Játszik itt vele valaki? Ez a cikk még egy nagyon korai állapotában íródott a játéknak, azóta rengeteget fejlődött, mintha nem is ugyanarról a játékról lenne szó. Alig 90 órám van benne úgy, hogy legtöbbször sajnos csak ilyen 1-2 órákat volt időm vele játszani nyár vége óta, pedig ha tehetném, ennek a többszörösét beleöltem már volna, annyira addiktív, abbahagyhatatlan. A legjobb pontja a játéknak maga a force feedback (ezen vélhetőleg sokat csiszoltak a cikk megjelenése óta) – írom mindezt úgy, hogy én is egy Thrustmaster TMX-szel nyomom (ez gyakorlatilag a T150 X-Box változata), de ennyire autentikusan egyik autószimulátor sem adta vissza a vezetési élményt. Itt kérem az autóknak
súlya van, a kerekeknek tapadása és kopása, a kanyarbevételeknek tétje… egy több órás futam (mert ilyenek is vannak) kisebb izomlázat okozhat, másnap is lehet érezni a force feedback hatását.

Nemrég szereztem be a szimulátor-sarkomba egy 32“-os ívelt Samu monitort, így kellő felszereléssel kész adrenalinbombában lehet részünk. A sebességérzet nagyszerű, és bár a grafika talán nem a legkorszerűbb (bár szerintem így is gyönyörű), az autók kidolgozottságára nem lehet panasz, az utolsó csavarig hűen modellezték le őket. A kocsik belül talán még egy fokkal részletgazdagabbak is, mint kívül, mivel számoltak azzal, hogy a játékosok 99%-a belső nézetet fog használni. A műszerfalakon ugyanazokat a kijelzőket látjuk, mint a valódi GT-futamok közvetítésein.
A játékot megjelenése óta folyamatosan fejlesztik, és itt nem csak toldozgatásokról van szó. A héten frissült 1.8.0-ra a játék (rá 1-2 napra már 1.8.1-re

), ennek örömére alapos ráncfelvarrást végeztek a Kunosnál. Frissült a grafikus motor a még újabb Unreal motorra, szebbek lettek a fények, és úgy maga az összkép. A force feedback-en is tovább csiszoltak (holott az már eddig is a topon volt), ahogy a fizikán is, a mostani változatban alacsonyra állított TC mellett is jobban tapadnak az autók (ez, gondolom az új játékosok bevonzásához kellett, a régiek meg valószínűleg nem sírnak miatta, így is éppen elég kihívás a pályán tartani a kocsit).
Ami a negatívumokat illeti, abból egyet emelnék ki, a boxkiállás kész rémálom ebben a játékban: gyakoroljuk sokat a boxkiállásokat, mert sokszor ezen fog múlni. Pl., ha a boxban nem méterre pontosan állunk be a kijelölt helyre, a szerelők állnak, mint a katonatiszt, és értékes másodpercek vesznek elcsak azzal, hogy a motor újraindítása után pár métert arrébb tolatunk. A boxban a játék felad egy külön menüt, ami elsőre nehezen átlátható, és nem is volt egyértelmű, hogy ezen a panelen tudom pl. a kötelező pilótacserét is intézni (utólag buktam is a versenyt emiatt). Szerencsére a sima Assetto Corsával szemben itt a boxutcában végre van valami élet, ha csak minimális is, imádom nézni, ahogy a motion capture-rel animált emberkék kereket cserélnek és feltankolnak.
Jó, még egy negatívumot nem bírok ki, hogy ne említsek, a menükben hallható zenéket. Van belőlük talán 2 darab összesen, jellegtelenek, sekélyesek, rövidek és mintha nem lennének önmagukban elég repetitívek, folyamatosan loopolva mennek. Cserébe ugyanolyan idegesítően benne maradnak a hallójáratainkban, mint egy Máté Péter-dal.
Érdekes, de számomra kellemes meglepetés volt a játék multis része is. Ugyan csak 6-8 alkalommal multiztam eddig, az első benyomásaim alapján a match making kifejezetten jól dolgozik, eddig mindig hozzám hasonló képességű játékosokkal kerültem egy pályára. Ezeket félve írom és le is kopogom, mert pont a játékostársak miatt utálom a legtöbb játékban a multis részt. Másrészt, talán a játék szimulátor jellegéből adódóan is, itt nem jellemzők a komoly(talan) roncsderbik az online futamokon, a játékosokra inkább jellemző a sportszerűség(re törekvés) és az, hogy még a kiélezett helyzetekben is próbálják elkerülni az ütközést. Nem is csoda, mert mindenki a magas Safety Ratingre hajt, a játék értékes SA-pontokkal díjazza, ha elkerüljük az egymásnak koccanásokat. Ugyanígy részletes grafikonokon elemezhetjük ki a fejlődésünket, pl. ami az autónk feletti kontrollt, vagy a konzisztenciát illeti (azaz, hogy nem az a legfőbb, hogy minél gyorsabbak legyünk, hanem hogy közel azonos köridőket autózzunk).
Ezt jó bő lére eresztettem

, és talán nem is olvassa el senki, de nagyon kíváncsi lennék, Sityi hogyan vélekedne a játék mostani állapotáról. Ne ijedjen meg senki a cikkben írtaktól, nem kell ide Fanatec, egy szolidabb Thrustmaster-rel is kiváló vezetési élmény nyújt. A magam részéről teljesen le vagyok nyűgözve, játékra ennyire nagyon régen kattantam rá. Egy-egy hosszabb futam kellemesen ki tud fárasztani szellemileg. Kitartónak kell lenni, mert enyhén szólva nem ad azonnali sikerélményt, de ez egy ilyen műfaj, ami a folyamatos tanulásról és a határok feszegetéséről szól, ami idővel meghálálja magát.
„A tanítómesterem egy macska volt. Tőle tanultam meg a jelenben élni.”