Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

##game_title##

Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?

Kipróbáltuk egy legendás JRPG-széria első három részének leporolt változatát.

2019.11.13. 09:00 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

A Dragon Quest sorozat 1986-ban indult, és tulajdonképpen ez volt a japánok válasza a britek Ultima és Wizardry játékaira – ha nagyon leegyszerűsítjük a dolgot. A háttér ennél persze komplexebb, de tulajdonképpen a lényeg ennyi: a Dragon Quest atyja, Yuji Horii olyan RPG-t akart a japánoknak mutatni, amely kevésbé komplex kezeléssel bír, mint nyugati társai, ugyanakkor nagyobb hangsúlyt helyez a történetmesélésre. Hogy ez milyen jól sikerült, arra keresve sem lehet jobb bizonyítékot találni, mint hogy 33 éve fut a sorozat, nemrég jelent meg ugyanis a 11. rész – és ez csak a fősodor, a spinoffokat nem is számoltam. Ennek apropóján jött ki most Nintendo Switchre az első három rész, némileg modernizálva, én pedig megvizsgáltam, mire volt elég a Square Enix munkája.

Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?

Nem remaster lett, hanem „csak” egy újrakiadás, kicsit kipofozva|.Kicsit vegyesek az érzéseim, ugyanis ez nem remaster lett (igaz, ezt senki se mondta), hanem „csak” egy újrakiadás, kicsit kipofozva – arról a komplett átdolgozásról, amit nemrégiben a Link’s Awakening kapott, szó sincs. Viszont, ha már így alakult, nem igazán világos, miért lett ilyen vegyes az összkép a grafika terén. Értem ez alatt, hogy a szereplők, a szöveg, a kezelőfelület mind szépen, tű élesen, a mai kor kívánalmainak megfelelően néz ki, sehol egy rece, még a 16:9-es képarányhoz is hozzá lett igazítva minden, ugyanakkor a világ maradt pixelgrafikás, animációról meg szinte nem is beszélhetünk. (Anno ez fért bele a technikába: mindössze két előre „animált” fázis váltogatása volt például a gyaloglás, a pislogás, esetleg a beszéd vagy a lobogó tűz megjelenítése). Persze ez még mindig szebb, mint amit anno NES-en láthattunk, csak nekem kicsit csípi a szemem a kontraszt.

Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?

Cserébe a hangokat, ami tulajdonképpen leginkább a zenét takarja, remekül modernizálták: megmaradt az az egyszerűség, ami az akkori 8-bites korszakot jellemezte, viszont az áthangszerelés a mai fülnek is tökéletesen hallgathatóvá tette. Persze ez még mindig nem az a szint, mint amit a már hivatkozott Link’s Awakening képvisel, de nem is egy súlycsoport most már a két játék Switchen, ami az árfekvésükön is erősen megmutatkozik.
Az irányítás is kicsit kettős érzéseket hagyott bennem: mozogni az analóg karral valahogy nem jó, mintha kissé túl érzékeny lenne, viszont az alatta lévő D-pad (illetve ennek megfelelője a gyári Joy-Conon) már gond nélkül működik. Nagy feneket nem akarok ennek keríteni, mivel a harc a JRPG-kre jellemzően körökre osztott rendszerben megy, tehát az irányításon nem múlik a sikerünk.
Alapvetően dicsérendőnek tartom azt is, hogy veretes óangolsággal íródott a játék – de mögöttem azért jó pár évtizednyi nyelvgyakorlás, -tanulás és aktív használat van már, aki azonban nem beszéli, olvassa vagy érti gördülékenyen a nyelvet, vagy nem találkozott még ezzel a régies formával, annak komoly gondjai akadhatnak a szövegértéssel. Nem tudom, nem lett volna-e jó ötlet a nem anyanyelvű angolt beszélőkre gondolva egy „modernizált” szövegkönyvet is berakni választható opcióként? Szerintem érdemes lett volna átgondolni ezt a fejlesztőknek. <>P> És ha már ennyit hasonlítom Link legutóbbi switches kalandjához e három klasszikust, essék szó a játékmenetről! Az egyszerűsítés, ami eredetileg célja volt Horii mesternek, anno bejött – viszont így bő 30 évvel később kicsit primitívnek hathat. Nem bántásból írom ezt, mert én, bőven túl a negyvenen, bírom és szeretem a retrót, de egy mai játékos (itt most elsősorban a tinikre, vagy a korai huszonévesekre gondolok) nem biztos, hogy ezt a helyén fogja tudni kezelni, vagy értékelni. Nekik biztos hiányozni fog a mai alkotásokból megszokott látványos akció, vagy a nyílt világ (ami itt hiába tűnik annak, a történet maga erősen lineáris, főleg az első részben – de a másik kettőben is érezni a korlátokat, ha elkezdjük feszegetni, és talán csak a III. epizód az, amelyben a csapattársakat már a játék elejétől menedzselhetjük), és nem biztos, hogy ami van, az ad annyi mélységet a játékmenetnek, hogy azt némi jóindulatú hunyorítással ma is élvezhetőnek tekintik majd.

Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?

A digitális retro alkotások szerelmeseinek, vagy a sorozat rajongóinak kötelező beszerezni.Akkor most jó a Dragon Quest első három részének legújabb eljövetele a Nintendo aktuális masináján, a Switchen, vagy sem? Nagyon fogós kérdés, mert ez jelen esetben abszolút a vásárló/játékos személyes ízlésétől függ. Vannak alkotások, amelyek nem öregednek túl jól, és a Dragon Quest I ilyen. Ehhez nagyon kell bírni és szeretni a retrót (csak hogy újszerűen fejezzem ki magam): ha ez az eset áll fent, akkor hajrá, tudom ajánlani. A II már finomodott annyit, hogy talán a kevésbé puritánok is élvezni tudják, de ilyen szempontból a III a legjobb választás. Persze ennek megfelelően az áruk is növekszik, ami ilyen régi játékoknál azért felvet kérdéseket. A digitális retro alkotások szerelmeseinek, vagy a sorozat rajongóinak természetesen kötelező beszerezni, ez nem kérdés – viszont az ifjabbak esélyes, hogy csalódhatnak benne. Egy darabka múlt ez, ami kikerült a szekrényből, és óvatosan leporolták – de más nem igazán történt vele. Ami nem is baj, ha szeretjük a régi dolgokat... ■

Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?
Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?Dragon Quest I-II-III teszt – Mire elég a nosztalgia?

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega biztosította.

értékelés

Pozitívumok
  • A múlt egy (három) újabb darabja kapott kicsit leporolt újrakiadást
Negatívumok
  • Ami anno forradalmi volt, az ma már túl ódivatúnak hathat

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló