
A 2007-ben egy mozi előteréből indult Budapest Game Show az esztendők során hatalmas rendezvénnyé nőtte ki magát. A 2011 óta PlayIT néven futó show pár éve már több városunkban is helyet kap, sőt, tavaly még egy külföldi helyszínnel, Belgráddal is megpróbálkoztak a szervezők. Az idei utolsó alkalom Budapesten volt, ahol ismét egy hétvége két napján várták az érdeklődőket a Hungexpo csarnokaiba.

Ez alkalommal is három pavilont töltöttek meg a kiállítók standjai. A szokásoknak megfelelően a G csarnok volt a leglátványosabb – és egyben legsötétebb –, itt kaptak helyet a komoly installációkkal érkező konzolgyártók és IT/szórakoztatóelektronikai cégek (mint például az ASUS, a HP, a Lenovo, az LG és a Samsung). A Sony részben a tavaszi módit követte: nappalinak berendezett standrészen próbálhattunk ki pár PlayLink címet, elkülönített boxokban futottak a PS VR játékok, a Spider-Man kapcsán pedig New York-i díszletet építettek fel – igaz, nem olyan hatalmasat, mint ami a gamescomon volt. A Nintendo évről évre folyamatosan növelte jelenlétét, most is szép nagy standot építettek fel, és minden eddiginél több konzolt hoztak magukkal. Még a Nintendo Labót is ki lehetett próbálni. A Microsoft konzoljai pedig számos külön helyszínen futtatták a különböző játékokat. A nagyszínpadot ezúttal nem a szokásos helyre, hanem a pavilon másik végéhez állították fel, de amúgy a megszokott programok zajlottak rajta: bemutatók, játékok, cosplayverseny stb. Talán ezúttal kicsit kevesebb széket pakoltak elé, mint korábban.

A G-hez kapcsolódó F pavilonban igen jelentős területen voltak jelen a társasjátékok. Már az előző PlayIT-en is egész nagy helyet kapott a szórakozás ezen formája, de ezúttal még prominensebben képviselték magukat a kereskedők és maguk a játéktervezők, és rengeteg különböző táblás vagy kártyajátékot lehetett kipróbálni. Itt volt még a rendezvény egyik igen ötletes kezdeményezése is: a „szülőmegőrző”. Itt a gyerekükkel érkezők pihenhettek meg, őket célzó előadásokat hallgatva, vagy akár utódukkal közösen játszva valamit. De ebben a pavilonban kapott helyet pár indie fejlesztő is – egyikük még a zeneszerzőikkel élő muzsikát is szolgáltatott. Zseniális ötlet!

Végül a legnagyobb, A jelzésű pavilont töltötte meg minden más. Itt volt a cosplayfalu, a különböző sci-fi/fantasy rajongói klubok asztalai és a kajás részleg is. Lehetett Just Dance-elni, kosárra dobni, és a szokásos szoborkiállítás se maradhatott el. Na és itt zajlottak több helyszínen a 15 millió forintos össszíjazású Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság osztályozókupa döntői is. Három színpadon is zajlottak az események, a PUBG részleg – ahol amúgy a második nap egyszerre 64-en Fortnite-ozhattak – pedig még egy leselejtezett Daciát is kapott dekorációnak. A League of Legends versenyben a WiLD by Lagardère Sports, CS:GO-ban a Revolte, Rainbox Six: Siege-ben a Sixth Sense, PUBG-ben a Flank csapata, míg Hearthstone-ban Balázs „Hulkenstein” Sebestyén győzedelmeskedett.

Az MNEB a tervek szerint a hagyományos sportbajnokságokkal párhuzamosan zajlik, azaz ősszel kezdődik és tavasszal végződik egy szezon, és az első évad tapasztalatai alapján folytatják majd jövőre a másodikkal a versenysorozatot. A januártól áprilisig tartó szakaszra most bejutott csapatokra mintey két hónap szakmai felkészülés vár, amelynek során nem csak a játékban gyakorolnak rengeteget, de márkaépítésben, marketingben, valamint szervezeti és jogi ügyekben is segítséget kapnak. A szervezők célja ugyanis az, hogy hosszú távon ligarendszert hozzanak létre, amelyben a résztvevők cégszerű formában működő e-sport csapatok lennének.

