26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Until Dawn

Hányan élik túl hajnalig? A döntés a TE kezedben van...?

Írta: GeryG 39 hozzászólás

Mitől igazán jó egy horrorjáték (vagy nevezzük divatos nevén túlélőjátéknak?)? Erre a kérdésre ahány ember, annyi válasz. Sokan esküsznek a Resident Evil-féle akciódúsabb, lövöldözős, belezős horrorra, mondván: „nincs jobb egy jó kis zombi-apokalipszisnél”. Mások azt vallják, hogy a jó horror a jól időzített ijesztgetésen múlik, azon, hogy képes-e a játék a frászt hozni az emberre. Megint mások szerint egyszerűen elég, ha kellően szürreális, rémálomszerű környezetet teremtünk sok sötét zuggal, ahonnan bármikor bármi ránk ugorhat. Tényleg sok vélemény létezik. Az enyém speciel az, hogy a jó horror lényege két dolgon múlik: a hangulaton, valamint azon, hogy mennyire tudjuk beleélni magunkat az adott történetbe. Nos, a Supermassive Games legújabb játéka, az Until Dawn nálam e tekintetben csillagos ötösre vizsgázott.

Until Dawn

A stúdió évekkel ezelőtt fogott bele a játék fejlesztésébe, amikor még szó sem volt PlayStation 4-ről. A fejlesztés kifejezetten PS3-ra zajlott, azon belül is a nem túl sikeres, pedig sokkal többre hivatott Move kontrollerre. Az akkori koncepció szerint egy részben belső nézetű horrorjátékot kaptunk volna, amelyben a fura gömbvégű varázspálcánk segítségével kellett volna navigálnunk és reagálnunk az eseményekre.

„Szerencsére” a fejlesztés elég lassan haladt ahhoz, hogy idő közben beköszöntsön az új korszak, és megérkezzen a PlayStation 4. Talán ez és a Move már említett népszerűtlensége ébresztette rá a srácokat, hogy az Until Dawn eredeti ötlete már nem állná meg a helyét, és különben is, ma már nem túl nyerő ötlet PS3-exkluzív játékot piacra dobni. Ezért tavaly nyáron gyakorlatilag újra bejelentették az Until Dawnt, immáron kizárólagosan PS4-es játékként. A részben belső nézetet és a Move irányítást kukába dobták, helyét pedig a fix kamerás, külső nézetű, éppen ezért sokkal filmszerűbb megvalósítás vette át.

Until Dawn

A játék történetéhez viszont nem nyúltak. Itt egy picit bajban is vagyok, ugyanis ez a játéknak az a része, amiről nagyon nehéz írni. Nem, nem azért, mert nincs vagy nem jó a sztori, épp ellenkezőleg. Az Until Dawn egy interaktív horrorfilm, amely olyan mértékben épül a sztorira, hogy arról nagyon nehéz úgy írni, hogy ne spoilerezzem tele az egész cikket. De azért megpróbálom. A játék egy rövid prológussal kezdődik, amelyben tíz fiatal az egyikük hegyi nyaralójában tölti a hétvégét. Egy balul elsült ugratás miatt ketten – két lánytestvér – kiszaladnak az éjszakai erdőbe, ahonnan soha többé nem is kerülnek elő. Itt ugrunk egy évet az időben, amikor is a két lány bátyja újra összehívja a régi bandát, azzal a céllal, hogy tesói emlékére rendezzenek egy kis összejövetelt, ugyanabban a házban.
Minden folyik szépen a maga medrében, apránként szállingózik a hó, és szállingóznak az emberek is az Isten háta mögött, egy magas hegyen épült hatalmas faházba (nem holmi víkendházról beszélünk, hanem egy kis túlzással akkora hodályról, mint amilyenben Jack Torrance is megbolondult a Ragyogásban...). Ám, ahogy telik az idő, a banda picit szétszéled a házban és annak környékén, és mint minden jóféle tinihorrorban, megkezdődik a mészárlás. Mert a hegyen és a ház környékén egy pszichopata garázdálkodik, aki abban leli örömét, hogy módszeresen kizsigerel mindenkit, akivel összehozza a sors. Magányos meló ez, könnyen bele is bolondul az ember...
És nagyjából ennyi az, amit még nyugodt szívvel el tudok mesélni a sztoriról anélkül, hogy bármi később fontosat elkotyognék. Azt viszont hozzá kell tennem, hogy bár erősen klisés a történet, azért épp elég fordulatot és csavart tartalmaz. Emellett még az én horrorfilmeken felnőtt burámat is sikerült néhányszor meglepni, mert a háttérben azért jóval több húzódik meg holmi Sikoly utánzatú „anyád az apámmal, ezért én megöllek téged és a barátaidat” marhaságnál.

