25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

MS Flight Simulator 2000

Írta: Thomas

A civil repülőgép szimulátorok területén a Microsoft Flight Simulator sorozata sokáig egyeduralkodó volt. Idővel aztán felzárkózott mellé a Looking Glass Flight Unlimited sorozata, és egy új versenytárs, a Fly! (Terminal Reality) is. A kiélesedett versenyben a Microsoftnak össze kellett szednie magát, de a nemrég megjelent Flight Simulator 2000-rel bebizonyította, hogy a lassan már 17 éves sorozatot még nem szabad leírni.

A grafikára nem nagyon lehet panasz, a folyamatos futtatáshoz szükséges hardverigényre viszont annál inkább. Egy közepes P2 nem mindig elég erre a célra. A táj szépen kidolgozott, de a domborzat közel se olyan szép és élethű, mint amilyet a Flight Unlimited 3-ban láthatunk. A textúrákat a szokásos műholdfotók és térképek alapján készítették, mindegyikből több változatot is, az évszakoknak és napszakoknak megfelelően. Egy éjszakai repülés pl. New Yorkban, a kivilágított felhőkarcolók között tényleg látványos. Tovább fokozza az élményt, ha ezt hajnalban, a felkelő nappal szemben adjuk elő. A sérülések megjelenítése és a lezuhanások még mindig a program legelhanyagoltabb részei (grafikai szempontból), bár a stílusból adódóan nem is annyira fontosak. A gépek kívül és belül is részletesek és valósághűek. Igaz, hogy nincs virtuális cocpit mód, de a kilenc fix nézőpont szépen ki van dolgozva. A köztük való átváltás viszont idegesítően lassú.

Hatalmas területen garázdálkodhatunk, 214 ország 21022 regisztrált repülőterét használhatjuk. Minden ott van, ahol a valóságban is, a repterek és jeladók pozíciója, a GPS koordináták, még a frekvenciák is stimmelnek. 16345 város szerepel a térképen, ezek közül negyvenet közepes, hatot pedig nagy részletességgel modelleztek le. A hat részletesen kidolgozott világváros: New York, Los Angeles, San Francisco, Chicago, London és Párizs (a készítők le se tagadhatnák, hogy az USA-ban élnek). Sajnos még ezek a részletesen kidolgozott városok is nagyon laposak és szellősek, csak az igazán jellemző épületeket modellezték le, de azok tényleg szépek.

A repülőgépek kínálata figyelemreméltó: egy vitorlázógép (Schweizer 2-32), egy I. világháborús harci gép (Sopwith Camel), számos kisebb utasszállító és sportgép (Cessna 182RG, Cessna 182S, Learjet 45), hatalmas utasszállítók (Boeing 737-400, Boeing 777-300, Concorde), egy műrepülő gép (Extra 300S) és végül, de nem utolsó sorban egy helikopter (Bell 206B JetRanger III). A Cessna 182S-nek és a Mooney Bravo-nak van még bővített, több műszerrel rendelkező IFR változata is. Ez összesen 12 repülő alkalmatosságot jelent, eltérő műszerfallal és repülési tulajdonságokkal.

A készítők maximális realitásra törekedtek a grafikai megjelenítésnél éppúgy, mint a repülési tulajdonságok modellezésénél. Szerintük ez olyan jól sikerült, a modell annyira realisztikus, amennyit a mai PC-k számítási teljesítményével el lehet érni. Minden repülőn az összes funkciót a kezünk közé kaparinthatjuk, minden műszer, kapcsoló, panel és egyéb ketyere, ami az igazi gépen létezik, az a szimulátorban is a valódinak megfelelően működik. Ami nem fért be a képbe (pl. gázkarok, rádiók, GPS), azt külön rétegként kapcsolhatjuk ki/be.

A kezelőfelület nem sokat változott az előző részekéhez képest. Minden kapcsolót és kart aktiválhatunk az egérrel is. A játék közben minden beállítási funkcióhoz hozzáférünk, a paramétereket nem csak felszállás előtt adhatjuk meg. Repülés közben bármikor állíthatjuk a gép típusát, az időjárási viszonyokat, a földrajzi pozíciót, stb. Több ablakot is megnyithatunk, így egyszerre több nézetből is csodálhatjuk magunkat, vagy a környező világot. Ezeket az ablakokat szabadon méretezhetjük és mozgathatjuk, egyetlen kikötés, hogy a műszerfal fölé nem tehetünk őket. Ez azért elég nagy korlátozás, mivel a legtöbb gépnél a műszerfal a látómező 50-70 %-át is elfoglalja. A beépített súgó rengeteg információt tartalmaz. A gépek tulajdonságait, a billentyűkiosztást és az ellenőrző listákat bármikor gyorsan előhívhatjuk. A többi információhoz a program egy szokásos windows-os súgó ablakot nyit meg, és ez hosszú másodpercekig is eltart.

