Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Üzleti

EA: a lootbox olyan, mint a Kinder tojás

EA: a lootbox olyan, mint a Kinder tojás

A kiadót sokat kritizálták a fizetős tartalmak miatt, most kifejtették álláspontjukat a dologról.

2019.06.20. 17:55 | szerző: GeryG | kategória: Üzleti

Mi lenne, ha mondjuk a már kifizetett játékban lenne valami, amiért később is fizethetne a játékos? Ez az! Legyen, mondjuk olyan ládikó, amit csak pénzért lehet kinyitni (vagy esetleg játékon belül nagyon, de tényleg nagyon, de nagyon lassan megszerezni), cserébe abban mindenféle tök felesleges, ámde mutatós kozmetikai kiegészítőket kapnának! Sőt, ha nagyon gonoszak akarunk lenni, akkor még olyan tartalmak is lehetnének ezekben a fránya ládikókban, amelyek valamilyen előnyhöz juttatják az adott játékost. Na azért aztán tényleg mindenki fizetne, hisz ki akarna egy ilyen apróság miatt alulmaradni az online csatában?

A fenti gondolatok bizonyára sokaknak átfutottak már az agyán, amikor azon töprengett, ki és miért találta ki a loot boxokat. Az utóbbi években ez a kifejezés szinte szitokszóvá nőtte ki magát a videojátékos társadalomban, hiszen a többség nem lát benne mást, csak a játékosok újabb és újabb lehúzásának szándékát. És, ha még az is tényleg megvalósul, hogy ezzel nem csak szépülni, de erősödni is lehet egy játékban, na az már aztán a totális tisztességtelenség ne továbbja. Ennek ellenére több nagy kiadó is előszeretettel nyúl ehhez az üzleti modellhez, de kétségtelen, hogy az utóbbi időben az EA kapta érte a legtöbb savat. Elég csak a Star Wars Battlefront II körüli cirkuszra gondolni.

Az EA egyik vezetője, Kerry Hopkins a napokban a brit parlament előtt jelent meg egy meghallgatáson, ahol többek közt a loot boxok működési elvét vizsgálták. Hopkins itt úgy fogalmazott, a loot boxok nagyjából ugyanolyanok, mint más zsákbamacskák vagy mint a Kinder tojás, a Hatchimals, a LOL Surprise. Elmondása szerint ezek ártalmatlan, ugyanakkor szórakoztató elemei a játékoknak, hiszen a meglepetés izgalma sok játékost vonz. Emellett kiemelte, hogy az EA minden esetben úgy építi be ezeket a mechanizmusokat a játékaiba, hogy azok ne csak szórakoztatóak legyen, de etikusak is maradjanak.

Idén több országban is vizsgálni kezdték a videojátékokba épített ilyen mechanizmusokat és játékelemeket, a holland és belga törvényhozók például egyenesen a saját helyi törvényeikbe ütközőnek tartják őket, hiszen szerencsejátéknak minősülnek. Máshol viszont – például Ausztráliában – nem ütköznek bele ezekbe a törvényekbe.

Érdekesség, hogy a brit kormány nem csak a loot boxok működését és szerencsejáték voltát vizsgálják, hanem ennél jóval átfogóbban a videojátékokat. Főleg a függőség és a VR-ipar fejlesztésének esetleges állami támogatása van terítéken. ■

hozzászólások (12)

ivanova36
ivanova36 2019.06.20. 21:44
Amit még nem említett senki: ha fizetsz is érte, akkor sem garantált a nyeremény. És ez sem mindegy. Anno a World of Warshipsben volt több ilyen balhé, hogy 50-es lootbox csomagot vett karácsonyra a user és kb semmi értelmes nem jött ki neki, ~30.000.- körüli összegért.
Másnak meg 5 csomagból kijött az öt aktuálisan csomagból szerezhető hajó.

