25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Just Cause 2

Rico Rodriguez, az Ügynökség legjobbja Panauba látogat - Isten hozott a káosz világában!

Írta: Dauby 10 hozzászólás

Svédcsavar
Ez aztán a sandbox-lavina! Ezzel a képzavarral nyitva előre leszögezhetem, hogy az Avalanche Studiosnak hála Svédország garantáltan nem fog eltűnni a világ videojáték fejlesztői térképéről (itt van némi fricska a csúfosan becsődölt GRIN felé). Majdnem 4 év várakozás után megkaptuk a Just Cause második részét, mely a hosszú fejlesztési ciklusnak hála tökéletesre sikerült. Számomra – és itt most sokan meg fognak kövezni – valami hiányzott a GTA IV-ből, az Assassin's Creedből és a Red Faction utolsó részéből is. Ezt most a JC2 megadta nekem, hiszen Panau szigete, Rico döbbenetes képességei és a mindehhez társuló első osztályú grafikai megjelenítés már a játék első órájától kezdve rabul ejtett és magába szippantott.
TIPP: A településeket/bázisokat először a levegőből, lehetőleg helikopterről vegyük szemügyre. Innen kiszúrhatjuk a felszedhető/lerombolható cuccokat és leszállva azokat gyorsan összeszedhetjük/megsemmisíthetjük. Ezáltal a települések/bázisok 100%-os teljesítése jócskán felgyorsul.

Just Cause 2

Amerikai álomvakáció
Rövid bevezetés után azonnal megnyílik előttünk Panau világa: az első perctől kezdve bárhová kószálhatunk, és szabadon fedezhetjük fel a több mint 400 négyzetkilométernyi játékteret. Rögtön szembetűnik az első részhez képest gigászi változásokon átesett grafikus motor. Rengeteg videojátékkal szembesültem már az átjátszott 28 évem alatt, de ilyen komplex és tökéletesen optimalizált grafikus motorral még nem volt szerencsém találkozni. A táj kilométerekre előre kirajzolódik a maga óriási hegyvonulataival és toronymagas épületeivel. A napszakok és az időjárási viszonyok váltakozása csodálatos fényhatásokkal jár, a víz alatti világ növényekkel és élőlényekkel teli, maga a víz megvalósítása pedig az egyik, ha nem a legszebb, amihez valaha videojátékban láttam. Legyen szó sugárhajtású repülőről, sportkocsiról vagy ejtőernyőről, legyünk a földön vagy 1500 méterre a levegőben, a grafikus motor mindenfajta lassulás és röccenés nélkül teszi a dolgát dzsungelben, sivatagban vagy hóesésben. Újdonság, hogy az épületek, ellenfelek és a civilek már 150-200 méterről láthatóvá válnak.
És ehhez jön még hősünk, Rico! :-) A világ telis tele van szétrobbantható épületekkel, létesítményekkel (mint például az olajfúró tornyok vagy a gigászi építkezési daruk, kémények vagy átjátszó tornyok), szobrokkal, propaganda kocsikkal, melyek robbanásai, ledőlései külön élményszámba mennek még a századik alkalommal is. A járművek, a fegyverek effektjei, az égen úszó bárányfelhők mind-mind az autentikus élményt szolgálják – Panau a mi kis szimulált játszóterünk!
A hatalmas úszó fúrótornyok, a több száz méter magas felhőkarcolók, az őrült dupla zeppelinen csüngő "Mile High Club" diszkó (ugye emlékeztek a Modern Warfare záró bónuszpályájára?), a havas csúcsok közé rejtett tibeti kolostorok, a cölöpökön álló halászfaluk, a homokdűnék között található mecsetek és a legkülönfélébb katonai objektumok mind-mind Panau változatosságáról tesznek tanúbizonyosságot: felfedezni még sosem volt ekkora öröm, mint Rico arzenáljával.
TIPP: Ne riadjunk meg az éjszakától! A hold fényétől megvilágított oldalon jó látási viszonyok között hajthatunk végre küldetéseket, nem kell a "beárnyékolt" és töksötét részeken kóborolni.
SPOILER: A "három királyok" küldetés a játék kvintesszenciája: 3 egymás után következő bossfight! Ezek a svédek tényleg őrültek, én ilyet még nem pipáltam!

