Gondolom egy páran közületek, akik olvastátok a béta alapján készült előzetest, azon csodálkoztok, hogy miért nem írtam már korábban értékelést a játékról a végső verzió alapján. Erre csak egy magyarázatot tudok adni... Éjjel-nappal a progit nyomattam a neten. :-)
Amikor elkezdjük az egyjátékos módbeli kampányt, azonnal deja vu érzésünk támad, de nem azért, mert a játék valami elcsépelt vacak utánzat lenne. Távolról sem. Inkább a mini CNN jellegű, a valóságról mintázott megdöbbentő hasonlóság miatt, pl. az első USA misszó Bagdad ostromával indul. Még a GLA oldal is Szaddam csatlósaira hasonlít, ahogyan a lakosságot könyörtelenül kiirtják, nehogy azok az ENSZ nekik küldött segélycsomagjaihoz hozzáférjenek, és félelmetes a hasonlóság a valóságra akkor is, amikor a GLA diadalittasan ünnepli a fél Pekinget elgázosító kémiai robbanófejjel ellátott rakéták becsapódását. A kínai oldal pedig leginkább a Red Alert 2 orosz oldalára hasonlít, de a fegyverzetük azért klasszabb lett.
Ha a kampányt a betanulás szemszögéből vizsgáljuk, kielégítőnek mondhatnánk, de a missziók gyakran eléggé egyoldalúak. Például a kínai oldal esetében szinte minden lehetőséget bemutatnak és begyakoroltatnak a Fekete Lótusz hatékony használatához, de a többi egység előnyei, felhasználási lehetőségei jórészt rejtve maradnak. Valószinűleg ez a fő különbség a béta alatti betanulás, és a kampány alatti betanulás között.
A missziók közötti mozik szórakoztatóak és jó minőségűek, de érdekes módon az egységek magában a játékban még jobban néznek ki (persze csak akkor, ha az embernek megfelelő minőségű a grafikus kártyája). Nekem személy szerint a Tiberian Sun összekötő filmbetétjei tetszettek eddig a legjobban a C&C sorozatban és általában jobban szeretem az igazi színészi játékot a cselekmény kibontakoztatásában. Egy kis adalék a realizmus szintjéhez, hogy a német hatóságok betiltották a játék forgalmazását azon a címen, hogy a játék azt sugalja a fiataloknak, hogy a konfliktusok rendezésének egyetlen módja a háború. Anélkül, hogy a politikába túlságosan beleavatkoznék, érdekelne, hogy ezek az önjelölt Orwell-i mélységekben (vagy magasságokban?) szaglászó fanatikus „gondolatrendőrök” valóban azt hiszik, hogy a játékosok képtelenek különbséget tenni az ártalmatlan szórakozás és a véres valóság között? Miért kellett kipécézniük pont ezt a társadalmi csoportot bűnbaknak?
No, miután jól kifüstölögtem magam :-) nézzük, milyen változást hozott a bétához képest a már 5 javítással felvértezet végleges verzió. Elöször is a játékot a béta tapasztalatai alapján egyszerűbben kezelhetővé tették. Így például a béta alatt az előléptetéssel kapott speciális lehetőségek használatához még vissza kellett menni a parancsnoki központhoz, rákattintani a kiválasztott lehetőségre és visszascrollozni a megfelelő pontra a térképen. A végső verzióban már a képernyő jobb szélén elhelyezkedő kis ikonok jelzik a lehetőségeinket (és azt is hogy mikor használhatjuk legközelebb). A speciális előléptetési lehetőségek használatához így elegendő csak rákattintani a megfelelő ikonra és kiválasztani a kérdéses helyet a térképen.
A többjátékos üzemmód is fejlődött. Könnyebb lett a barátokat megtalálni és egyúttal az idegesítő, piszkálódó játékosokat is könnyebb elkerülni. A barátok listájához adott játékosokról nemcsak azt látjuk, hogy online vannak-e, de azt is, hogy hol vannak, és mit csinálnak az adott pillanatban. Amikor az illető épp egy betöltődő játékban van (és ekkor nem lehet üzenni neki), ezt is látjuk a listában. Ha pedig valaki állandóan zavargászik, pampog, akkor pedig be lehet tenni a mellőzendők listájába, így az illető nem tud többé üzengetni nekünk. Nemcsak a játékon belül nem tud oldalnyi hülyeséget és sértés összehordani, de még a lobbiban sem tud közvetlenül nekünk üzenni. Ez komolyan megkönnyíti a életet, különösen olyan esetben, amikor valaki a vereségét nem tudja elviselni és ezért engem szeretne frusztrációjában üldözni. :-) Ezeket a játékosokat NYVSZ-nek neveztem el, ami a Nyavajgós Vesztes Szindróma rövidítése. :-) A barátok és mellőzendők listáját bármikor át lehet írni. Egyetlen területen történt csak visszalépés a korábbi C&C játékokhoz képest. A Jurij bosszújában elegendő volt rákattintani a barát nevére, és máris a játékában voltunk, itt sajnos ezt nem lehet, és bármilyen jó is a kapcsolatunk a központi szerverrel, a létrehozott játék láthatatlan marad. Erre egyetlen áthidaló megoldást találtam: be kell lépni egy játékba,majd azonnal kilépni. Ekkor a játék lista azonnali frissítése miatt a barátunk játéka általában láthatóvá válik.
Egy további megoldatlan probléma a proxy server-rel kapcsolatos. Hihetelen, de még ma is egy rajongó által írt proxy server tunnel programot kell használnom, ha egyáltalán online szeretnék játszani, miután az internet szolgáltatóm proxy servert használ. Az 5 javítás és számtalan ígéret ellenére még mindig nincs tisztességes megoldás erre a problémára. Egy ilyen komoly játékfejlesztő cégtől ez azért elég gyengus.
A béta verzió alapján írt előző cikkemben felsorolt taktikák alapján már látszott, hogy ez a játék lesz a teljes sorozat legkiemelkedőbb része minden tekintetben, a grafikától kezdve a könnyű kezelhetőségen át a puszta szórakoztatásig. (Bár azt is meg kell jegyeznem, hogy a védekező stílusban és több szuperfegyverrel játszó ellenfél ellen eléggé monotonná tud válni a játék.)
Akik még nem ismerik a játékot, azoknak azt ajánlom, hogy olvassák el a béta alapján írt részletes előzetesem (valamint a három fél részletes bemutatását: Kína, USA, GLA), mindenki másnak pedig azt, hogy futás a boltba megvenni most! Ja, és egyébként nincs részvényem a cégben. :-)