk. Mostanában indult el a kilencedik forduló, melyben 2000 játékos vesz részt napról napra a planéták közti küzdelemben, sokan naponta hosszú órákat töltve a gép előtt. De miről is szól ez az egész? Lássuk magát a játékot!
A Gal6 egy sci-fi témájú, "masszívan multiplayer" online játék, igen alaposan kidolgozott háttérrel. Minderről Kovács "Tücsi" Mihály, a Galaktika magazin tudományos szerkesztője gondoskodott, aki a legapróbb részletekig írta meg a keretet adó sztorit. Ebben egy rejtélyes, ősi civilizáció, az Asconok kapják a központi szerepet, gyakorlatilag ők a játékban ismert univerzum alkotói. Nekik köszönhetően hat faj képviselői élnek ebben az univerzumban, név szerint a Human, a Digitrox, a Khaduuii, a Shin, a Piraati és a Zyk. Játékosként ezen hat fél valamelyikét választhatjuk ki, és őket képviselve kezdhetjük meg ténykedésünket egy számunkra "kiutalt" planétán. Természetesen, ahogy azt a stratégiai játékoknál megszokhattuk, mindegyik faj egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, melyek teljesen eltérő taktikát is kívánhatnak a játékosok részéről.
De nézzük meg kicsit részletesebben is a fajokat! A Digitrox tagjai intelligens gépek, masszív védelemmel ellátott űrhajóik lassabbak a többiekénél. Az újrahasznosítható űrhajóik előállítása viszonylag olcsó és gyors. Ők rendelkeznek a legerősebb planétavédelmi-rendszerrel. A Human a Gal6 univerzum emberi faja, a legtöbb különböző hajótípussal, így taktikázásra ők a legalkalmasabbak. Hatalmas és erős gépeket hoztak létre, és a csaták mellett diplomácia terén is agresszívek. Számos űrhajójuk több önálló részre képes szakadni, így több oldalról is támadhatnak. A Khaduuii genetikailag gyorsított evolúcióval létrejött faj, maguk helyett zsoldosokat küldve a harcba. Legfőbb saját fegyverük az elektromágneses impulzuson (EMI) alapuló blokkoló technológia, melynek precíz használatával akár flottányi hajót tudnak pillanatok alatt harcképtelenné tenni. A Shin nanotechnológiát felhasználva teszi láthatatlanná hajóit, így kellemetlen meglepetést okozhatnak ellenfeleiknek. A Piraati neve nem véletlenül emlékeztet az angol kalóz szóra, építés helyett inkább lopják a hajókat. De kémhálózatuk segítségével mások technológiai újításait is meg tudják szerezni. Végül a Zyk jelenti a Gal6 univerzum "zergjeit": óriási mutáns rovarok ezek, vegyi és biológiai fegyverekkel. Olcsó egységeikkel tömegesen támadnak, nagy saját veszteségek mellett, de igen eredményesen. A kiegyensúlyozottság érdekében természetesen mindegyik fajnál megegyeznek a hajóosztályok, de a konkrét egységekben tapasztalható számos eltérés – és a fent összefoglalt fajspecifikus jellemzők – miatt mégis mindegyik más és más játékmódot kíván.
Az egész játék egyfajta "könyves" élményt igyekszik nyújtani, nem csillogó-villogó grafikájával, hanem az események, történések és a háttér részletes leírásával ragadva magával az embereket. Mindezen felül a teljes help rendszer is több mint 360 oldalas, így aki részletekbe menően el akar merülni a játékban, hosszú órákat tölthet olvasással. A háttérinfók között igen részletes leírást kapunk a különböző fajok űrhajóiról is: melyik mi ellen a leghatékonyabb, mennyibe kerül és mennyi időt vesz igénybe a gyártásuk, milyen a védelmük stb. Mint érdekességként megtudtuk a fejlesztőktől, a kezdeti időkben a megszállott játékosok maguk tapasztalták ki ezeket az adatokat, és a fejlesztők maguk is meglepődtek, amikor egy-egy fanatikustól óriási méretű, de igazából csak közelítő pontosságú Excel táblákat láttak – sőt, volt, aki ezeket fejből is tudta.
