Körülbelül másfél éve írtam egy cikket a Back in Time sorozat második részéről. Már akkor a cikk végén utaltam arra, hogy a dolognak folytatása lészen. Bár azóta az ott leírtakban számos változás történt (elsősorban a 3. CD-n szereplő számok listáját illetően), a lényeg megmaradt: nemrégiben megjelent a 3. rész. A produkció "felelőse" ismételten Chris Abbott, aki a legelejétől a BIT agytrösztje. A kezdeti nehézségek ellenére kitartott eredeti elképzelései mellett, és íme: a 3 rész már olyan színvonalú (külsőleg-belsőleg), amilyennek csal elvárható 2001-ben. Rögtön itt az elején meg kell jegyeznem, mert egyáltalán nem mellékes, hogy, a CD és a benne található füzet design-ja, valamint ez utóbbi információmennyisége egészen káprázatos. Részletes, maximálisan igényes, ízléses... egyszerűen jó ránézni. Össze sem hasonlítható a korábbi két résszel. Külön érdekesség (és ez a CD-füzetben is benne van illetve számos képpel a Companion CD-n (ez utóbbit lásd később)), hogy a számok egy különleges történettel vannak összefűzve, és így egy kicsit olyan érzésünk támadhat, mintha egy filmnek a számait hallgatnánk, melyek szerves kapcsolatban állnak egymással. Ez némileg magyarázza azt is, hogy miért pont azokra a számokra esett a választás, amelyek szerepelnek.
Az alcím "A Space Odyssey" is jelzi – és emellett a számok listája is megerősíti –, hogy a CD-n elsősorban űrhajós vagy legalábbis az űrben játszódó (egyszóval sci-fi) játékok zenéi kaptak helyet. A CD-t végighallgatva egy igen kellemes haladást észlelek a korábbiakhoz képest, elsősorban a hangzásban. A kezdeti gépzene-techno jelleg mostanra alábbhagyott, és bár valódi hangszerek továbbra sem szerepelnek számottevő súlyban a korongon, mégis az egész hangzásvilág valahogyan realisztikusabb, kifinomultabb, sőt: szimfonikusabb lett. Ez különösen fura sci-fi játékok esetében, mely paradoxont – ha ezt lehet annak nevezni – kitűnően oldották meg a CD alkotói (ha jól hallottam talán még valódi hegedűk is szerepelnek, mint pl. a Trap esetében). Néhány számban a keményebb, egészen melátos hangzás kerekedett felül (pl. Armalyte), míg másokban néhány kiváló progresszív rockos elem (leginkább az Agent X 2-ben) mesterien kombinálva. Természetesen kellemes "űr-hangulatú" feldolgozások is születtek enyhén Jean-Michel Jarre-os behatással (pl. One Man and his Droids vagy a Phantoms of the Asteroids). Számos "komolyzenei" átirat közül igazán érdekes volt hallani Rob Hubbard első szerzeményét a CD-n (War), mely eredetileg egy kemény, sőt agresszív hangzásvilággal rendelkezett, ám szimfonikus átdolgozásában "megszelídítette" az egészet, ami ezáltal egy teljesen új értelmezést és hangulatvilágot kapott. Nem is nagyon tudnék rossz, vagy legalábbis unalmas feldolgozást említeni, talán csak a Delta In-Game a maga szerény 12 percével volt számomra kissé hosszú és uncsi, bár ha az ember elolvassa, hogy a zene a történet melyik eseményét dolgozza fel úgy már talán értelmezhetőbb. (Megjegyzem, hogy ha az ember lehunyja a szemeit és ellazul, akkor akár kitűnő relax-zene is válhat ebből).
A 78 (!) perces CD 17 számának listája megtalálható Chriss Abbott homepage-én a www.c64audio.com címen, illetve a BIT3 saját oldalán a www.backintime3.com–on, ahonnét ingyenes mintákat is letölthetünk. Ha ezek után meg szeretnénk rendelni a CD-t, akkor azt a Companinon CD-ROM-mal és egyéb kiegészítőkkel vagy azok nélkül megtehetjük a ezen a címen. Sajnos Magyarországon a sorozat boltokban továbbra sem kapható, a BIT2 cikkben leírtak miatt (pedig itt valahol elvileg még lappang vagy 4000 darab BIT1-es...).