Just Cause 2

Skorpiómarás
Fő- és mellékküldetéseink, a feketepiaci összekötőnktől rendelhető felszereléseink és járműveink az általunk okozott KÁOSZ mértéke szerint nyílnak meg előttünk. Ez gyakorlatilag hasonlóan működik, mint egy tapasztalati csík, és ha elegendővel rendelkezünk, akkor új lehetőségeket kapunk. Hamarosan megismerjük a sziget három szeparatista frakcióját, melyek mindegyikének a Skorpió álnéven dolgozhatunk: küldetéseik a komplexebb, ismétlődő sémára épülő erődítmény-foglalásból és a legszerteágazóbb, gyakran fekete humorral fűszerezett, ötletes, rövidebb lefolyású feladatokból álnak. Teljesítésükkel a támogatott frakció befolyása nő, újabb küldetéseket, kihívásokat (ezekről később) és a területen található ritka kincsek lelőhelyét (drogszállítmány, törzsi koponya valamint fekete doboz) kapjuk jutalomba.
Rico káoszosztásával egyenes arányosan növekszik az ellenünk bevetett katonai erő: a legmagasabb, 5-ös szinten gyakori a 2-3 helikopter és 3-4 páncélozott autó bevetése is, így itt elég egyetlen rossz mozdulat, és a pillanat töredéke alatt elhalálozva indulhatunk újra a legközelebbi bázisunkról. Tehetjük mindezt következmények nélkül, ráadásul a felszedett cuccok és a megsemmisített célpontok megmaradnak (ha küldetésben voltunk, akkor azt a legelejéről vagy a checkpoint-tól kezdjük majd újra).
Minden egyes településen és katonai bázison szétszórva találhatunk pénzt, fegyver- és autóalkatrészeket, valamint az életerőnk szintjét növelő páncélzatot (ebből 5 darab összegyűjtése után nő 1 egységnyivel az életünk). Az alkatrészekkel fegyvereinket és járműveinket fejleszthetjük, valamint a talált pénzzel muníciót és járgányt vásárolhatunk. Nagy szerencsénkre az épületek tetejére vagy a földre helyezett ládák már messziről villogva hívják fel figyelmünket, közeledtünkre pedig egy indikátor megjelenik a HUD-on, így könnyítve meg felszedésüket.
TIPP: A feketepiac ügynöke harcok közben és a fő küldetések alatt nem elérhető, ezért mindig előre vásároljuk meg azt, amire szükségünk lehet!
TIPP: Célszerű elsőként a géppuskát felfejleszteni, ezzel legnehezebb szinten is elbánunk a főellenfelekkel!

