26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

Logitech WingMan Gamepad Extreme

Írta: Dino

Nem olyan rég jelentek meg az első darabjai a gamepad-ek új generációjának, melyek a hagyományos digitális irányítófunkció mellett analóg vezérlést is lehetővé tesznek, ráadásul nem is akárhogyan. Az eszköz dőlésszögét érzékeli a benne rejlő elektronika, és ennek megfelelően adja vissza a megfelelő értékeket a számítógépnek. A módszer mára már igen kifinomult lett, több cég is kifejlesztette a saját technológiáját, és ennek eredményeként egyre több ilyen rendszerű gamepad került a piacra. Az elsők között volt a Microsoft, majd jött a Zykon terméke, most pedig a játékvezérlők területén magát elég jelentősen képviselő Logitech is kiadta a saját verzióját, mely a G-Force Tilt technológiai megoldását alkalmazza.

Kinézetre a gamepad megegyezik "kistestvérével", az új WingMan Gamepaddel, tehát ezen is egy nyolcirányú d-pad, hat alap gomb, két trigger (gombok a mutatóujjaknál), valamint három extra funkciójú gomb található. A különbség annyi, hogy az egyik extra gomb arra szolgál, hogy ki- illetve bekapcsoljuk az említett tilt funkciót. Kikapcsolt állapotban tehát normál digitális gamepadként üzemel a WingMan Extreme, ha viszont bekapcsoljuk a tilt-et (ezt egy pirosról zöldre váltó LED jelzi), máris egy analóg eszközünk van, egy nyolcállású nézőpontváltó kapcsolóval.

A WingMan gamepad fogása kényelmes, az összes gomb könnyen elérhető. A szenzorkapcsoló gomb a mellette lévő start gombbal együtt kissé süllyesztve van, hogy az alap hat gomb nyomogatásánál nehogy véletlenül ezeket is megnyomjuk. A digitális vezérlőrész nem korong alakú, hanem inkább egy csúcsára állított négyzethez hasonlít, persze lekerekített sarkokkal. Ráadásul a gamepad oldalához illeszkedően kissé ferdén helyezték el, ezzel is a kényelmet javítva, azaz - a szerkezet megfelelő kézben tartásakor - hüvelykujjunkat valóban előre kell nyomni az előre irányításhoz. A designhoz tartozik még, hogy a fogó rész belseje átlátszó kék műanyagból van, és hasonlóak a gombok is, mely igen kultúrált megjelenést ad neki. Talán még a gombok megvilágítása hiányzik :-)

A gamepad különlegessége még - bár ma már inkább ez kezd általánossá válni -, hogy nem csak a hagyományos gameportra csatlakoztatható, hanem a mellékelt átalakító segítségével akár az USB csatlakozóra is ráköthetjük, így nincs szükség a gép kikapcsolására az installáláshoz.

A WingMan Extreme gampadhez két CD jár, az egyiken a Logitech drivere és jól kezelhető profiler programja van. Ez utóbbi segítségével tetszőleges funkciókat programozhatunk a gamepad gombjaira, és ezeket ráadásul játéktól függően állíthatjuk be, minden játékhoz külön profile-t rendelve. Lehetőség van egy-egy gombhoz egész billentyűlenyomás-sorozatot rendelni, melynek a sebességét is szabályozhatjuk.

Arcade játékokkal - például a LEGO Racers-szel - próbálva kényelmes volt a gamepad, a gombok elhelyezése a gyakorlatban is megfelelő volt, a két trigger pedig különösen jó szolgálatot tett. Analóg módban is remekül funkcionált a WingMan Extreme, bár nem árt az alaphelyzetben lévő holtjátékot kicsit megnövelni, ha a játék erre lehetőséget ad. A korábban említett Zykon gamepad tesztelésekor az nagyon praktikusnak bizonyult autóversenyekhez, mivel az analóg irányítás a kormányokhoz hasonló érzést adott (a gázadást praktikusabb volt nem az Y tengelyre tenni, hanem az egyik triggerre, mert egyébként a maximum gázzal haladás igencsak kényelmetlen volt). Ráadásul annak a gamepadnek a kialakítása olyan volt, hogy ha úgy fogtuk két oldalról, mint egy kormányt, akkor a triggerek remekül a hüvelykujjunkhoz kerültek, így a gáz és a fék kényelmesen használható volt. A Need for Speed III-mal kipróbálva a WingMan Extreme is jól használható volt, viszont az előbb említett kényelmi dolog ennél nem volt meg, a gamepad kialakítása ilyen jellegű fogásra nem adott lehetőséget. (Ennek ellenére lazán meg lehetett nyerni vele a versenyt :-)

A Logitech WingMan Extreme gamepadje egy remek eszköz a gamepadek piacán, nagyszerűen működő analóg érzékelővel, és kényelmes kialakítással. Mindenképpen az egyik legjobb az ilyen érzékelős gamepadek között. A tilt rendszerű analóg megoldás sokkal praktikusabb, mint ha egy kis analóg joystick kerülne a gamepadre, sokkal finomabb vezérlést tesz lehetővé, és sokkal jobban beleélhetjük magunkat vele egy-egy játékba, mert szinte együtt dőlünk, kanyarodunk a képernyőn lévő motorossal vagy autóval.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!