Jelen teszt alanya az art of rally teljesen más szempontból közelíti meg a már sok-sok videojáték adaptációt megélt motorsportot, mint a műfaj többi alkotása. A hangsúly itt nem a tökéletes íveken vagy a részletes karriermódon lesz, de még a szimulátoros élmény is csak másodlagos. A fejlesztők célja az volt, hogy megtaláljuk a művészetet a ralizásban. Utunk során látványos pályákon verethetünk, különböző országokban, legendás vagy éppen modern autókkal egyaránt. A készítőknek egyébként már volt egy hasonló címük, az Absolute Drift, így tehát az egyedi megjelenésű autós játékok fejlesztésének az ötlete nem most pattant ki a fejükből.
A menüben barangolva egy végtelenségig leegyszerűsített fehér háttér-fekete szöveg kombót láthatunk. Az egyszerű designok amúgy is hatalmas népszerűségnek örvendenek, és valahol meg is tudom érteni. Ahogy belépünk a pálya-, majd az autóválasztó menüpontba, ott is ugyanezt a kellemesen egyszerű designt láthatjuk. Az autók elsőre baltával faragottnak tűnhetnek, de amint tövig nyomjuk majd a gázt, már máshogy fogjuk látni. Az egész környezet, a kocsik és úgy minden rendkívül egyben van. Ez bizony tényleg hihetetlenül művészire sikeredett, és ebben a speciális környezetben autózni iszonyatosan jó érzés. Hihetetlen, hogy mennyire zen hangulatot áraszt magából, amikor 150-es tempóval hasítunk a búzamező mellett egy földúton, vagy amikor az égszínkék tenger mellett drifteltetjük az autó fenekét. Természetesen akiknek benzin folyik az ereiben, azokat a legkevésbé sem fogja érdekleni a festői környezet szépsége.
A játék persze nem csak unalmas sétakocsikázásból áll. A karriermódban fokozatosan tudunk előre haladni azzal, hogy megnyerjük a bajnokságot, és ezáltal újabb autókat, festéseket és pályákat oldunk fel. Nincsen pénzzel való kereskedés, felesleges idegeskedés és egyéb sallang. A cél egyértelműen az volt, hogy a játékkal töltött időnket ne a menüs állítgatásokkal töltsük el, hanem inkább vezetéssel. Nagyon komoly szimulátoros élménnyel persze ne kalkuláljunk, de azért egy kontrollert érdemes csatlakoztatni a géphez. Ha ezzel megvagyunk, akkor mehet a menet! Az autók irányítása első blikkre eléggé árkádos lett, de ha jobban ráfekszünk az időeredményre és a segítségeket is kikapcsoljuk, akkor azért lesznek rázós szituációk. Ha hibázunk, szigorúan büntet a játék, amint lecsúszunk az ívről, veszett az ügy. A kijelölt útvonalról letérve nagyon nehéz lesz reset nélkül visszahozni a kocsit, illetve az ugratókat követően is észnél kell lenni, mert borulás lehet a látványos repülés vége.
Az egyedi grafika egyébként meglepő módon elég jól meg tudja hajtani a számítógépet. Ahhoz, hogy az 1440p-s felbontásom meglegyen, a 144 fps kompromisszumot kellett kötnöm grafika terén, ami elsőre meglepett, viszont a visszajátszás megnézését követően már értettem, miről van szó. A környezet, ha elsőre egyszerűnek is tűnik, ne gondoljuk azt, hogy valójában is az. Amikor ráközelítettem az egyes textúrákra, akkor egyáltalán nem voltak elmosódva, sőt inkább sokkal részletesebbek lettek, akár a fűszálak, de még az autó izzó féktárcsája is, amit ugye menet közben nincs lehetőség nézegetni. Nagyon meglepődtem azon is, hogy a fotó módot a verseny bármely szakaszán kapcsolom be, akkor is brutálisan hangulatos és látványos képeket lehet vele lőni. Hasonlóan minőségiek a zenék is. A futamokon kívül felcsendülő dallamok kifejezetten kellemesek és illenek a játék hangulatához. Egyébiránt az autók hangjai sem rosszak, viszont ezen a téren azért még elkélt volna némi fejlesztés.
Ha az online részt nézzük, akkor napi és heti eseményekben kifullad az egész, viszont én örültem, hogy legalább ennyi helyet kapott a szoftverben. Az idő elleni harc meglepő módon egész izgalmas tud lenni. A játék elején még a nemzetiségünket is ki tudjuk választani, így a legjobb tudásom szerint próbáltam népszerűsíteni a magyar ralizást. Hibákról egyébként nem igazán tudok beszámolni, a folyamatosan pálya közepére berohanó bábu szurkolók kicsit idegesítőek, de nem vészes. Néhány alkalommal volt pár tereptárgyba szorulásom, de igazából amikor 120-szal belecsapódtam a fába, egyből nyomtam a restartot, így lényegében már tök mindegy volt, hogy beleszorulok-e vagy sem.
A ralizás sok esetben igazán stresszes tud lenni. A megfelelő időeredményhez hajszálpontos kanyarok és megfelelően végrehajtott fékezések és kigyorsítások szükségesek. Az art of rally egy egyedi irányt vett és megpróbálta megmutatni az autóbolondok számára, hogy mennyire különleges sportról is beszélünk. Földünk legszebb országaiban száguldozhatunk eszméletlen erős autókkal. Kell ennél több? Szerintem nem. A maximális izgalmat és adrenalinlöketet ígérő autós címek között ritkán találkozni olyan játékkal, amely ennyire egyedi és chilles hangulatot áraszt magából.