For Honor
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

A jelenleg leggyorsabb videokártya járt nálunk tesztelésen.

2002.06.26. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

Az elmúlt években igencsak felgyorsult a 3D chipek fejlődése, szinte nincs olyan hónap, amikor ne hallanánk egy cég új termékéről, vagy egy korábbi kártya feljavított változatának megjelenéséről. A nagy versenyben igen fontos, hogy a piacra kerülő 3D kártyák valóban megfeleljenek az elvárásoknak, egy mérsékelt sikerű chip ugyanis könnyen nehéz helyzetbe hozhatja a céget. Az NVIDIA a 3dfx megszűnése óta szinte abszolút egyeduralkodója a piacnak, az elmúlt időszakban csak az ATI tudta kissé megszorongatni, mely néhány mérés szerint megelőzte teljesítményben az akkor még vezető GeForce3-at. Az év elején megjelent új kártyájával, a GeForce4-gyel azonban sikerült az NVIDIA-nak ismét az élre törnie, és visszaszerezni a vezetést, többek között a 3DMark tesztprogram oldalán vezetett toplistán.

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

A GeForce4 grafikus processzor-család igen népes, annak érdekében, hogy minél több felhasználói réteg számára megfelelő kártya jelenhessen meg. Míg az olcsó kártyára vágyók számára továbbra is a GF2 MX kártyák maradnak, a mainstream piacon a GeForce4 MX három típusával jelentkezik az NVIDIA (MX 420, MX 440 és MX 460), amely gyakorlatilag a GF2 kártyák tovább fejlesztett változatainak tekinthetők, és igazából semmi közük az „igazi” GF4 kártyákhoz. Ezek a kártyák 64 MB memóriát tartalmaznak, a technikai adatok között szereplő színezési sebességük (fill rate) pedig 1, 1,1 illetve 1,2 milliárd texel másodpercenként. A nagyobb teljesítményre vágyók választhatják a 128 MB memóriájú „igazi” GeForce4 Ti 4400-as kártyát (4,4 milliárd antialias minta másodpercenként), a megszállott játékosoknak pedig a szintén 128 MB memóriával rendelkező GF4 Ti 4600 készült (4,8 milliárd minta/sec). A GF4 MX és a GF4 4400-4600-as kártyák mellett találjuk még a valódi DirectX 8-as szolgáltatásokat nyújtó GF4 4200-as kártyát is, melynek a legnagyobb előnye „testvéreihez” képest a - kissé szerényebb teljesítménnyel párosuló - kedvezőbb ár. Az új 3D kártyák közös tulajdonsága az Accuview Antialias technológia, a gyorsabb memória elérés (Lightspeed Memory Architecture II) és a több monitor kezelését szolgáló nView technológia. A három komoly grafikus chipben ezek mellett megtalálható a GeForce3-ban megjelent nfiniteFX programozható effekt-motor továbbfejlesztett változata is, az nfiniteFX II.

Először ejtsünk pár szót ezekről a technikai újdonságokról. Az nfiniteFX II két vertex shader és egy pixel shader egységet tartalmaz (a GF3-ban 1-1 volt), mely az árnyék-pufferekkel, 3D textúrákkal és a z-helyes bump mappinggel együttesen többek között élethű haj- és szőrmodellezést tesz lehetővé, ráadásul mindezt valós időben (legalábbis az NVIDIA ezt a felhasználási lehetőséget emelte ki technikai leírásában :). Mind a vertex-, mind a pixel-árnyalók programozhatók, mely a speciális effektek létrehozásában segítik a fejlesztőket. Az Accuview Antialias rendszer elsődlegesen az élsimításért felelős, azaz a lépcsősen megjelenő ferde vonalak megszűntetése a célja. Ennek érdekében egy képből több mintát készít és azokat megfelelő algoritmussal „mossa össze”, melynek eredménye szép sima ferde vonalak lesznek. Emellett az ún. Anisotrophic filtering eljárással tovább javít azokon a textúrákon, melyek a képen nagyobb távolságra nyúlnak be. A többmintás élsimítási eljárás még több adatmozgatást igényel, ennek érdekében a memóriakezelésen is javítottak, ezt nevezték el szerényen Lightspeed Memory Architecture II-nek. Egy 1600*1200 felbontású kép megjelenítése például, 4-szeres élsimítási eljárást alkalmazva másodpercenként 55,3 GB memória-sávszélességet igényel, míg a mai memória-interfészek maximum 10,3 GB/sec sávszélességet biztosítanak. Ezért aztán az NVIDIA mérnökei rengeteg optimalizáló eljárást fejlesztettek ki a sebesség javítására. Az nView technológia a több monitor kezelését segíti, hardveres és szoftveres megoldásokkal, sokféle beállítási lehetőségekkel, melyet azonban egyszerűen megoldhatunk.

