Tavaly 7672 játék jelent meg Steamen, ez napi 21-et jelent átlagosan; illetve a cikk írásakor néztem meg, hogy már majdnem 22000 játék érhető el itt – azt hiszem, nem nagy túlzás, ha azt mondom, hogy aki nincs a Steamen, az gyakorlatilag észrevehetetlen marad a PC-s játékpiacon. Persze ott van még az Origin, a Uplay és a GOG (illetve a Microsoft Store, bár az az árai miatt erősen kétlem, hogy itthon népszerű lenne), szóval a Steamen kívül is van élet; de azért ez a statisztika több, mint elgondolkodtató. Egyszerűen ekkora mennyiségnél már tuti, hogy a színvonal is erősen hullámzó lesz, mert könnyen belebotolhatunk olyan rettenetekbe is, mint mondjuk az Africa Hunting vagy a Towtruck Simulator 2015, esetleg a Forsaken Uprising (ez utóbbi borzalmat szerencsére már nem kapni). Ordít ez a rendszer némi kurátori tevékenységért, hogy legalább egy minimális színvonalat garantálni lehessen. Egy ekkora tengerből kiemelkedni nem kis teljesítmény, épp ezért lenne fontos, hogy valami tényleg egyedit tegyenek le a fejlesztők az asztalra. Nos, a Dead Maze-nek ez nem sikerült.
GeryG: Őszintén szólva nehezen tudom eldönteni, hogy mit is mondjak a Dead Maze kapcsán. Sityi tökéletesen összefoglalta felvezetőjében, hogy ma már csak az nem talál remek játékot (akár ingyeneset) a Steamen, vagy a határain túli titokzatos, ködbe vesző online univerzumban, aki nem keres. De persze ez még nem jelenti azt, hogy egy adott játék fejlesztői ne érezhetnék úgy, hogy az ő kicsikéjük bizony a videojátékok alfája és omegája. Vagy legalább azt, hogy megállja a helyét. Egy indie fejlesztésnek a mai videojáték-cunamiban egyetlen esélye van: ha eredeti. Egyszerűen máshogy nem tudja önerőből felhívni magára a figyelmet, csak ha valami „olyat” tesz le az asztalra. Kíváncsiságból felszaladtam a Steamre, és a keresőbe beírtam annyit, hogy Dead. Nagy tételben mernék fogadni, hogy ez a kifejezés a top 10-ben van a keresések ranglistáján. Ezért sem volt meglepő, hogy a Dead első kidobott 5 találata között természetesen nincs ott a Dead Maze (Dead Cells, DEADBOLT, Dead Space, Left 4 Dead 2 és Dead...). Ha tehát az Atelier 801 stúdió szeretett volna kitűnni a tömegből, akkor a lehető legrosszabb úton indult el. Hisz miből van jelenleg is a legtöbb játék a piacon? Hát persze, hogy zombis túlélős, lövöldözős, kaszabolós, lootolós, multizósból. Vagyis a Dead Maze eleve vert helyzetből indul...
Sityi: Az első benyomás mindig sokat számít, itt már gyanús lett a játék: nagyon „böngészős” hangulatot árasztott magából. És nem véletlenül: a deadmaze.com oldalon csont ugyanezt lehet játszani. Nem szeretnék a böngészős játékok ellen kikelni, biztos akadnak ott is remek címek (a Thomas Was Alone is először ez volt), de könyörgöm: ha már valaki kinövi a böngésző kereteit, akkor nem illene hozzátenni annyi pluszt, hogy natív játéknak tekinthessük? Ott a Semispheres, talán azt is meg lehetne csinálni HTML5-ben vagy Flash-ben, de meg se fordult a fejemben, hogy az ne lenne a Steamre (Uplayre, Originre, GOG-ra, Microsoft Store-ba) való. Itt viszont instant ilyen érzésem támadt. Ahhoz képest, hogy ez egy 2D-s (illetve izometrikus), kvázi nulla gépigényű cucc, képes szaggatni scrollozás közben a gépemen. Az irányítás pedig idegesítő: gyakorlatilag mindent a billentyűzettel csinálunk, kivéve a tárgyak fel- és letételét. Ez erősen kontraintuitív, ugyanis igazából elég lenne az egeret használnunk, ha a fejlesztők jól implementálták volna az irányítást, de nem: mozogni csak a billentyűzettel tudunk, amit én nem érzek indokoltnak ebben a játékmenetben. Miért nem tud a szereplőm odamászni magától, ahová kattintok, ha már támadni automatikusan tud?
