Amikor az elmúlt napokban tüzetesebben utánanéztem a Team 17 fejlesztőcsapat munkájának, elképedve tapasztaltam, hogy az 1995-ben indult Worms sorozat az évek alatt mennyi folytatást, kiegészítést, spin-offot, utánzatot, rebootot és még a jó ég tudja mit élt meg. Abban viszont majdnem biztos vagyok, hogy nem indítanék nagy közösségi vitát azzal, ha azt mondom, hogy a sorozat legemlékezetesebb darabja a 1999-ben megjelent Worms Armageddon volt. Lássuk hát a legújabb Worms W.M.D. előzetes verziója alapján, sikerülhet-e majd a sorozatnak újra a régi fényében tündökölni!

Habár nem fordult meg a winchesteremen az összes idáig megjelent rész a sorozatból, érezhetően az volt a fejlesztők szándéka, hogy visszacsempésszék azt a remek hangulatot, amit az Armageddonban átélhettünk anno. Hiszen 2003-ban próbálkoztak kedvenc kukacaink még a 3D-s megjelenítéssel is, mégis csúfos bukás lett ez a rész, hiszen nem működött TPS-módban az a jól megszokott oldalnézetes pusztítás, amit az előző Worms játékok már olyan magabiztosan letettek az asztalra. Az augusztusban megjelenő új rész viszont arra hívatott, hogy egy új (mára már alaposan megváltozott) gamer generációnak is bemutatkozzon, és az öreg motorosokat is visszacsábítsa, ha másra nem is, akkor egy kis nosztalgiázásra. Talán ma már nehéz elhinni, hogy a ’90-es évek közepén milyen ötletesnek számított az, hogy kukacok lőtték egymást halomra hatalmas és nem utolsó sorban nevetséges, azóta már-már legendássá vált fegyverekkel. Az egyszerű, azonban mélységeiben mégis kellemes taktikázásnak teret adó irányítás, a humor és a rombolható pályák azonnal instant klasszikussá tették a Wormsöt. A recept napjainkra inkább csak tovább finomodott, mintsem alapjaiban reformálódott. Az előzetes verzióban a kampány menüpont alatt nem is csavaros történettel találkoztunk, hanem ugyanolyan pályákkal, akárcsak a multiplayer mérkőzések alatt, csak jó pár teljesítésre váró kihívással megtűzdelve.

Az igazán élvezetes játszmák úgyis az ember-ember elleni küzdelmek során születnek, jó szokáshoz híven ismerősökkel akár egy gép előtt ülve is. Azért a fejlesztők készültek nekünk némi újdonsággal is, amivel megfűszerezték a játékukat, mint például a vezethető járművek, a különböző lövészfészkek jelenléte és a fegyverek in-game craftingolása. Az előbbiek szerencsére nem borítják fel a játékmenet egyensúlyát, az ellenfél akár amolyan GTA-san ki is üthet minket a volán mögül, valamint a lerögzített fegyverek mögött elég nagy célpontok vagyunk, amelyek akár a nyakunkba is robbanhatnak egy-egy kósza gránát miatt. A fegyverkészítés érdekessége, hogy akár addig is összerakhatunk egyet a rendelkezésre álló nyersanyagokból, amíg az ellenfél akciózik. Érdekes újítás még az is, hogy most már bemehetünk a pályákon fellelhető épületekbe, ahonnan csak mi látunk kifelé, az ellenfél nem látja ilyenkor a ténykedésünket, de természetesen, akárcsak a pálya többi részét, ezeket a területeket is a porig rombolhatjuk. Kicsit zavaró viszont, hogy hiába van bent nekünk is egy derék kukacunk az épületben, akkor sem látjuk az ellenfél mozgását ugyanabban az épületben.

A látvány szerencsére hanyagolja a bevezetőben említett 3D-s képi világot, így a már elődökben bevált oldalnézetes perspektívából irányítjuk harcias kukacainkat. Az egész képi világ letisztult és gyönyörűen megrajzolt. A hangok között is a jól megszokott régi effektek csendülnek fel, amelyek közül a kukacok vicces hozzászólásai viszik a pálmát. Reménykedjünk, hogy ebbe a részbe is kerül majd magyar szinkron, ami nagyon egyedivé tette a régebbi részeket. Az előzetes verzió teszteléséhez a Team 17-es srácok kontroller használatát javasolták (jelenleg ezzel a legjobban irányítható a játék, a végleges verzióban remélhetőleg a billentyűzet-egér kombóval sem lesz semmi gond), ami új élmény volt számomra, viszont meglepően tapasztaltam, hogy így is nagyon könnyű, precíz és gyorsan kézre áll az irányítás.

Ha minden a tervek szerint megy, akkor a Worms W.M.D. augusztus 23-án jelenik meg, amihez már vészesen közelítünk. A marketingesek azt ígérik, hogy ez lesz az eddigi legszebb, legnagyobb és legteljesebb Worms-élmény, amivel valaha is dolgunk volt. Én bizakodó vagyok, egyelőre úgy látom, hogy erre minden esélye megvan az új résznek, de majd meglátjuk a nyár végén!