A Párizsban megrendezett UbiDays 08-at sokan és sok mindenért várhatták, hiszen a francia kiadó titkos dobozában több nagy név is lapult, ráadásul a – talán – legtöbb izgalmat kiváltó új Prince of Persia játékról itt remélhettük az első hírmorzsákat.
A megnyitó estéjét megelőzően pedig már egy Far Cry 2 videón csámcsoghatott a lelkes közönség, amely meglepően jóra sikeredett. Nem túlzás a meglepően szó, hiszen miután tavaly kiderült, hogy nem a CryTek készíti el a kiváló akciójáték második részét, a közönség kapásból legyintett rá egyet, de talán még a média figyelme is elfordult tőle. Szóval az új epizódot már a kezdetek kezdetén leírták, azonban lehetséges, hogy ideje felülvizsgálni nézeteinket. A Ubisoft Montreal ugyanis nem törődött a közönnyel, és lelkesen dolgoztak tovább projektjükön, amelynek eredményeként két videó is napvilágot látott a rendezvényen, méghozzá két olyan darab, amely beindította a játékosok fantáziáját. Pedig ezt már a sztori is megtehette volna, hiszen a második epizód nem valamely unalomig ismételt konfliktusban, hanem Afrikában játszódik, egy véres polgárháború közepén, ahol két frakció küzd egymással, és bizony nem politikai úton. A mi feladatunk az lesz, hogy kijátsszuk a feleket egymás ellen, kihasználjuk gyenge pontjaikat, s ha az idő és a terep adott rá, akkor gyors, hatékony, és pusztító csapást mérjünk rájuk. A program egy saját motort, a Dunia Engine-t használja, amely az ígéretek és immár a videók szerint is hatalmas mennyiségű elmozdítható/elpusztítható tárgyat tartalmaz majd, de gyönyörűen fogja például a napszakok változását is megjeleníteni. A konferencián elmondták azt is, hogy olyan apróságokra is odafigyelnek a fejlesztők, mint a térkép, amely folyamatosan frissül a megismert részekkel, így a kezdetben normál részletességű map egy idő után minden apróságot, egy eldobott cigarettacsikket is tartalmaz majd. Külön érdekesség a tűz és szél megjelenése, amely komoly taktikai lehetőségeket rejt magában, hiszen például a szavannát felgyújtva nekünk már nem is lesz más dolgunk, mint a pánikba esett katonákat leszedni. Csak ne felejtsük, hogy szembeszéllel… szóval úgy ne.
Azért az este igazi fénypontja az új Prince of Persia bejelentése volt, amely a tervek szerint sokban szakít a nagynevű elődök játékmenetével, történetével, de még a grafikai megjelenítésével is. Az egyelőre még csak nem hivatalos alcímet viselő Prodigy-ben megjelenik egy úgynevezett támogató karakter, méghozzá egy hölgy, aki önálló döntéseket hozva segíti előrehaladásunkat (a fejlesztők saját személyiséget dolgoznak ki neki) – hölgyeményünk per-pill úgy néz ki, hogy némi mágikus erővel is rendelkezik majd, míg főhősünk marad a már jól bevált kardjánál. Az első renderelt videó viszont még nem adott igazi választ a megújuló grafikai stílus kérdésére – emlékezzünk csak, a pletykák arról szóltak, hogy a dizájnerek cell-shaded megoldást használva sokkal rajzfilmszerűbbé teszik a játékot, amely így leginkább egy Assasin's Creed-XIII hibridnek tűnhet majd. Hogy ez mennyire jó, vagy mennyire nem az, azt döntse el mindenki maga, de egyetértés úgysem lesz a témában, hiszen sokan ragaszkodnak inkább a megszokott színekhez, míg másokat talán pont ez vonzhat a Prodigy-ben. Az igen hangulatos trailer után megérkeztek az első képek is, ezeken pedig már szemrevételezhető az új stílus, tessék megkukkantani őket, aztán véleményt nyilvánítani. És közben nem elfeledkezni arról, hogy nem minden a külső – ámbár a belsőről egyelőre nem sokat tudhatunk.