De nem is ez a legfájóbb pontja az egész játéknak. A háttértörténet szerint ugyanis egy nagy árvíz elmossa az USA keleti partját, majd jönnek a zombik. Hogy ez a kettő hogy függ össze, az jó kérdés – magyarázat nincs. A lényeg: túl kell élni, össze kell fogni a többi játékossal, craftolni, lootolni kell – a szokásos ítéletnapi cirkusz. És ezzel van nekem a legnagyobb problémám: annyira átlagos, annyira semmilyen, hogy az elképesztő. Fikarcnyi eredetiség nincs benne – ha láttál/olvastál pár részt mondjuk a The Walking Dead sorozatból (képregény vagy tévé, mindegy), akkor láttad a Dead Maze-t is. És persze ott a folyamatos grind, hogy összeszedj valami használhatót, amiből fabrikálhatsz valami még használhatóbbat. A zombik a szemed előtt materializálódnak, így sose tudsz legalább ideiglenesen kipucolni egy területet. De legalább plüssmackóval vagy párnával is ütlegelheted az élőholtakat – körülbelül az elvárható eredményességgel.
GeryG: Oké, a sztori olyan, amilyen. Egy icipici piros pontot talán oda lehet biggyeszteni a fejlesztők ellenőrzője utolsó oldalának alsó sarkára, mivel legalább nem az „elszabadult egy halálos vírus” vagy „titkos katonai kísérlet”, esetleg az „ősi átok” sablont kapták elő, hanem megpróbáltak kitalálni sajátot. Más kérdés, hogy szerintem a The Asylum filmstúdió most épp könyörög nekik az ötlet megfilmesítési jogaiért. Az irányítás pedig... nos valóban az egész játékról üvölt, hogy egy Facebook-szökevényről van szó. Így tényleg érthetetlen, hogy a készítők legalább annyi fáradtságot miért nem vettek, hogy az irányítást „böngészőtlenítsék” kicsit. Az izometrikus nézetű játékok esetében egyszerűen nincs jobb és hatékonyabb módszer a kattintgatásnál. Ha a Diablo-trilógiának megfelelt, egy Dead Maze is megelégedhetett volna vele. A játékmenetről Sityi nagyjából leírta a lényeget, hiszen aki valaha is játszott bármilyen túlélőjátékkal vagy zombis poszt-apokaliptikus MMO-val, akkor mindent látott, amit a Dead Maze kínálni tud. Viszont egy dolgot még megemlítenék, ami felett nem tudtam napirendre térni. Ez pedig a honosítás. Mert bizony a Dead Maze magyar feliratokkal is rendelkezik – igaz, bár ne tenné. Ennek színvonala ugyanis alig jobb egy Google Translate fordításnál. Aki készítette, valószínűleg fogalma sem volt, hogy a szöveg, amit elé tettek, mihez készült, mi a körítés, ki kicsoda, mikor mi történik. Így megmosolyogtató félrefordítások tömkelegét kapjuk. De legalább van valami, amin lehet mosolyogni a Dead Maze kapcsán.
Sityi: Szegény Dead Maze, eléggé lehúztam, és GeryG se volt nagy véleménnyel róla. Az egy dolog, hogy ingyenes, tényleg nulla gépigénye van, és igazából rettenet komoly hibája nincs, csak irgalmatlanul lapos és fantáziátlan szegénykém. Akik nagyon bírják a zombiapokalipszis témát, és ezzel még történetesen nem tolták, hajrá, egy próbát talán megérhet nekik – ha már semmi másra nem tudják az erre szánt (?) időt fordítani. De tény, hogy ennél sokkal jobb játékok is vannak a zombis témában, akár ingyen is, mint mondjuk a No More Room in Hell.