Már több mint 15 éve, hogy az azóta legendássá vált játékfejlesztő, Sid Meier előállt vonatos játékával, a Sid Meier’s Railroad Tycoonnal, megalapozva a tycoon játékok kategóriáját. Azóta két újabb rész készült a sorozatban (1998-ban és 2003-ban), azonban mivel akkoriban a fő ötletgazda éppen mással foglalkozott, ezek fejlesztését a cím jogait birtokló Take Two megbízásából a PopTop Software végezte. Mostanra azonban ismét fellángolt Meier lelkesedése a vonatok iránt, és egy újabb játék-prototípussal fordult a Take Twohoz. A kiadónál támogatták kezdeményezését, és ennek köszönhetően várhatóan még az idén ősszel köszönthetjük az újabb játékot, mely a Sid Meier’s Railroads! címet kapta. Az E3-on egy zárt ajtók mögötti bemutató során mi is vethettünk rá egy rövid pillantást.
A játék alapelve 16 év múltán mit sem változott: egy lelkes vállalkozó bőrébe bújva kell megalapítanunk egy vasúttársaságot, majd folyamatos bővítés mellett a konkurenseket legyőzve sikerre vezetnünk azt. Ránk vár ismét a sínhálózat kiépítése, a mozdonyok beszerzése, valamint a megfelelő jövedelem érdekében a személy- és teherszállítás megszervezése.
A bemutató során nagy hangsúlyt kapott az egyszerűen kezelhető interfész. A síneket egerünk segítségével pillanatok alatt lefektethetjük a kívánt útvonalon, és egy állomás, híd vagy alagút építése se igényel bonyolult trükköket: a program gyakorlatilag automatikusan megépíti azokat, ha szükség van rájuk. Mint arra külön rávilágítottak, a vasúti pályák gondos megtervezése igen fontos dolog, hiszen például ha túl nagy kanyart építünk, azon a kezdetben elérhető lassú vonatok még átmennek ugyan, de a gyorsabb, modernebb járművek már nem biztos, hogy be fogják tudni venni. Másrészt ellenfeleink terjeszkedését is gátolhatjuk egy-egy jól megválasztott nyomvonallal. A pályák ezúttal kisebbek lesznek, nem kell egész földrészek hálózatát megterveznünk, csak egy-egy ország vasúthálózatának kiépítése vár majd ránk.
A sínek után következő feladatunk a mozdonyok és a hozzájuk kapcsolható kocsik beszerzése. A játékban összesen több mint harminc mozdony vár majd ránk, az egyszerű 0-4-0 Planettől vagy Grasshoppertől kezdve a 4-6-6-4 Challengeren és a klasszikus dízel mozdonyokon keresztül a modern gyorsvonatokig. Az új piaci rendszer segít az egyes városok és települések igényeinek és termékeinek áttekintésében, azonban mindig résen kell lennünk, mert véletlenszerű események bármikor hiányt vagy túltermelést okozhatnak, keresztülhúzva számításainkat. A kereskedelemben több mint húszféle nyersanyag és termék fog szerepelni, harminc üzemmel és gyárral. Az áruszállítás mellett persze utasok is szeretnék igénybe venni hálózatunkat a közlekedésre.
Kitüntetett figyelmet kap a Railroads!-ban a tőzsde is: egyrészt ha részvényeink a mélybe zuhannak, ellenfeleink felvásárolhatják addig kiépített birodalmunkat, de akár mi is megtehetjük ezt bajba jutott riválisainkkal. Így aztán növekvő hálózatunkat sikeres tőzsdei befektetések és tranzakciók segítségével is tovább bővíthetjük.
A játékban ha ahhoz van kedvünk, gyorsan megépíthetjük álmaink terepasztalát, de egyszemélyes játékmódban különböző feladatokat kínáló küldetések is várnak majd ránk. Megmérkőzhetünk olyan történelmi mogulok ellen, mint Cornelius Vanderbilt vagy J.P. Morgan, vagy a küldetés által kijelölt feladatot teljesítjük, például két város közé építhetünk vasutat. Mindemellett multiplayer játékmódban LAN-on vagy interneten keresztül egyszerre akár négy játékos küzdhet egymással a legerősebb vasúttársaság cím elnyeréséért. (A tervek szerint még kooperatív csapatjáték mód is lesz a játékban.)
A bemutató alapján a látvánnyal se lesz probléma, remek 3D megjelenítést kapott a program. A fejlesztésért az ezt megelőzően a Pirates!-en dolgozó csapat felel, akik eddigi tapasztalataikat is hasznosítják a Railroads! készítése során.