Az évszak és a repülés időpontja mellett az időjárás számos paramétere is gyorsan és egyszerűen állítható - pl. a felhőréteg vastagsága, magassága, szél, hőmérséklet, látótávolság. Aki nem akar a beállítással bajlódni, az használhatja az adott pillanatban aktuális értékeket is. A program ilyenkor letölti az internetről az adott terület időjárási adatait. Az adatbázist óránként frissítik.

A civil repülő szimulátorok egyik hátránya, hogy a grafika és a feladatok változatossága nem nagyon veszik fel a versenyt egy komolyabb harci szimulátorral. Ahhoz, hogy maximálisan élvezhessük a repülést komolyan kell érdeklődnünk a téma iránt, sokat kell tanulnunk és persze gyakorolnunk. Az Flight Simulator 2000-nél ehhez minden szükséges segítséget megkapunk. Egy igazi oktató, Rod Machado tanítja meg nekünk a repülés fontosabb fogásait, az egyenes repüléstől a fordulókon és a műszeres navigáláson át egészen az ILS használatáig. Stílusa és szövege a legszárazabb tananyagot is élvezetessé teszi. Ez az oktató mód a 322 oldalas kézikönyv közel felét foglalja el. Aki elég bátorságot érez hozzá, az akár le is vizsgázhat és egymás után megszerezheti az USA-ban használatos négy képesítés (Private Pilot, Instrument Rating, Commercial Pilot, Airline Transport Pilot) mindegyikét.

A program számos előre definiált repülési tervet tartalmaz, ezek tényleg változatosak (különböző városnézések, az elnök furikázása Washingtonban, egy kitörő vulkán körüli repkedés, stb.). Természetesen mi magunk is generálhatunk magunknak újakat. Ezeken kívül számos kalandot is kipróbálhatunk (a Flight Unlimited 3 mintáját követve). Ilyenek különböző kaszkadőrmutatványok bemutatása, leszállás a Vörös téren, és mások.

A játéknak rögtön két verziója jelent meg, standard és a professional. A pro verzió két újabb géptípust (Mooney Bravo, Beech King Air 350) és még hat részletesen kidolgozott várost (Boston, Seattle, Washington DC, Róma, Tokió és Berlin) tartalmaz. Lehetőséget kapunk továbbá a gépek repülési tulajdonságainak szerkesztésére is.

A Flight Simulator 2000 elég újdonságot tartalmaz ahhoz, hogy a sorozat megmaradjon az élmezőnyben, de nem eleget ahhoz, hogy kiemelkedjen versenytársak közül. Egyes területeken jobb azoknál, másikakon viszont rosszabb. A grafikára, a hangokra és az irányításra nem lehet panasz. Az kézikönyv tényleg jó, számos térképet, műszaki információt és egy tényleg jól használható oktató részt tartalmaz. A hosszú töltögetések viszont kiábrándítóak. Miért kell egy ma közepesnek számító P2 gépen 5-6 másodpercet várni, míg az oldalnézeti kép betöltődik? A gépek viselkedése állítólag realisztikus (azt nem nagyon tudom megítélni), de a légi irányítás és a rádiózás szinte teljes mértében hiányzik. Míg a Flight Unlimited 3-ban gurulási, fel- és leszállási engedélyeket kellett kérnünk és el kellett vergődnünk a kifutóig, addig a Flight Simulator 2000-ben rögtön a kifutóról indulunk és mindenféle engedély nélkül felszállhatunk.

Kisebb hibái ellenére a Flight Simulator 2000-t mindenkinek csak ajánlani tudom, akit érdekel a civil repülés, és megfelelően erős géppel rendelkezik hozzá.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

86%
Pozitívumok
  • Rengeteg lehetőség
  • Szép grafika, jó hangok
  • Nagyfokú realitás
  • Hatalmas repülhető terület
Negatívumok
  • Talán egy kicsit túlságosan is komplex
  • Hosszadalmas töltögetések

További képek

  • MS Flight Simulator 2000
  • MS Flight Simulator 2000
  • MS Flight Simulator 2000
  • MS Flight Simulator 2000
  • MS Flight Simulator 2000
  • MS Flight Simulator 2000
  • MS Flight Simulator 2000

MS Flight Simulator 2000

Platform:

Kiadó: Microsoft

Forgalmazó: Microsoft Magyarország

Minimális rendszerigény: Pentium 166, 32 MB RAM, 4x CD-ROM, 4 MB-os SVGA kártya

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!