1993. október 3. – Mogadishu, Szomália
Vasárnap, 15 óra 30 perckor az amerikai hadsereg speciális katonai különítménye, az US Army Rangers és a Delta Force csapatai megkezdik az Irene hadműveletet.Feladatuk: Mohammed Farah Aidid vezér elfogása, aki feltételezhetően az Olimpic Hotel közelében magas rangú tisztviselőkkel találkozik. A 17 harci helikopterben érkező különítményt egy tetemes szárazföldi konvoj kíséri. 16 óra 20 perckor az UH-60L Black Hawk Super 61 transzporthelikoptert találat éri, amely a célzónától elsodródva 5 blokkal messzebb a földbe csapódik. A szárazföldi konvoj a feltételezettnél hevesebb ellenállással találja magát szemben, így kénytelen az eddig ejtett foglyokkal visszavonulni. 16 óra 40 perckor egy másik Sikorsky Black Hawk típusú helikoptert is találat éri, amely fél mérfölddel odébb csapódik be az elsőtől. A lezuhant személyzetet kimenteni próbáló maradék 130 amerikai katona ekkor csapdába kerül. Kezdetét veszi a 17 óráig tartó véres ütközet...
A kilencvenes évek elején kialakult szomáliai konfliktus legutóbbi megfilmesített változatának, a Sólyom végveszélyben (Black Hawk Down) sikerére építve a NovaLogic csapata újból elővette az utóbbi években egyre inkább hanyatló Delta Force játéksorozatát. A film sikerességébe vetett reményeikkel vezérelve, megvásárolták annak szabadalmi jogait, és így elkészült a találó nevű Delta Force: Black Hawk Down first-person akciójáték, mely immáron ötödik darabja a sorozatnak. Nézzük hát meg, mennyire sikerült képernyőinkre vetíteni az akkor uralkodó szomáliai helyzetet.
A nagyon stílusosan összevágott intróban szemtanúi vagyunk a teljesen tönkretett kelet-afrikai államban uralkodó viszonyoknak: éhező emberek, segélyszállítmányok, szomáliai fegyveres erők és a megérkező amerikai tengerészgyalogság. Az így hangulatba hozott játékosok viszont egy kicsit csalódottak lesznek a menüt meglátva. Túlzott egyszerűsége és kivitelezése kicsit a rovására ment, és a háborús konfliktust bemutató játék így sokat veszít komolyságából. Ugyanez érezhető az egyes küldetések előtti tájékoztatók olvasása során. A dokumentumokat, amelyek néha a realitásnál is jobban megismertetnek bennünket feladataink körülményeivel (értsd: 400 ellenséges katona...), néhány katonai tárgy veszi körül. Ilyenek például az aktuális küldetésünkkel nem kapcsolatos fényképek, valamint egy-egy rajzolt kés, illetve pisztoly.
Már az első küldetésünknél bebizonyosodunk róla, hogy a legutóbbi Delta Force sem a realisztikus katonai szimulációjáról fog híressé válni. Az első, bemelegítő missziók lényege az ENSZ segélyszállítmányok védelmezése. Ezek során általában az élelmet és vizet szállító konvoj útját tisztítjuk meg a szomáliai rablótámadásoktól. Ezt vagy egy szárazföldi alakulat tagjaként egy Humvee-ra erősített 50 kaliberes Browling nehézgépfegyvert kezelve, vagy pedig a konvojt levegőből fedezni próbáló helikopter fedélzetéről tehetjük meg. De akármennyire is nem realisztikus a játék, be kell vallani, hogy ami igazán megragadja az embert, az a hangulata...
Ha beletörődünk abba a ténybe, hogy ez a játék nem az Operation Flashpoint vagy a Rainbow Six konkurenciájaként került a piacra, hanem csak és kizárólag egy akciójátékról van szó, akkor egy idő után azon vesszük észre magunkat, hogy a vártnál is jobban szórakozunk. A küldetések elég sokrétűek, igaz, kevés van belőlük. Falvakat kell védelmeznünk klán támadások ellen, ellenséges területre kell hatolni és megsemmisíteni fegyverraktárakat, kiiktatni az ellenség kezében levő rádióállomást, elfogni legfőbb ellenfelünk, Mohammed Aidid magas rangú tisztjeit, illetve az ő rejtekhelyéhez vezető információkat megszerezni. De ezek még csak a bemelegítő küldetések. Az igazi megpróbáltatások például a megtámadott pakisztáni katonák megmentése, vagy egy meglehetősen nehéz partraszállás, egy aknamező kellős közepébe.
Küldetéseink viszonylag nagy területeken játszódnak. Bázisunkról indulva jó ideig eltart, míg megérkezünk küldetésünk helyszínére. A városok pedig megszámlálhatatlan kereszteződésekből, utcákból és sikátorokból tevődnek össze, így a fölötte elsuhanó helikopterekből nézve igazi labirintusnak tűnik az egész. Váratlan érkezésünk megzavarja az eddig viszonylag nyugodt körülmények között sétáló civileket. A magasból jól látható, ahogy a lakosok futásnak erednek a félelmetes acélmadarak láttán, és a háztetőkön pillanatokon belül megjelennek a gerillák, hogy egy jól irányított rakétával a földre küldjenek bennünket. Az egész jelenetsor olyan érzést kelt bennünk, mintha a város tőlünk függetlenül élné életét, és az akkor is zajlik, ha éppenséggel nem vagyunk a közelben. A célzónához közeledve helikopterünk fedélzetéről figyelemmel kísérhetjük az éppen köteleken leereszkedő bajtársainkat, és az őket támogató A/MH-6 harci helikopterek fedező tüzét. Eközben helikopterünk lapátjai óriási homokfelhőt kavarnak fel, ami még átláthatatlanabbá teszi a helyzetet.