Just Cause 2

Acélsodronyos kampó
A Rico bal kezére erősített kampó és a hátán hordott ejtőernyő két kreatív über-játékszer. Mivel a sodrony mindkét végét rögzíteni tudjuk, ezért gyerekjáték helikopterrel teherautót a magasba emelni vagy Panau gárdistát autóval vontatni, de akár ellenséges helikoptert is földre tudunk rántani vele, vagy járműhöz erősített tárgyakkal letarolni ellenfeleinket. Az ejtőernyő-kampó kombinációval sziklás csúcsokra juthatunk fel pillanatok alatt, és kilométereket szelhetünk át egy helikopter sebességével. Azt kell, hogy mondjam, hogy az eddig eltöltött 26 tiszta játékóra után sem tudom megunni használatukat.
Apropó járművek! Az összesen 104 különféle hordozó közeg megszerzése gyerekjáték (kedvencem a levegőben lévő katonai helikopterek ellopása), és főképp a repülés élménye csodás. Nem véletlen, hogy ezekhez az eszközökhöz töméntelen mennyiségű kihívás tartozik földön, vízen és levegőben – minden kihívást adott járművel kell a meghatározott kapukon az idő lejárta előtt áthaladva teljesíteni. Hasonlóan változatos járműhasználatra adnak lehetőséget a mellékküldetések, ahol plusz adrenalin-löketet ad a pár percbe besűrített akció.
Minél magasabb szintű káoszt érünk el, ellenfeleink erőssége is ennek megfelelően növekszik majd, ezért aztán tudatosan megvásárolt fejlesztések nélkül esélytelenek leszünk ellenük. Célszerű harácsolni és gyűjtögetni, majd befektetni az összekuporgatott javakat.
A játék egyetlen QTE-mozzanata a katonai járművek ellopásához fűződik, amikor az utasok lelövése után három gomb megadott lenyomásával távolítjuk el a vezetőt a fülkéből. A szabotálás/hatástalanítás akcióknál megadott gombszekvenciákat kell meghatározott idő alatt bevinnünk: hiba vagy időtúllépés esetén a szekvencia véletlenszerűen megváltozik – micsoda ötlet!
TIPP: A pénzre ne legyen gondotok, mindig lesz belőle elég! Vásároljatok nyugodtan a feketepiaci ügynöktől.
SPOILER: A 4., 6. és 7. küldetés ninja harcosai ellen leghatékonyabb a fejlövés és a sorozatlövés, különben köddé válhatnak! :-)

Just Cause 2

"Kiezreznétek?"
Nagy fába vágja a fejszéjét, aki belevág, hiszen a hatalmas játéktéren minden eddigi játéknál több összegyűjthető/lerombolható/szabotálható tárgyat szórtak szét a designerek. Ez a szám többezres nagyságrendű, így a játék 75%-os teljesítéséhez kapcsolódó eredménycél minimálisan 55-60 tiszta órát fog igénybe venni. A talán még ennél is brutálisabb, 1000 erőforrás megszerzése pedig jelenlegi állásom függvényében bőven 100 órán túli játékidővel kecsegtet. A célok sokrétűek: számos kötődik a kampó használatához, a fő küldetésekhez, a települések felfedezéséhez és az ügyességhez is (pl. végezz 50 ellenféllel életvesztés nélkül), a vezetéshez, a kaszkadőrmutatványokhoz, egyszóval mindenki találni fog közöttük valami neki valót. A 100 település 100%-os teljesítése szintén hosszú hetek alatt teljesíthető feladat.
A játék experienced szintje számomra pont a megfelelő nehézségi szintet biztosította: még nem lehetetlenül nehéz, de egyáltalán nem mondanám könnyűnek sem. A szórakoztató főellenfél-küzdelmek a megfelelően fejlesztett fegyverekkel szintén kihívást jelentenek, de 2-3 újrakezdés nálam belefér.
Az eredménycélok teljesítéséhez nyújt segítséget a játék statisztikai táblázata, ahol Rico minden akcióját bármikor megtekinthető formában tárolja a játék. Az éppen kivitelezett akcióról pedig a bal felső sarokban megjelenő információs ablakok tájékoztatnak, így mindig egyértelművé válik, mit is csináltunk.
TIPP: A sztori befejezésével kezdődik a "zsoldos mód", ahol célunk minden küldetés teljesítése, minden katonai célpont megsemmisítése/szabotálása és minden cucc megtalálása.
SPOILER: A JC2-ben lévő Lost sziget a térkép északnyugati csücskében található. Ha légi járművel közeledünk, akkor az időjárás hirtelen borzasztóvá fordul, majd egy villámcsapás semmisíti meg a gépet. A többit fedezzétek fel ti magatok!

