Lassan két éve, hogy megjelent a Crusader Kings II, a Paradox feudalizmus-szimulátora, amelyben az első részhez hasonlóan a hűbéri láncolat különböző fokain álló nemesekkel próbálhatunk egyre feljebb jutni a társadalmi ranglétrán. Ahogy a cím is sugallja, ez elsősorban keresztény európai uralkodókat jelentett, a CK1-ben nem is lehetett más vallású karakterekkel játszani (mod nélkül). Ez megjelenéskor igaz volt a második részre is, azonban az időközben megjelent kiegészítők/DLC-k jelentősen kibővítették a játszható karakterek körét. Az elsők között érkező Sword of Islam elérhetővé tette a muszlim uralkodókat és egyedi működési mechanizmust adott a vallásuknak. A Legacy of Rome ugyanezt tette az ortodox keresztényekkel, azzal a különbséggel, hogy ők már eleve játszhatóak voltak, csak az extra tartalom nélkül amolyan „lebutított” katolikusokként működtek. A Republic kilépett a feudalizmus keretei közül, és a kor nagy kereskedő köztársaságait igyekezett modellezni. Aztán, hogy a teljes játéktéren élvezhessük a játék nyújtotta szórakozást, a The Old Gods kiegészítő játszhatóvá tette a pogányokat. Ezzel leírtunk egy teljes kört, hiszen majd’ minden területen bővült, fejlődött a játék, kivéve az alapkoncepciót nyújtó keresztény Európát, amit ugyan csiszoltak és finomhangoltak a patch-eken keresztül, de gyökeresen új funkció nem került be a megjelenés óta. Így pedig szépen lassan már kezdett elhalványulni amellett a sok jóság mellett, amit például a vikingek kaptak a svéd Paradoxtól. Ezért is vált időszerűvé egy kiegészítő, amely ezúttal az iszlám vagy a pogányok helyett a kereszténységre fókuszál. Ez lett jelen cikkünk alanya, a Sons of Abraham.
Mint ahogy a cím is utal rá, a kiegészítő témája az ábrahámi vallások (vagyis a kereszténység, a judaizmus és az iszlám) lettek. A legszembetűnőbb új funkciónak azonban mégis a játszható zsidó vallás megjelenése tűnik, de ez tulajdonképpen elég marginális része a DLC-nek. A Ruler Designer nélkül ugyanis csak két zsidó karakter szerepel a bookmarkok között, az egyik 867-ben a kazár kán, illetve 1066-tól kezdve az ő leszármazottai a kunok vazallusaként. Ez különösen nehéz kiinduló helyzetet jelent, és csak olyan játékosoknak ajánlott, akik egy kis extra kihívásra vágynak, mint amilyenek a zoroasztriánusok voltak a TOG-ban. Ha sikerült túlélnünk, távlati céljaink között szerepelhet Izrael újraalapítása és a jeruzsálemi templom újraépítése (decisionökön keresztül).
Keresztényként játszva viszont fontosabb szerepet kapnak a zsidók. Kölcsönt vehetünk fel az országunkban élő kereskedőktől, erre korábban csak eventeken keresztül volt lehetőségünk, ha kifogytunk a pénzből. Időről időre pedig megjelenhetnek udvarunkban jól képzett zsidó karakterek, akiket a tanácsban foglalkoztathatunk. Ha pedig nem tudjuk vagy nem akarjuk visszafizetni a kölcsönöket, kiűzhetjük földünkről a zsidó közösséget, melyre sajnos több történelmi péda is akad (például Francia- és Spanyolországban). Ekkor azonban számolnunk kell a hosszabb távú következményekkel is.
Gyökeresen átalakul a pápaság működése is. Eddig a pápák mindig random senkik voltak a pápai udvarból, vagy ami rosszabb, újonnan generált karakterek. A Sons of Abrahamben viszont a pápát már a kilenctagú Bíborosok kollégiuma választja a saját soraiból. Sok tényezőtől függ, de bármelyik katolikus püspök bekerülhet ide, amint üresedés van, és mivel az életkor az egyik fontos szempont, a tagok igen gyakran cserélődnek. A Republicban látott patrícius-választásokhoz hasonlóan itt is megtámogathatjuk jelöltünk választási kampányát némi pénzmaggal, amiért ő roppant hálás lesz, ha pozícióba kerül. Érdemes a bíborosokra figyelni, hiszen például védve vagyunk a kiközösítés ellen, ha több bíborosunk van mint a kezdeményezőnek. Ha pedig dinasztiánk egyik tagját sikerül pápává választani, az további előnyöket is biztosíthat.
Átalakultak az eretnekmozgalmak is. Sokkal dinamikusabbak lettek azáltal, hogyha több tartományban terjed el, mint a fő irányzat, a szerepek megfordulnak. Az eretnek irányzat lesz a fő vallás, saját egyházfővel és a régi irányzat katonai rendjeivel. A katarok nem kapnak saját pápát, mivel a mozgalom egyik fő tanítása az egyházellenesség volt, viszont helyette teljes nemi egyenlőség van náluk, nők is lehetnek püspökök vagy vezethetnek hadsereget.
Mindezek azonban csak a leglátványosabb új funkciók a Sons of Abrahamben, amelyeken kívül akad még jó adag tartalom, amit nehéz lenne külön kiemelni, mert a már meglévő játékmenetbe illeszkedik. Fejlődött a katonai rendek működése, hasonló lett a varég őrséghez a TOG-ban, karakterünkkel zarándokútra mehetünk, mint a muszlimoknál a hajj, és persze nem is beszélve a vallásos témájú új eventek tucatjairól, amelyekben akár Jeanne d’Arc is feltűnhet.
A Sons of Abraham nagyjából Legacy of Rome kaliberű kiegészítő. Nem nyújt forradalmian új játékélményt, hanem a már meglévőre igyekszik rátenni egy lapáttal. A SoA-val együtt megjelenő patch viszont gyökeres változásokat hoz a játék életében. Az Europa Universalis IV-hez hasonlóan, vagy inkább annak mintájára a Crusader Kings 2 is kap Steam Workshop támogatást, Ironman módot és ezzel járó achievementeket. Mindemellett a multiplayernek alapul szolgáló metaserver és a Gamers Gate verzió fenntartása túl sok erőforrást emésztene fel a kiadó részéről, ezért a Paradox bejelentette, hogy megszűnteti ezek támogatását. A Gamers Gate verzió vásárlói ezért ingyen Steam kulcsot kapnak majd a kiadótól.