Bár eredetileg hat versenyjátékról szóltak a hírek, a hatodikról még mindig nem rántották le a leplet az MNEB szervezői. Mint megtudtuk tőlük, nagyot szeretnének durrantani vele, azonban a játék kiadójának komoly megkötései vannak, így lassabban haladnak az egyeztetések, mint amire számítottak. (Természetesen az erre szánt nyereményalap elkülönítve várakozik közben.)

Az idei utolsó PlayIT tehát szokás szerint igen színes és változatos volt, és ezúttal is rengeteg látogatót vonzott a két nap során. És ha nem is nagyon lehetett ezúttal megjelenés előtt álló játékot próbálni, azért biztos, hogy mindenki talált olyan sarkot, ahol neki tetsző szórakozás várta – ha más nem, a szokásos retro részlegben Wizard of Worozhatott egyet...
Most pedig lássuk, hogy látta mindezt GeryG kollégám!

GeryG különvéleménye
A PlayIT most már évek óta a Hungexpo néhány csarnokában kap helyet, és úgy gondolom, legalábbis méretét tekintve aligha fogja kinőni ezt a rendezvényközpontot. Ahogy a pavilonok között sétálgattunk, nézelődtünk, többször is hatalmába kerített az a gondolat, hogy valahogy az egész show kicsit önismétlőnek, megszokottnak, sablonosnak tűnik. Néhány éve még nem tartottam kizártnak, hogy akár a világ vezető gamer rendezvényei közé is felnőhet, most ezt valamiért már nem éreztem.

Mindezt annak ellenére, hogy a hangulat egyébként rendben volt. Az elsősorban a fiatalabb, tizenéves generáció ezúttal is meglehetősen nagy létszámban bóklászott a csarnokokban, hol szüleikkel, hol kisebb-nagyobb baráti társaságokba verődve. Nem maradtak el a cosplayerek sem, akik közül a legelszántabbak versenyeken is megmérettették magukat a nemzetközi szereplés reményében. A pavilonokban több színpadot is felállítottak, érzésem szerint talán túl sokat is. Picit olyan érzés volt, mintha egy fedettpályás fesztiválon lennék, csak épp itt nem a zenekarok igyekeztek túlharsogni egymást, hanem a kommentátorok, műsorvezetők és vendégeik. Ha pedig egy bizonyos pontján álltál a csarnoknak, akkor az üvöltés olyan kakofóniájában találtad magad, amivel agyat lehetne mosni... Summa summarum, picit túlzsúfolták szerintem a hangos eseményeket egy ehhez túl kicsi területre.

Ugyanakkor a sok stand, színpad és kiállító között valahogy mégis túl nagy volt a szabad tér, amit szombat délutáni látogatásunk alatt nem igazán töltöttek meg a vendégek. (Persze nem feltétlenül baj, hogy nem taposták agyon egymást az emberek – csak nem tudtam eldönteni, hogy túl kevesen vannak, vagy csak jól eloszlanak. A nap végére aztán kiderült, hogy szombaton több mint 16 ezren néztek ki a programokra – összehasonlításul: a tavaszi V4 Future Sports Festival három nap alatt vonzott ennyi embert, pedig az még ingyenes is volt.) Voltak azért így is olyan standok, ahol tolakodni kellett az előrejutáshoz. A Nintendónál például nagy siker volt a Super Smash Bros. háziverseny. Az említett sablonosság a kiállítóknál is érezhető volt. A hatalmas Master Chief szobrot ugyan már nem láttam, de egyébként minden olyan jellegzetes kiállítási elem megtalálható volt, amiket megszokhattunk a korábbi show-k alkalmával.

A PlayIT ezúttal nem okozott számomra sem pozitív, sem negatív meglepetést. Jelentős fejlődésnek ugyan nyomát sem láttam, de ugyanazt hozta, amit az elmúlt években. Míg korábban a youtuberek voltak a központi téma, addig idén az esport és a hazai MNEB, vagyis a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság. De ezt leszámítva semmi újdonság. Most is volt 18 éven felülieknek szánt részleg, de ez csalódást keltően sivár volt és kihalt. Itt lehetett amúgy jelentkezni régi, kimustrált hardverek és számítógépek baseballütővel vagy feszítővassal való szétverésére is, de ez is inkább csak zajos volt, mintsem szórakoztató...