Just Cause 2

Svédasztal
Az angol szoftvereladási listán első helyen nyitott játék kritikai fogadtatása is kiváló – jelenleg 80% az átlaga –, a világviszonylatban az első héten eladott 350ezer konzolos példány pedig nagyon jónak mondható. A stockholmi fiúk már a megjelenés előtt rengeteg DLC-t ígértek (kíváncsian várom őrült ötleteiket), és azt is biztosra veszem, hogy Rico története folytatódni fog.
A Just Cause 2 jött, látott és győzött: beváltotta mindazt, amit a beharangozók és a demó alapján vártam tőle és még túl is teljesített. Addiktív, megállás nélküli akciófilm ez, ahol a határ csak a fantáziánk!

A Just Cause 2 PC, PS3 és Xbox 360 konzolokra jelent meg. A teszt az Xbox 360 verzió alapján készült.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
10
hangok
8
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Az első résznél mérföldekkel jobb, szebb és érettebb
  • Szemet kápráztató 3D-s motor
  • Óriási sziget: miriádnyi feladat/gyűjtögetni való cucc és küldetés
  • Kiváló környezeti és járműhangok
  • Non-stop akció és káosz
  • Fekete humor
Negatívumok
  • Borzasztó szinkronhangok és akcentusok
  • Debil történet és fő karakterek

További képek

  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2
  • Just Cause 2

Just Cause 2

Platform:

Fejlesztő: Avalanche Studios

Kiadó: Eidos Interactive

Forgalmazó: CD Projekt

Megjelenés:
2010. március 26. PC
n/a: PS3, X360

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Dauby73
Dauby73 [70]
Megtörtént, elértem a maximális 1000 pontot és most már a nehéz (hardcore) szint sem volt akadály. Alig több, mint 10 óra alatt, egyetlen elhalálozással (a 6. sztori küldetés fedett kupolás részében) kiesett az utolsó, 40g-t érő achievement.

Tűkön ülve várom a DLC-ket! :-D
Dauby73
Dauby73 [70]
Azt hiszem, teljesen végigvittem, a legnehezebb nehézségi szint cél hiányzik már csak egyedül. Szerintem ezt is megcsinálom egy újrajátszással, mert ez a játék megérdemli nálam, hogy "ki legyen ezrezve".
73 óra tiszta játékidőt vett el, azaz kicsivel kevesebbet, mint a cikkben gondoltam. Végig élveztem, óriási kikapcsolódás volt, az év eddigi legkellemesebb csalódása.

Meglepő módon a legnagyobb húzóerőt a mellék-küldetések adták, ez a 49 darab őrületes energiabomba tele van szőve fekete humorral (kedvencem a végbélbe rejtett PDA-s dezertőr története - hommage a Ponyvaregénynek :) ).

A 104 jármű vezetése acsi őrületes, ugyanis azt a "bizonyos" Vanderbuilt Leisureliner-t még SOHA SENKI nem látta a játékban...egyetlen darab járja a szigetet, mely minden játék startkor útra kel és meg kellene találni. Nem véletlen, hogy pénteken kidobták hozzá az ingyenes fagylaltos-kocsit, mert igencsak zúgtak a fórumok az anyázásoktól azt a bizonyos buszt illetően...
Gump
Gump [5426]
Köszi a kiigazítást.
Sean
Sean [28]
Nekem ma jött meg angliából a Limited Edition. :-D
Képeket meg lehet róla nézni itt: http://www.imagebam.com/gallery/459496048bf8c9d8cd5d80b8d49d259d/
EvolutioN
EvolutioN [200]
Célozni csak akkor nem lehet, ha a karakter mind2 kezében van fegyver, egyébként a C billentyű lenyomásával lehet. A demo elején lévő küldi, nem a főtörténeti szálhoz tartozik. 3 frakció van a játékban, az egyik vezetője az a nő, akivel a demo elején beszélget a főszereplő. A főküldetéseket az ügynökségtől kapjuk. A frakciós mellékküldik tulajdonképpen a főküldetések unlockolásra valók. Egyébként a sztori tényleg nem nagyon szám, de nem is a sztori miatt szeretem ezt a játékot. Ha jó sztorit akarok, akkor előveszek egy Bioware játékot :).
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (10 db)