25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Doom III

Kilenc évvel a második rész után várhatóan idén folytatódik az id Software játéka.

Írta: Gerry 35 hozzászólás

1993-at írtunk akkor, amikor megjelent egy hatalmas harcos a játékok között. A nevét gondolom, mindenki tudja: DOOM. A szoftver alapjaiban rengette meg a világot (és persze John Carmack bankszámláját :-). Az id Software remekműve ekkor jelent meg shareware változatban, és több millióan töltötték le azóta, majd az egy évvel később megjelent DOOM 2-t is milliók vették meg. John Carmack-ot hivatalosan is félistennek nyilvánították, az id székhelye zarándokhely lett, Carmack garázsai pedig elkezdtek megtelni Ferrarikkal :-). A játék FPS volt, méltó követője a stílust tulajdonképpen életre hívó Wolfenstein 3D-nek, az id Software 1992-es játékának.

A játék grafikája fantasztikus volt, bár továbbra is a hibrid, „2,5D”-s megoldást használta. A single player rész hangulatát még ma sem nagyon tudják utolérni, (talán harmincszor játszhattam végig annak idején...). Emellett megteremtette a Deathmatch fogalmát is: az emberek tömegesen öldökölték egymást az éppen kialakuló neten, és helyi hálózatba kötött gépeken. Ezután a DOOM sorozat terén síri csend lett.

Közben persze sorra jelent meg a Quake három része, mind hatalmas sikert aratva, de sokunk szeretett Doomjáról egészen a 2001-es MacWorld Expo-ig nem lehetett hallani. Ekkor mind fejlesztő, mind játékos a szívéhez kapott, vagyis kapott volna, ha nem az állát keresgéli a padlón... John Carmack csapatával ugyanis egy teljesen új motort írt a DOOM 3-hoz, és a hosszas kísérletezés meg is hozta gyümölcsét. A DOOM 3 vadonatúj engine-je ugyanis elképesztően részletes világot jelenít meg előttünk, és a fizikát is a lehető legvalósághűbbre tervezték. Az biztos, hogy a DOOM 3 elődeihez hasonlóan mérföldkő lesz grafikailag. Akik láttak pár képet a játékból, netán videót, esetleg játszottak a kiszivárgott alfa verzióval, azoknak nem kell magyaráznom, hogy miről is van szó. Akik pedig nem, azok csak kattintsanak szépen a szöveg melletti képekre :-).

Tehát adva van egy brutális grafikával megáldott program, de hogyan tovább? - merülhet fel a kérdés sokakban. Ugyanis az id-től a Quake kiadását követően távozott a csapat egy része, mely főként a Quake 2 single player részénél ütött vissza. Ugyanis a Q2 egyjátékos része nem állt a helyzet magaslatán, bár rossznak nem nevezném, de nem is volt kiemelkedő alkotás - legalábbis a történeti vonalat nézve. A Quake III Arena ennél még egyszerűbb eset: ott már nem is volt történet alapú egyszemélyes mód, de egy multiplayer módra kihegyezett játéknál ez talán érthető is. Az id tömegével licenszelte viszont mindenkinek játékai grafikus motorjait, így rengeteg színvonalas (és pár kevésbé jó) játék jelent meg a Quake engine-ek valamelyikére épülve.

Az id tulajdonképpen ezzel meg is elégedett mindezidáig, saját játék helyett inkább az engine-jüket használó cégeket segítették, kiemelten foglalkozva a Wolfenstein folytatását, a Return to Castle Wolfensteint készítő Nerve Software és Gray Matter csapatoknak. Ennek azonban most vége, és az id mindent megtesz annak érdekében, hogy a DOOM 3-mal ismét az egyszemélyes játék szerelmeseinek kedvezzen. Kicsit talán át is esnek a ló túloldalára, a DOOM 3 multija ugyanis várhatóan ki fog merülni az össznépi Deathmatchben (sírni azért nem kell, a Raven készíti a Quake 4-et, a DOOM 3 motorjával).

A történet 2145-ben a Marson játszódik, egy UAC bázison, és - minő meglepetés - most is kissé elszúrnak valamit a dimenziókapunál. Nagyon is. A bázist idegen lények hada szállja meg, és - minő véletlen - mi vagyunk az a bizonyos túlélő, aki félő, hogy már nem sokáig mondhatja magáénak ezt a titulust. Az előző részekben a szörnyek hatalmas „csordákban” jöttek, most nem lesz így, hiszen a játék relatíve kevesebb szörnyet, de több adrenalint ígér. A szörnyek tekintetében eddig a hellking, a rózsaszín démon (ez zabbantotta meg a zombit a híres animban), az említett zombi (ennek több fajtája is lesz), rakétavetős rém (a neve még ismeretlen), és (ez még nem biztos) lesz Cyberdemon is. Hurrá, lehet előszedni a duplacsövű shotgunt! A szörnyeken amúgy elsődlegesen Fred Nilsson animátor dolgozik, aki részt vett például a Shrek készítésében is.