Until Dawn

De mit ér egy jó sztori, ha nincs meg hozzá a megfelelő körítés. Szerencsére az Until Dawn e téren sem vallott szégyent, habár biztos vagyok benne, hogy a legtöbben ebbe a részbe fognak belekötni. A játék ugyanis – ahogy azt már korábban is írtam – egy ízig-vérig interaktív mozi, ami elég megosztó műfaj. Ha hasonlítanom kellene valamihez, akkor egyértelműen a Quantic Dream alkotásai, a Heavy Rain és a Beyond: Two Souls jutna eszembe, ugyanis a játékmenet ezekhez áll a legközelebb. A fix kamerahasználat mellett lényegében három hasonlóság van: a szereplőkkel bebarangolhatjuk a házat és környezetét (persze a játék végig fogja a kezünket, vagyis nem járható be teljesen szabadon a pálya), miközben interakcióba léphetünk bizonyos tárgyakkal; időnként döntéseket kell hoznunk kisebb-nagyobb kaliberű dolgokban; valamint az akciók rendre QTE eseményekből épülnek fel.
A barangolós részek elsőre unalmasnak tűnhetnek, de a szereplők dialógusai miatt szerencsére ezek is szórakoztatóak. Nem mellesleg ilyenkor kutathatjuk fel a két lány eltűnésének rejtélyéhez kapcsolódó nyomokat is, amelyek elengedhetetlenek, hogy végül megértsük, mi miért történik. A QTE-rendszert pedig aligha kell bárkinek is bemutatni: a megfelelő gombot kell lenyomni a megfelelő időben, hogy karakterünk reagáljon az adott helyzetekben. Ezt sokan nem szeretik, mert a játék kiveszi a kezükből a tényleges irányítást, ráadásul sok más játék esetében nincs is igazi különbség a sikeres és sikertelen próbálkozásaink kimenetele között. Itt szerencsére nem ez a helyzet, egy-egy elhibázott cselekvés bizony könnyen az adott szereplő életébe kerülhet. Arról nem is beszélve, hogy a QTE-rendszert is sikerült egész változatosra csinálnia a fejlesztőknek, hiszen van olyan, hogy épp mozdulatlanná kell dermednünk vagy ilyesmi. A fejlesztők a Move helyett nagyon ötletesen használják a DualShock 4 adottságait, az érintőfelülettől kezdve (ezzel lapozhatunk például a telefonban) a LED világításig, amelyet a kamera figyel, és általa tud az irányított karakter nézelődni.