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

Tesztünkhöz egy GeForce4 Ti 4600-as kártya érkezett, így most térjünk át annak bemutatására. A fent említett technológiákat mind tartalmazza ez a kártya. Specifikációját tekintve 128 MB 650 MHz-es DDR memória található rajta, 10,4 GB/sec memória sávszélességgel. A chip 63 millió tranzisztorból épül fel és másodpercenként 136 millió háromszög számolására képes. A hagyományos VGA kimenet mellett egy S-Video és egy DVI kimenetet találtunk a tesztelt kártyán.

A kártya installálása során semmilyen problémával nem szembesültem, az NVIDIA Detonator meghajtóprogramját azonban újra kellett installálni, annak ellenére, hogy előtte egy GeForce3 kártya volt a gépben. A driver ezek után ugyanazokat a funkciókat nyújtotta, mint azt eddig is megszokhattuk, így például külön fülek vezetnek az élsimítás beállításához vagy a speciális DirectX és OpenGL funkciókhoz. Amennyiben két kimenetre is kötünk monitort, az nView fül alatt beállíthatjuk mind két monitor kezelésének paramétereit is.

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

A kártya mellé kapott tesztelési útmutató szerint legalább 1280*1024-es felbontásban és bekapcsolt élsimítással kell tesztelni a kártyát, ennek ellenére a korábbi eredményeinkkel való összehasonlíthatóság érdekében egy-két tesztet más körülmények között végeztünk el. A 3DMark 2001 SE változatát az alap beállításokkal futtattuk (1024*768, 32 bit, hardveres T&L). Míg a GeForce3 kártyával ez a program 5431 pontos eredményt mutatott, a GeForce4 Ti 4600-nál 6998-ra ugrott fel. (A tesztkonfiguráció egy Abit KT7-RAID alaplapon Athlon 1,2-es processzort és 448 MB memóriát tartalmazott.)

A Quake III Arena demo001 pályájával mértük ezután a sebességet. az eredmények a következők lettek:

Felbontásnincs AAQuincunx AA4X AA
1280*10241039561
1600*1200966041
(A feltüntetett értékek FPS-ben értendők, 32 bites színmélység esetén, minden maximális állásban, trilinear filteringgel, a feljebb már ismertetett tesztgépen.)

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

Míg a GeForce3 tesztelése során az anti-alias bekapcsolása jelentős visszaesést eredményezett, a GeForce4-nél nem véletlenül javasolták az élsimítás használatát, valóban maximálisan játszható maradt tőle a Q3A.

Az új chippel tehát ismét visszanyerte vezető pozícióját az NVIDIA a gyorsaság tekintetében. De hogy meddig tart a GeForce4 uralma a nagy 3D versenyben? Ezt nem lehet megmondani, mindenesetre az NVIDIA még biztos, hogy rendelkezik titkolt tartalékokkal, melyek alapján elég magabiztosak, hogy a feltörekvő konkurencia nem fogja veszélyeztetni helyüket. De erről még hamarosan egy interjúban is olvashattok majd, melyet az NVIDIA képviselőjével készítünk. ■

NVIDIA GeForce4 Ti 4600

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.