Az Electronics Arts NBA sorozatában évente jobbnál jobb programok jelentek meg. A játék grafikája, hanghatásai, színvonala évről évre javult és ez alól az NBA Live 99 sem kivétel. Sőt, talán az egyik legjobb a sorozatban. Igaz, hogy a 3D-s kártyák elterjedésével egyre könnyebben lehet lenyűgöző grafikát csinálni, de mint mindenre, így itt is igaz, hogy könnyebb mondani, mint csinálni. Az Electronic Arts programozói pedig nagyon jó programot készítettek.
A játék menüjének hátteréül az amerikai kosárcsarnokok jellegzetes képe szolgál. A csarnok közepéről elmaradhatatlan közvetítő-képernyő a menükben való eligazodásban segít, míg játék közben a legfontosabb információkat jeleníti meg. A szokásoknak megfelelően indulhatsz a bajnoki szezonban, részt vehetsz rájátszásban, illetve játszhatsz barátságos meccseket is. Ezen kívül az NBA Live 99-ben lehetőséged van hárompontos-dobó versenyen indulni, de tarthatsz edzéseket is, ahol javíthatod játékodat, illetve betanulhatsz új figurákat.
Beszéljünk előbb azonban a játék nélkülözhetetlen eleméről, a játékosokról. Az NBA 99-es szezonjának (amely egy kicsit csúszik éppen) megtalálhatod összes csapatának minden játékosát. Az idei programban sincs - természetesen - Michael Jordan nevű játékos, őt helyettesíti a névtelen, de tudásban hozzá közel álló Player 99. Lehetőséged van viszont, akárcsak a korábbi játékokban is, egyedi játékosok, csapatok létrehozására. Az általad kreált játékosokat eddig soha nem látott kinézettel ruházhatod fel. Játékosod arcának minden vonását egyedivé, a többiektől elkülönülőre formálhatod. Az anyajegyek számán kívül minden mást beállíthatsz. Természetesen leendő kosarasod magasságát, testsúlyát is külön megadhatod. Ha gondolod, akkor akár sapkát is húzhatsz a fejére, de combközépig érő zoknit is adhatsz rá, ha egy kicsit fázósabb a lába. Ahogy a különböző értékeket változtatod, a képernyőn látható játékos egyre jobban a kívánt formát veszi fel. Fantáziádat kicsit szabadjára engedve a szikár kosarastól kezdve alacsony labdazsonglőrig minden féle típust létrehozhatsz. Ha elegendő számú egyéni játékost "fabrikáltál", akkor akár teljesen egyedi csapatot is indíthatsz a bajnokságban.
Engem egy kicsit meglepett, hogy játékosokat nem lehet cserélni az általam létrehozott csapat, és az NBA-ben induló gárdák között. Viszont új játékosnak, amikor létrehozod őt, bármilyen csapatot megadhatsz. Amikor új csapatot hozol létre, akkor meg kell adnod annak játékosait. Ez eddig nagyon szép és jó, de sajnos az a baj, hogy az itt kiválasztott játékosok nem csak a te csapatodban fognak játszani, hanem eredeti klubjukban is. Ha például kiválasztod Pippent, és a valamikor a bajnokságban összekerülsz a Chicagóval, akkor nálad lesz Pippen1, míg az ellenfélnél Pippen. A név-indexelés még akkor is bekövetkezik, ha csak csapatnélküli kosarasokat választasz. Ezeket a problémákat úgy kerülheted el, hogy előbb hozod létre csapatodat, majd utána csinálsz hozzá játékosokat, akiknek klubként saját egyesületedet adod meg.
Ettől a kis problémától eltekintve csak elismerő szavakat írhatok a játékról. A program kifinomultságát jelzi, hogy egy négygombos joystick nem elég minden mozdulat elvégzéséhez. Mind védekezés, mind támadás közben több gomb áll rendelkezésedre, amelyekkel hatékonyságodat és a játékszépséget növelheted. Szem előtt tartva, hogy a mozdulatok, mozgások nem érnének semmit, ha nem lennének szépen kidolgozva, az Electronic Arts programozói gyönyörű munkát végeztek. A játékosok mozgása gördülékeny, élethű és nagyon szép. Akárcsak egy igazi meccsen, a kosarasok, hangulatuktól függően, grimaszolva mennek le a pályáról. Ha pedig valami más miatt áll a játék, akkor lazítanak, ásítoznak, befűzik a cipőjüket, egyszóval: élnek a pályán.
Sokat javítottak a program mesterséges intelligenciáján is. A cseréket jobban időzíti a gép, és több tényezőtől teszi függővé. A faltokat is pontosabban fújják be a bírók. A nézők tökéletesen együtt élnek a meccsel. A közönséget nem valamilyen feltűnően lapos textúra alkotja, hanem többé-kevésbé háromdimenziós benyomást keltő, időnként kalimpálásra is képes babák. A grafikai finomságok a stadion minden sarkában megfigyelhetők. Mindezek ellenére nem volt lassú a program, igaz, nem egy Pentium 90-esen próbáltam ki...
A fentieket összegezve nagyon jó programmal volt alkalmam játszani. A kosárlabdát nem is kell szeretni, a játék akkor is nagyon kellemes perceket szerezhet bárkinek. Az egyedi beállítások sokasága pedig annak garanciája, hogy egyhamar nem fogod megunni a játékot.