Until Dawn

A végére hagytam a döntési helyzeteket, mert ezek adják a játékmenet sava-borsát. Már az előzetesekben sem győzték hangsúlyozni, hogy ez mennyire fontos lesz, és valóban így lett. Többféle döntési helyzet van. Mondjuk menekülés közben villámgyorsan döntenünk kell, hogy továbbfussunk vagy elbújjunk, a biztonságos utat válasszuk vagy a gyorsabb, de veszélyesebbet stb. Ilyenkor mindig csak egy-két másodpercig hezitálhatunk, aztán a gép dönt helyettünk. Emellett vannak a párbeszédek során is döntési szituációk. Ilyenkor már jobban megfontolhatjuk, hogy az adott helyzetben mit válaszoljunk, miként cselekedjünk, de azért ekkor is nagy a tét. A játék ugyanis megjegyzi ezeket, és a pillangóhatás elve alapján később lesznek még következményei: például meglesünk-e valakit titokban, akiről így olyan infó jut a birtokunkba, ami később terhelő lehet az illetőre nézve egy másik helyzetben. Ha viszont nem lestük volna meg, sosem derül ki róla, és mi esetleg egész másként viselkedünk vele – lehet, hogy pont őt mentjük meg valaki más helyett...
A játék egyébként néha ad tippeket későbbi döntéseinkhez. A pályákon elszórva totemdarabkákat találhatunk, amelyek mind későbbi szituációk egy-két másodpercét mutatják meg, hol halált, hol balesetet, hol segítséget. Ezek támpontot adhatnak nekünk, de csak a mi döntéseinken múlik, hogy végül bekövetkeznek-e vagy sem.

Until Dawn

A szereplők különböző tulajdonságokkal bírnak, amelyek a történet előrehaladtával változnak. Egy vakmerő cselekedet növeli az adott karakter bátorságát, egy csínytevés a humorát, míg egy kedves gesztus a romantikus vonásait és így tovább. Ezek a tulajdonságok pedig befolyásolják a szereplők közti viszonyt is, amit szintén nyomon követhetünk mindenkinél. Volt olyan, hogy két szereplő a játék elején még egész jó barátságban voltak, ám mire felvirradt a hajnal (ha épp nem halt meg valamelyikük), már teljesen eltávolodtak egymástól, míg másokhoz sokkal közelebb kerültek. Ez is egy egész érdekes adalék, ami segít beleélni magunkat a srácok helyzetébe, emellett nagyon valóságos ízt ad az egész történetnek. Nagyon jól sikerült elkapni a fiatalok egymás közti rivalizálását, egymás ugratását, a szövődő szerelmeket és barátságokat, ahogy a pasik kakaskodását is.

Until Dawn

Az Until Dawn tehát olyan, mintha egy hosszú horrorfilmet néznénk, amelyben mi dönthetjük el, hogy ki éljen és ki haljon (vagy legalábbis ezt hisszük magunkról...). Ehhez pedig nagyon szép grafika párosul. Rendben, az első pillanattól az utolsóig látszik, hogy a fejlesztők a könnyebb utat választották: az egész történet egyetlen éjszaka játszódik, vagyis mindig félhomályban, sötétben fogunk tapogatózni, a leggyakrabban csak egy zseblámpa fényénél. Ezzel azért sokat könnyítettek saját helyzetükön, mivel a sötét árnyékok valószínűleg kevésbé kidolgozott részleteket is takarnak.
Csakhogy azokat a részeket, amelyek jól látszanak, igen profin készítették el. A fejlesztők a legapróbb részletekre is odafigyeltek, mind a tereptárgyak, mind az animációk terén. Odakint szakad a hó, a kint bóklászók pedig nagyon élethű lábnyomokat hagynak a hóban. A karakterek tényleg felsétálnak a lépcsőn, nem csak imitálják: tökéletes a szinkron a lépéseik és a lépcsőfokok között (ami 2015-ben szomorú, hogy említeni kell, de még mindig jelennek meg a lépcsőn fellebegő karakterek más játékokban...). Ugyanígy a kilincset is megfogják és lenyomják, a zseblámpa is a kezükben van, nem csak a környékén (apropó, zseblámpa – a dinamikus fény-árnyékok is lenyűgözőek). Ezek apróságok, de nagyon fontos apróságok, amelyek ellenkező esetben sokat rombolnának az összképen.
Ami viszont a legnagyobb erőssége a játéknak, azok maguk a szereplők. A valódi színészekről (köztük Hayden Panettiere és Peter Stormare a legismertebb) mintázott karakterek hihetetlenül élethűek, az arcjátékuk pedig felnő az L.A. Noire és a Beyond: Two Souls szintjéhez. Habozás nélkül ki merem jelenteni, hogy az év eddigi talán legszebb PS4 játékához van szerencsénk.