A Gal6-ben tehát mindenki egy planétát irányít, ezen építheti flottáját, majd egyedül, vagy a galaxisában lévő planétákkal közösen indíthat támadásokat mások ellen. Egy galaxis legfeljebb 10 planétából állhat, egy rendszert pedig maximum tíz galaxis alkot. A játék körökre osztott, mely során óránként vált a kör. Egy körben jellemzően elég pár percet rászánnunk az egészre, de az alaposabb taktikák megtervezéséhez a megszállottak ennél persze jóval több időt töltenek a játékban. A kezdő játékosok 96 körig védelmet élveznek, így ez alatt kiépíthetik planétavédelmi rendszerüket, és összeállíthatják kezdő flottájukat. Az első 72 kört egy gyűjtőgalaxisban töltik, onnan kerülnek a végső galaxisukba, ahol 24 körig még nem támadhatják meg őket. Ezt követően ők is beszállhatnak a globális harcba. További csoportosulási egységet jelent még a szövetség. Egy ilyennek legfeljebb 100 tagja lehet, és előnyt jelentenek például számukra a közös szövetségi fejlesztések. A játék amúgy maximális támogatást ad a közösségek szerveződéséhez, fórummal és egyéb eszközökkel. A fejlesztők tapasztalata is az, hogy egy-egy játékbeli csoport rendszeresen tart összejöveteleket, melyek keretében alaposan megterveznek egy-egy hadműveletet is. Alkalmanként még a fejlesztők közül is képviselik magukat ilyen találkozókon, így kapva hasznos információkat a játékosoktól az esetleg szükséges átalakításokhoz, javításokhoz.
A játékban egy forduló általában 4-6 hónapig tart, ezen belül egy játékos egyetlen bolygót irányíthat. Tehát ha játék közben jövünk rá, hogy igazából egy másik fajt szeretnénk kipróbálni, arra csak úgy van lehetőségünk, ha feladjuk az aktuális planétát, és nulláról egy újat kezdünk. (A fejlesztők büntetik is, ha egy játékos több bolygót akar magának – a többek között IP alapon történő figyelés alól csak megfelelő indoklással adnak felmentést, ha például egy család több tagja szeretne játszani, vagy egy iskola egyetlen IP-jével játszanak többen.)
De miért éri meg egy cégnek egy ingyenes játék fejlesztése? Joggal merül fel a kérdés, és természetesen az MMOSG munkatársainak erre is megvan a válasza. Hirdetésekkel nem tervezik elárasztani a site-ot, ehelyett inkább a micropayment megoldást választották. Bár egy játékos minden fizetés nélkül is nagyon jól elszórakozhat az egész forduló során, jó pár extrához, vagy különböző prémium szolgáltatásokhoz férhet hozzá kisebb-nagyobb összegekért. Vásárolható például nyersanyag, és némi pénzért gyorsíthatók a fejlesztések is, ha valaki türelmetlenebb. Szintén fizetni kell, ha bolygónkkal másik galaxisba szeretnénk költözni, vagy ha saját galaxist szeretnénk létrehozni. De létezik egy ún. "planéta extra csomag", mely több hasznos funkció között például egy flashes stratégiai térképet is biztosít a játékosnak, melyen részletesen láthatóak a flották mozgásai – mindezt havi párszáz forintért.
A fejlesztőknek egyik legfőbb célja mi más lehetne, minthogy minél több játékos válassza a Gal6-ot. Ehhez pedig nem elég a hazai netes közösség megcélzása. A játék már most is két nyelven érhető el, magyar mellett angol a második, aminek köszönhetően ugye elég széles közönség számára érthető a játék. A cél azonban ennél jóval nagyobb: további ötven nyelvre szeretnék lefordítani játékukat, köztük a tervek szerint még olyanokra is, mint az eszperantó vagy a roma. A tervek között régiónként átlagosan 6-10 ezer aktív játékos bevonása szerepel. A játék portálján a legfontosabb hírekről, például a nagyobb ütközetekről folyamatos tudósítások is vannak, melyeket külön hírszerkesztőség állít elő. A bemutató során megtudhattuk, hogy jelenleg 50 nagyobb hasonló, legalább kétnyelvű ingyenes online játék létezik, ezeket összesen 12 cég fejlesztette. Három vagy annál több nyelvvel viszont már szűkül a kör, 20 játék tartozik ide – a tervezett nyelvmennyiség pedig mindenképpen jelentős kiemelkedést biztosíthatna a Gal6 számára. Az MMOSG munkájának eredményét jelenleg mintegy 2000 játékos élvezi, jellemzően Magyarországról és a környező országokból, a nemzetközi népszerűsítésbe csak mostanában kezdenek bele.
Akinek felkeltette érdeklődését a cikk, a Gal6 weboldalán pillanatok alatt regisztrálhatja magát, és megkezdheti planétája szervezését. Az MMOSG munkatársainak pedig sok sikert kívánunk a további fejlesztésekhez, és minél több játékost a Gal6 világába!