Már többször említettem a Companion CD-t. Nos mi is ez valójában? Szóval BIT3 kétféle kiadásban kapható. Az egyik csak a zenei CD-t tartalmazza, míg a másik – dupla CD-tartóban – egy úgy nevezett "Companion" CD-t is. Ez a BIT2-nél még külön jelent meg De Luxe néven és semmi keretprogram sem tartozott hozzá. A Companion elindításával bekapcsol a böngészőnk és egy HTML alapú, rendkívül színvonalas "háttér műsort" nézhetünk meg. Azért írtam, hogy háttér, mert ezen a CD-n rengeteg olyan információ található, ami a számok zenészeiről, elkészültükről, a BIT-sorozat történetéről, szerkesztőikről és egyebekről szólnak. Módunk van a korábbi részekkel kapcsolatban tudakozódnunk, feldolgozásaikat meghallgatnunk és letöltenünk a CD-ről (természetesen Mp3 formátumban). Több tucat számos egyéb "extra" feldolgozást is meghallgathatunk melyeket szövegek és képek kísérnek. Megtekinthetjük a fent említett, kifejezetten a BIT3-hoz írt történetet képekben, szövegben, filmformátumban és még rengeteg mindent: több mint száz (szám szerint 131) MP3, rengeteg kép, szöveg, és AVI formátumú video teszi a Companion CD-t olyanná, amiért érdemes megrendelni.
És a jövő? Mit lehet tudni a Back in Time 4-ről? Nos az alcíme – ahogy ennek az A Space Odyssey volt – Swords and Sorcery lesz azaz Kardok és Varázslatok. Ebből kitűnik, hogy leginkább kalandjátékok zenéit dolgozza majd fel, elsősorban szimfonikusan. Ha minden igaz a – most már több CD-n keresztül ígérgetett – Ben Daglish-féle átirat, "természetesen" a Last Ninja zenéje is felkerül – szimfonikus kivitelben, talán a Spellbound, a Nemesis és a Master of Magic-el egyetemben. Sajnos azonban úgy hírlik, hogy a 2003-ban megjelenő BIT4 után nem kizárt, hogy megáll a sorozat. Chris Abbott számos okot mondott amiért így döntene. Hangsúlyozta, hogy a BIT 5 – melynek alcíme Martial Arts azaz harcművészetek lenne – számos olyan elsősorban technikai tudást igényelne, melyeknek nincs birtokában. Itt a távol-keleti hangzásvilágra és hangszerek valóban nehéz kezelésére kell elsősorban gondolnunk. Tökéletesen igaza van abban, hogy nem szeretné, hogy megjelenése után – főleg az ismertetett ok miatt – azt mondanák, hogy bizony a BIT4 jobb volt. Azonban akad itt még néhány más indok is, melyek közül néhányat személy szerint nem tudok elfogadni. Például azt, hogy a BIT4-gyel gyakorlatilag kifújnak azon játékok listái melyekért az emberek a CD-ket vették. Sokkal inkább gondolom – sajnos -, hogy talán anyagi gondok vannak a BIT-körül: "Egy dolog biztos: minél több ember vásárolja a CD-ket azok annál jobbak lesznek. Senki sem várhatja el ezt anélkül, hogy anyagilag ne támogatnák. Ha az emberek szeretnék látni a BIT-sorozatot akár 2010-ig is, akkor bizony bele kell nyúlniuk a zsebükbe" – nyilatkozta Chris. Azonban azt is hangsúlyozta, hogy még minden változhat a BIT4 fejlesztési éveiben. Végül jó hír viszont, hogy egyre több kiadó fedezi fel magának azt a lehetőséget, hogy ezeket a számokat feldolgozván külön CD-n is megjelentessék azokat. Szerencsére biztosítva vagyunk, hogy a számok szerzői fenntartják maguknak a jogot, hogy a CD-re kerülendő anyag csak akkor jelenhessen meg, ha azok feldolgozásával ők is elégedettek
Végül egy magyarázattal is tartozom: még a BIT2 írásakor durrogtam, hogy egy csomó jó zenésztől nincs szám a BIT CD-ken. Nos azóta felvilágosítottak, hogy számos zenész (pl. a Maniacs of Noise tagjai (különösen Jeroen Tell vagy Reyn Ouwehand), Chris Hülsbeck stb.)) igen komoly szerzői jogdíjra tart igényt és a számaikat inkább saját szerkesztésű CD-ken adják ki. Végül is érthető.