Until Dawn

Mit is mondhatnék még az Until Dawnról? Tömött sorokban dicsértem, pedig tudom, hogy sokan lesznek, akiknek nem fog tetszeni. Lesznek, akik a klisés, filmekből lopott ötletekre épülő történet miatt fogják húzni a szájukat. Lesznek, akik a QTE játékmenet miatt dobják el idő előtt a kontrollert, ahogyan tuti lesznek olyanok is, akik szerint nem is néz ki jól. De aki fogékony erre a stílusra, akinek az izgalmas jelenetek fontosabbak annál, hogy minden irányítás a kezében legyen, az ugyanolyan jól fog szórakozni vele, mint én tettem. A történetközpontú játékoknál mindig meg van kötve valamennyire a kezünk, de cserébe sokkal filmszerűbb élményben lehet részünk. Az Until Dawn nem szeretné megreformálni a túlélőhorror műfaját, csak épp használja azt. A lehető legjobb módon.

Az Until Dawn kizárólag PlayStation 4-re jelent meg.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Interaktív mozi a jobbik fajtából
  • Az eddigi egyik legszebb PS4 játék, főleg a szereplők miatt
  • Végig izgalmas, jól felépített történet...
Negatívumok
  • ...ami ugyan rengeteg klisére épít
  • Tuti lesznek sokan, akiknél a QTE-re épülő játékmenet kiveri a biztosítékot

További képek

  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn
  • Until Dawn

Until Dawn

Platform:

Fejlesztő: Supermassive Games, Ballistic Moon

Kiadó: Sony Computer Entertainment Europe

Megjelenés:
2015. augusztus 25. PS4
2024. október 4. PC, PS5

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Raistlin666
Raistlin666 [4788]
"a PC mellett olyan több tízezres készülék (xbox és/vagy ps4) ami a videókártya teljesítménye nem közelíti meg a pc-t aminek köszönhetően sose fognék a készülékhez nyúlni, ha egyszer tudom hogy a gépem többet nyújt...."

"Akár 10 év múlva is élvezheted majd ugyan azt a magas minőséget, amit az adott kor grafikai elvárásai adnak neked."

Frankón elbeszéltek egymás mellett de ne zavarjon...

