Az id Software (no és persze kiadója, az Activision) elérkezettnek látta az időt, hogy újra elővegyék az első sikeres, mondhatni klasszikus játékukat, a Wolfenstein 3D-t. Akik még a 386-osok korában kezdték a PC-vel való ismerkedést, azoknak biztosan nem kell bemutatni a jó öreg Wolfensteint. Ez volt szinte az első lövöldözős első személyű akciójáték, amelynek a játékmenete kikövezte az utat a mai FPS játékok számára, és amelyik a 320x200-as felbontásával is hosszú órákra le tudta kötni az embert.
De lássuk, mire is számíthatunk a várhatóan 2001 utolsó negyedévében megjelenő Return to Castle Wolfenstein esetében. A történetet olvasva olyan érzése támad az embernek, mintha a II. Világháború egy szerepjátékokhoz hasonló környezetben játszódott volna. A történet gonosz oldalának kulcsfigurája Himmler, aki fejébe vette, hogy feltámasztja Heinrichet, és ezáltal a halhatatlanok egész seregét lesz képes a Szövetségesek ellen vezényelni. Mindent meg is tesz annak érdekében, hogy rájöjjön a sötét szertartás mikéntjére – a helyszínt, vagyis Heinrich sírboltját már meg is találta. Hiányzik még azonban egy szérum, amely segítségével létre lehet hozni a modern kor sötét lovagjait. Persze a hírhedt náci génsebészek eddig sem tétlenkedtek, és állítólag máris létrehoztak pár kegyetlen szörnyeteget...
A főhős az 1992-ben kiadott játékból jól ismert B.J. Blaskowitz, egy megfelelő kiképzésben részesített katona, akinek feladata, hogy kiszabadulva a Wolfenstein kastélyból informálja a Szövetségeseket a titkos kísérletekről és az állítólagos szörnyszülöttekről, majd visszatérve a helyszínre megakadályozza Himmler tervét.
A kellően sötét színezetű történethez meglehetősen bizarr helyszínek párosulnak, mint például a sötét szertartás környékén lévő német városok, titkos kripták, erdők, repülőterek, titkos fegyverraktárak, vagy genetikai laboratóriumok. A játékot egy vagy többszemélyes módban egyaránt játszhatjuk, a stílus azonban eltérő a két esetben. A sztorira épülő egyszemélyes játékmódban a már jól megszokott módon bizonyos feladatokat teljesítve juthatunk tovább. Főhősünk egyetlen tőrrel a kezében szabadul ki cellájából, majd a folyamatos előrehaladás során szed fel újabb, és nem utolsó sorban hatékonyabb fegyvereket. Ezek közt nem csak a padlóra küldött ellenfelektől származó német haditechnika remekei szerepelnek, hanem a kastélyban őrzött amerikai arzenálból is csemegézhetünk. Sokat fejlődött az ellenséges katonák intelligenciája is: a náci katonák csoportosan mozognak, fedezékbe vonulnak utántölteni a fegyvereket, visszadobják a kézigránátokat, vagy rájuk ugranak, hogy felfogják a robbanás nagy részét, így megvédhetik társaikat.
A többszemélyes játékmódban viszont a taktikai feladatok kapják a fő hangsúlyt. Ez az jelenti, hogy a valóságnak megfelelő módon vehetünk részt rajtaütéseken, katonai létesítmények megsemmisítésén, stratégiai pozíciók védelmén, és így tovább. Ezeknél a feladatoknál természetesen a legfontosabb az együttműködés társainkkal. A csapatot több különböző képességű ember alkothatja: katona, mérnök, orvos és hadnagy. Mindegyikük más-más képességekkel, más-más fegyverzettel rendelkezik, valamint különböző tárgyakat képesek használni a bevetések során. A készítők ígérete szerint a szüntelen gépágyúzók és a taktikusabb játékosok egyaránt meg fogják találni a számításaikat.
A grafikáról a képek alapján csak leg-ekben lehet beszélni. Annyi már most valószínűsíthető, hogy a továbbfejlesztett Quake III grafikus motorban nem fogunk csalódni. A fejlesztést amúgy nem közvetlenül az id Software végzi, inkább a Nerve Software-re és a Gray Matter Interactive-ra bízták a program készítését, de természetesen folyamatosan felügyelik a dolgok alakulását, így mindenképpen egy újabb színvonalas programra számíthatunk.