Miután helikopterünk fedélzetét elhagytuk, a lehető leggyorsabban el kell takarodnunk az utca, vagy háztető közepéről, mivel ilyen helyzetben nagyon sebezhetők vagyunk. Ha pedig az utcákon kell operálnunk, akkor nagyon gyorsan kell mozognunk, hogy ne váljunk könnyű célponttá az épületek ablakaiból leselkedő mesterlövészeknek. Saját, illetve bajtársaink egészségére pedig különösképpen figyelnünk kell, mivel - küldetésünk nehézségétől függően - csak egy bizonyos számú mentéslehetőségünk van.
Küldetésünk előtt kiválaszthatjuk felszerelésünket, ami azonban nem olyan változatos, mint a reálisabb beállítottságú „kollégáknál”. Még véletlenül sem vetekedhet például a Raven Shield-del, de a választható fegyverek mennyisége teljes mértékben elegendő, és legalább nem találkozunk azzal az érzéssel, hogy valamelyik két fegyver tulajdonságai között nincs is különbség. A fegyverarzenálunkban megtalálhatóak a klasszikus amerikai M16, CAR 15 gépfegyverek (külön gránátvetős változatukban is), valamint nehézgépfegyverek, mesterlövész puskák és mások. Jól kihasználhatók a különböző gránátok is.
Határozottan jó, hogy a NovaLogic a Land Warrior alcímű résznél elvetette az évekig használt, elöregedett VoxelSpace motorját, és a mostani legújabb Delta Force a Comanche 3 motorjának alapjaira épült. Igaz, a grafikai látvány nem olyan, mint mondjuk az Unrealé, de ennek ellenére messze az átlagon felüli, és ennek köszönhető többek között az is, hogy a küldetések ilyen nagy területeken játszódnak. Rossz hír viszont a mesterséges intelligencia szintje, amely már évek óta madárijesztője a NovaLogic játékoknak. Ellenfeleink inkább mennyiségben, mint minőségben próbálnak megfékezni célunk elérésében. Az egyszerű szomáliai katona (a repedt gatyás), nagyon érdekes „hadmozdulatokkal” próbálja felvenni ellenünk a harcot - ellentétben például a mesterlövészekkel, akik viszonylag jók. Sokszor nagyon vicces, cirkuszi mutatványhoz hasonló mozdulat után felénk lő egy sorozatot, majd elbújik egy benzines hordó mögé (!) :-). Bajtársaink cselekedeteit figyelve, pedig nem egyszer majd leestem a székről! Képzeljétek csak el a következő szituációt: Egy többemeletes építmény tisztogatása során elérkezünk egy teremhez, ahol a szomáliaiak elég tisztességesen berendezkedtek. Parancsot adok katonámnak a terem kitisztítására mire ő: 1. beáll az ajtó kellős közepébe és elkezd matatni az övére akasztott gránátért (elkezdik lőni). 2. kibiztosítja vakító gránátját (miközben az 5 szomáliai megállás nélkül lövi). 3. elkiáltja magát, hogy ő most vakító gránátot fog eldobni (még inkább lőnek). 4. az ajtóban marad, és bevárja a gránát robbanását, aminek következtében saját magát is megvakítja (biztos meg szeretett volna bizonyosodni arról, hogy működik e). Maradjunk annyiban, hogy ízelítőnek ennyi legyen elég... :-)
A játék egyszemélyes részében található 16 küldetés két délután alatt simán végigjátszható, így az egyetlen ok, amiért érdemes lesz az ezüst korongot újból CD meghajtónkba helyezni, a játékban található multiplayer. A többjátékos opció alatt megtalálható játékmódok: Deathmatch, Team Deathmatch, Team King of the Hill, Attack and Defend, Capture the Flag (amely abban különbözik a megszokottól, hogy több zászlót kell elfoglalni), és a Flag Ball (a szokásos, egyzászlós módosulat). Ami miatt igazán érdekes a többjátékos üzemmód, az a technika jelenléte: harcaink során kihasználhatjuk a Humvee terepjárókat, valamint a helikoptereket. És külön élvezetessé teszi a játékot az, hogy különböző hivatást is választhatunk (pl. felcser, mesterlövész, stb.).
Összegezve, a Delta Force sorozat legfiatalabbik tagja grafikájában, hangulatában és játszhatóságában messze áthidalja elődeit. Hibái ellenére is az utóbbi idők egyik leghangulatosabb és legjobb first-person akciójátéka. A NovaLogic csapata létezése óta azon fáradozik, hogy megmutassa, képes hitelesen feldolgozott, modern háborús konfliktust képernyőinkre vinni. És ezt a legújabb Delta Force játék, a Black Hawk Down teljes mértékben bebizonyította.