:-D
Creativ3Form
Creativ3Form [33871]
Ezt én megértem, de pont emiatt is érdemes beruházni egy PS4-re. Mert - és lehet ez most sarkalatos példa lesz - de PC-t bizonyos időközönként fejleszteni kell, ha tartani akarod a lépést é a szintet. Lehet, hogy most teszem azt van egy olyan atom géped, amin minden maxon, ultrán fut és így veri grafikában a PS4-et. De 5-6 év múlva bizony már nem lesz ilyen rózsás a helyzet, és kompromisszumokat kell majd kötnöd, és a jelenlegi atom géped már lehet ultáról szépen visszacsökken medium beállításokra. Míg PS4-en 5-6 sőt. Akár 10 év múlva is élvezheted majd ugyan azt a magas minőséget, amit az adott kor grafikai elvárásai adnak neked. Mindezt úgy, hogy egy centet se költöttél rá azon felül, hogy egyszer megvetted X összegért. Max a vinyóját cserélted le nagyobbra, de ennyi. És persze lesz majd újabb generációváltás is, de amíg az eljön, addig ahhoz, hogy mindig atom PC-d legyen, ami lepipálja a PS4-et, bizony rengeteg pénzt kell elköltened. Míg a PS4-et egyszer megveszed, és...:-)
Szóval én továbbra is azt mondom, hogy ha csak az exkluzívok miatt is, de érdemes beruházni egy konzolra.
pcplayer
pcplayer [2]
Marketing..Sajnos még így se éri meg megvenni. Tudom hogy az exkluzível ez a céljuk, anélkül nem vennéd meg a készüléket, mivel másképp nem tudod játszani a játékot.
Játszok max 6 órát ezzel, megunom, mert előbb-utóbb megfogom, és van a PC mellett olyan több tízezres készülék (xbox és/vagy ps4) ami a videókártya teljesítménye nem közelíti meg a pc-t aminek köszönhetően sose fognék a készülékhez nyúlni, ha egyszer tudom hogy a gépem többet nyújt....
Van félretéve pénzem,de tudom jól hogy a pc-m videókártyája néhány 2015-ös játéknál nem feltétlenül felel meg annak a követelménynek hogy élvezhető legyen a játék 2013-hoz képest és jön a star wars battlefront 3! Aminek az optimális kártyaigénye ismeretlen és valószínű nem is lesz olcsó beszerezni, nos akinek vagy alapon van pénze és azt veszi figyelembe hogy melyik beruházásból tud a legtöbbet kihozni az until dawn helyet képtelen lesz a SWB3-at választani.
PEDIG ha tehetném akkor mindkettőt választanám és pontosan ettől genyóság az exkluzív. :-(
Creativ3Form
Creativ3Form [33871]
Szimplán Sony exkluzívnak készült eleve, soha nem volt szó egy másodperc erejéig sem a PC-s verzióról. Ahogy a The Last of Us esetében sem. Sajna el kell fogadni a tényt, hogy a Sony exkluzívok nem fognak érkezni PC-re. Ez az indok amúgy is hatalmas nagy baromság, mert konkrétan simán rátudnák tenni ezt a megoldást az egérre...hogy azt ne mozgasd. :-)
Amúgy érdemes beruházni egy PS4-re, mert minden centjét megéri. Tudom, mert világ életemben PC-s voltam, aztán beruháztam egy PS3-ra, és olyan élményekkel lettem gazdagabb, amikre kimerem jelenteni, hogy szegényebb lett volna a gamer életem, ha kimaradnak. Aztán pár hónapja a PS4 mellett is letettem a voksom, és azt se bántam meg, mert a rengeteg új játék mellett, a PS3-as kedvenceim is megkapják az átiratukat (The Last of Us, Uncharted trilógia, God of War III, Heavy Rain, Beyond: Two Souls), így azokat is élvezhetem újra. :-) Pár hónap félrerakás és megvan a gép. Ráadásul rengeteg olyan pakkot árulnak, amikor a konzol mellé még adnak 1-2 játékot is. :-)
Persze nem rábeszélni akarok én senkit (khm, vagy még is), de ahogy fentebb is írtam, egy gamernak tökéletes befektetés. ;-) Vagy marad a youtube, de mindketten tudjuk, hogy az nem ugyan az.
pcplayer
pcplayer [2]
Nem rég néztem meg a TheVR youtube csatornán a játékot és fantasztikus! Aki szereti a horrort és szereti hogy legyen jól kidolgozott történet amibe beleélheti magát, mint resident evil 4 vagysilent hill 4-nél annak kötelező darab.
Egyetlen egy problémám van csak...mindig is Pc-s voltam és nincs PS4-em!!!
Nem lehet tudni hogy lesz e egyáltalán pc kiadása amit roppantul sajnálnék. Ráadásul neten se láttam semmi hírt hogy tervezik e a pc kiadását. LEHETSÉGES hogy exkluzív játéknak fogja tekinteni a ps mint a the last of us-ot amit szintén sajnálom hogy még mindig nem tudtam vele játszani.
Valaki valamit tudna a pc kiadásról? vagy ez is last of us sorsara jut??

Azt is mondják hogy azért nem lesz átírva mert nem megoldható az átírása a "meg ne mozdulj a kontrollerel" cselekvés pcén.

Csaj karakterek közül Sam-et kedvelem.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (39 db)