Hasonló balhé volt pár éve, hogy új lootbox, streamerek bontogatták az 50-es pakkokat és estek a hajók...userek is redditen írták hogy a 20as pakkoból hogy ömlenek a hajók. Két héttel később ugyanolyan 20as pakk, csak festéseket dobott, meg zászlókat, kb haszontalan cuccokat. És az akcióból volt hátra még négy hét...

És részben emiatt merült fel hogy a csomagokon belül az egyes itemek droprateje erősen befolyásolva van, akár a fogyás mértéke szerint. Pl első héten masszívan esik minden hasznos, hogy beetessék a népet utána vissza van véve és dől a lé, haszna meg nincsen a játékos felé. Persze ez mind addig összeesküvés elmélet amíg a játékosok nem látják a droprateket illetve azok változásait. De azt sosem fogják látni és a cég sem lesz felelősségre vonva az ilyen praktikák miatt.

Lootboxok mellett a prémium fizetőeszközök is erősen megkérdőjelezhetők egy teljes árú játék estében. De bizonyos mérték után még a F2P játékok között is. Anno az SWTOR volt hogy átállt F2P-re, és a karakterlapon 9 helyen jelent meg hogy fizess hogy felold a funkciót. Sapka elrejtésének funkciója volt. Vagyis csináltak egy problémát, és fizetőssé tették a megoldást rá.

Vagy ugye az accountok különleges kezelése is probléma szintén. Van olyan játék, ahol ha vásároltál már akármit a shopból, flagelve van az accod, és ha gondod van, hamarabb segítenek mint annak aki semmit nem vett. Van olyan is elmélet szinten, hogy ha bálnának vagy jelölve (sokat költöttél) akkor a lootboxok is jobb dropratet adnak neked. Streamerként és CC-ként szintén hasonló kivételes kezelésben van részed. Vagy ha jobb játékos vagy akkor jobbak közé sorol az MM...és ezeket nem nagyon lehet user oldalról bizonyítani, mert ugye lesöprik hogy rng...
TheHolyOne
TheHolyOne 2019.06.21. 07:53
Egy alap videó lootbox témában
ivanova36
ivanova36 2019.06.21. 08:27
Lehet hogy alapvideó, de nem bírtam végignézni az előadásmód miatt.
davkar9
davkar9 2019.06.21. 08:41
Ez ugyanolyan faszság, mint a "pride & accomplishment" volt szintén pont a bfr2 kapcsán...

Kindertojásnál a csoki volt a lényeg. Az EA csokija kb úgy néz ki, hogy van egy fél tojás amin nincs még rajta a csokimáz (live service, mvp) a bizbaszt pedig a tojás árának 20-30-50%ért veheted meg.

Overwatch féle lootboxokkal elnézőbb vagyok, mivel ott szintlépés/heti arcade is ad (más kérdés, hogy rohadtul nem éri meg x órát szopni hetente mh-ban emiatt:-X), de az ottani droprate is rohadt undorító. Ha éppen nem jött ki új karakter, akkor 10-ből 9 alkalommal három szürke, egy kék szar esik, és azok is 97%-ban duplicatek. Ha nagyritkán jön egy lila/sárga az csak sima coin, amiből jajdejó lehet venni, csak hát épp az ár töredéke az a mennyiség. De oké, ezek végül is csak cosmetic cuccok szóval a gameplayt nem befolyásolják. Ugyanakkor ezek is ugyanúgy vezethetnek függőséghez, mert a "nyitás öröme" egy lépésre van a "ó, majd legközelebb szerencsém lesz, kinyitok még egyet"-től. A fifa szemét ha jól sejtem ugyanilyen ow mintára történik, azzal a csavarral, hogy a játékosok itt "kellenek", hiszen ha a csodacsapatod akarod összerakni és még mindig nincs meg a zidán, akkor bizony újabbakat kell nyitni.

El lehet menni ebbe a mobil irányba, de akkor ne legyen pofájuk teljes árat kérni egy (félkész) játékért.
jawsika
jawsika 2019.06.21. 09:36
Ja mondjuk engem rendesen idegesített, hogy egy EA-s cikk alatt OW-s képek voltak illusztrációnak. :D
ajánlott olvasnivaló