Tom Clancy neve azt hiszem, minden játékosnak ismerősen, és általában jól cseng, hiszen a remek író közreműködésével – nem túlzás – tucatnyi akciójáték született már, amelyek általában hozták is a tőlük elvárt színvonalat. A név (a játékokban) pedig immár tíz éves, így aztán az UbiDaysen kiemelten foglakoztak emberünkkel és a múlttal, hogy aztán rátérjenek a jövőre is. Egy olyan jövőre, amely némi meglepetést is tartogat – hiszen ezentúl már nem csak klasszikus FPS-TPS-eket várhatunk tőle. A Tom Clancy's EndWar kapásból 180 fokos fordulatot vesz - személyében egy valós-idejű stratégiát tisztelhetünk, amely csak és kizárólag az újgenerációs konzolok tulajdonosainak készül el. A bemutatott videó nem is volt rossz, az más kérdés, hogy a konzolokat a Jóisten se a stratégiákra teremtette, így aztán itt mások az elvárások is. Maradjunk annyiban, hogy ez a játék PC-n nem biztos, hogy nagy névvé tudná magát kinőni, azonban Playstation 3-on és Xbox 360-on a beépített hangvezérlésével, akciódús játékmenetével és igen korrekt grafikájával kellemes perceket szerezhet majd vásárlóinak. A stílus amúgy ki is lóg picit a klasszikus RTS-ek táborából, leginkább a World in Conflicthez hasonlítható, de tessék csak ránézni a videójára, aztán elgondolkozni rajta.
A másik új Clancy játék a HAWX, amelynek aztán tényleg nincs semmi köze az elődökhöz, mert bizony itt egy repülő-szimulátorhoz lesz szerencsénk. Legalábbis a bejelentések alapján. Viszont a prezentációs videót megnézve azért gyorsan leeshet, hogy nem eszik ilyen forrón a kását. A külső nézetes irányítás már alapban sokatmondó, a GTA San Andreas repülés-oktató részéhez kísértetiesen hasonlító játékmenet pedig egyértelművé teszi, hogy a HAWX-ban lényegtelen mindenféle realitást keresni, itt alapvetően egy szép grafikával megáldott, levegőben játszódó akciójátékról van szó. Beülsz a gép elé, aztán lősz, és semmi több. Mivel a projekt PS3 és Xbox 360 mellett PC-re is elkészül, így érdemes új képeire is vetni néhány pillantást, ki tudja, szürke téli éjszakákon még jól jöhet.
És ne forduljunk el a háborútól még, hisz itt van nekünk a Brothers in Arms: Hell's Higway, amely az Unreal Engine 3-at felhasználva kívánja meggyőzni az FPS-ek rajongóit. Mondjuk a bemutató nem sikerült túl jól, szigorúan szubjektíven nézve számomra a bemutatott trailer elég száraz és semmitmondónak tűnt a többi játékéhoz képest, ezzel szemben az előtte megjelenő gameplay videó már jelezte, hogy a GearBox nem felejtette el, hogy kell FPS-t készíteni. A csapatorientált akciójáték pedig augusztusban várhatóan megérkezik, szóval még csak sokat sem kell rá várnunk.
A sok véres harc után evezzünk át más vizekre is, és beszéljünk a Rayman Raving Rabbids TV Party-ról, amely Nintendo Wiire készül majd el, és igazi össznépi szórakozást ígér. A csomag többféle játékot is tartalmaz majd, ezekből az UbiDaysen kettő került bemutatásra. Az első tükrözi igazán a kissé beteges játékmenetünket: ahogy a fejlesztők kihangsúlyozták, fenekünkkel irányíthatjuk a szánkózást, konkrétan egy Wii Balance Boardra ülve csúszhatunk nyuszinkkal. A másik játék az eddigi zenés-táncikálós részt fejleszti tovább, és különböző mozdulatokat kell végrehajtanunk a vezérlővel. Tessék csak ránézni a prezentációs videóra – egy komplett tánccsapat elszórakozott vele.
A show legvégén aztán érkezett a plusz meglepetés, méghozzá a Beyond Good & Evil folytatása, igaz erről beszélni már nem beszéltek, csak egy súlyosan beteg trailert tártak a közönség elé. A különc akciójátékról így aztán még nem is tudhatunk semmit – na jó valamit azért igen, de ez sajnos igen szomorú tény: úgy néz ki, hogy a második rész nem készül el PC-re, csak az újgenerációs konzolokra. Azért reménykedni még lehet.
Az idei Ubidays láthatóan hozta, amit vártunk tőle, mindenféle tekintetben – a beszédek unalmasak voltak, a videók hangulatosak, és persze rengeteg nagy név került terítékre. Némi visszatetszést talán csak a Tom Clancy név felhasználása okozott, nem feltétlenül kéne minden hülyeséghez odabiggyeszteni emberünk monogramját, de hát a Ubi sok pénzt akar látni, és ez a szomorú kapitalista világ már csak így működik. Említést érdemel még a kissé hosszú Nintendo DS bemutató, no meg ha minimalistán is, de bemutatkozott a PS3-ra és X360-ra készülő SoulCalibur IV, illetve hogy a show-tól távol maradt az új Splinter Cell epizód, a Conviction. És végül (és utolsó sorban) várhatjuk a Shaun White Snowboardot is, amelyre feltétlenül szükségük lesz azoknak, akik csillapíthatatlan vágyat éreznek arra, hogy PC-n hódeszkázzanak.