A játék túlnyomórészt zárt helyszíneken fog játszódni, de lesz néhány kinti helyszín is. A hangulat, a nagybetűs HANGULAT előreláthatóan nagyon ott lesz a szeren. Ez alatt természetesen azt kell érteni, hogy a játék felettébb rémisztő lesz: a történetért Matt Costello a felelős, aki profi horror-íróként ténykedik. Az id-nek nagyon fontos, hogy a játék ne csak a motor miatt legyen sikeres, hiszen ha a single rész „megbukik”, akkor végképp elkönyvelik őket a fent említett cégnek.

Az id új mércét akar felállítani a hangok terén is. Graeme Devine új audiórendszere tökéletes hangzásvilágot ígér. A zenéről nem is beszélve, melyet a Quake első részének zenéjéért is felelős Trent Reznor (nine inch nails) készít. Ráadásul mindezt Dolby Digital 5.1-ben teszi!

A játékidőt egyelőre 15-20 órára datálják, ami első hallásra meglehetősen soványka (sőt, másodikra is), de mint említettem, ez még korántsem biztos. Viszont az már biztos, hogy két kiegészítőt is terveznek a játékhoz, ezek nevéről, tartalmáról, és megjelenéséről azonban egyelőre semmit sem lehet tudni. Csupán azt rebesgetik, hogy az egyik single, a másik multiplayer kiegészítő lesz, de persze idővel majd mindenre fény derül.

A DOOM 3 a leghosszabb eddigi id fejlesztés, hiszen a munkálatok 2000-ben kezdődtek el. A „When it’s done” a jelenlegi ígéretek szerint 2003 májusát jelenti, s nagy bizalomra ad okot, hogy John Carmack a 2002-es E3-on azt mondta, hogy az id nem kíván olyan fejlesztőcég lenni, mely két E3-on is bemutatja ugyan azt a játékot. Ámen.

Mit is mondhatnék még? A program grafikája, hangjai, zenéje minden bizonnyal tökély lesz, s ha ehhez fel tud nőni a játék többi része is, akkor meg fog születni minden idők egyik legjobb FPS-e, és kellemes ideglelésben lesz részünk 2003 nyarán.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

DOOM III

Platform:

Fejlesztő: id Software

Kiadó: Activision

Forgalmazó: Automex

Megjelenés: 2004. augusztus

Minimális rendszerigény: Pentium IV/Athlon 1,5 GHz,384 MB RAM, 64 MB-os 3D kártya, Windows 2000/XP, 2,6 GB HDD

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Pras
Pras [5487]
...és ha szívrohamot kap, vagy megfullad a saját hányadékában (gép előtt nem eszünk, ugye?!), akkor a gépét úgyis örökli vki. Nos, az új tulajnak adok egy hmmm.. másfél órát. Legyen egy. Akkor a gépet tovább örökli valaki. Pár év alatt egyész MO belepislant a Doomba. At ID-t tömeggyilkosságért beperelik, a földönkívüliek elmenekülnek az Earthról, a NASA fölteszi a gépeire a Doom III-at és véget ér az űrkutatás - kihalnak a kutatók. Esetleg még ha az orosz Szásákon nem futna a Doom, lenne remény az emberi faj túlélésére.
Nem baj. Mire kijön, addigra úgyis EU-s MO lesz, és dagad a zsebünk. (a felszólításoktól) Csak nehogy a halamnak megtetszen a repülő koponya, és átváltozzon, mert nemtom mivel gyakom le...
Kéremkapcsojja k.... mi volt ez? :-X
vally
vally [9772]
Ha már itt tartnuk, akkor a "kötöszködjek" az z-vel van, igy: "kötözködjek".

Csak, hogy kötözködjek. :)
Gerry
Gerry [8081]
640*480 az..csak hogy kötöszködjek:)

Azt én is tudom, hogy miket tervez az nVIDIA, de az átlag magyar vásárló pénztárcájához ez még így is nagyon magas.
Gerry
Gerry [8081]
640*480 az..csk hogy kötöszködjek:)

Azt én is tudom, hogy miket tervez az nVIDIA, de az átlag magyar vásárló pénztárcájához ez még így is nagyon magas.
vally
vally [9772]
Nekem az alfa ment 480*640-ben 2x élsimitással normálisan.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (35 db)