Megszámolni is nehéz, hány sebből vérzik a novemberben végül tizennégy év után megjelent S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. A veterán rajongók igazán talán meg sem lepődtek, hiszen annak idején az első rész is komoly gondokkal küzdött a premierjekor, ezeknek egy jelentős részét ráadásul nem is feltétlenül a fejlesztők, hanem a lelkes modderek oldották meg.
A második rész esetében a legnagyobb bajok az optimalizációval és a mesterséges intelligenciával vannak. Előbbieket apránként próbálják meg javítgatni a készítők egyelőre inkább kevesebb mint több sikerrel. Utóbbi kapcsán viszont már csak azért is kínos a szitu, mert a fejlesztők korábban sokmindent ígértek az NPC-k viselkedéséért felelős A-Life 2.0 rendszerrel kapcsolatban.
Nos, az a helyzet, hogy A-Life 2.0 mint olyan, nincs. Legalábbis jelenleg a játékban biztosan nincs. Olyannyira, hogy a stúdió nemrégiben még a Steamről is törölte az erre vonatkozó adatokat. A csapat vezetője, Ievgen Grygorovych aztán az IGN-nek adott interjújában igyekezett megmagyarázni a dolgot. Ebből az derült ki, hogy a rendszer – nem meglepő módon – óriási erőforrásigénnyel rendelkezik, leginkább memóriából követel meg magának sokat. E téren viszont eleve küszködik a játék, a fejlesztők pedig komoly áldozatokat hoztak az optimalizáció oltárán: sok dolgot kellett megnyesniük, hogy beleférjenek az erőforráskeretbe. Néhány dolog, és így ezek szerint az A-Life 2.0 is ennek estek áldozatául.
Vagyis összegezve, az A-Life 2.0 jelenleg egyszerűen nem fér bele a játék optimalizálásába, ezért maradt ki vagy legalábbis olyan formában van csupán jelen a játékban, amely messze elmarad attól, amit eredetileg ígértek (milyen ismerős…). Azt azért megígérték, hogy tovább dolgoznak a játék optimalizálásán és az A-Life 2.0-án is, hogy minél előbb olyan formában működhessen, ahogy azt szerették volna.
Érdekes adalék, hogy a fejlesztés kreatív vezetője, Maria Grygorovych nem hezitált ráhúzni a vizes lepedőt a stúdió marketingcsapatára, amikor az A-Life 2.0 steames említéseinek törléséről kérdezték. Az interjún még egy képet is mutatott, amelyen a közte és a marketingért felelős munkatárs között zajló beszélgetés olvasható, ebből pedig kiderül, hogy saját hatáskörében törölte a bejegyzéseket. Más kérdés, hogy amíg nem rázzák gatyába az MI-ért felelős rendszert, addig már nem is fogják visszatenni ezeket a leírásokat a Steamre. Nem mintha ez lenne a legnagyobb gond…