A régi szerepjátékosok közül sokan ismerhetik a Games Workshop Blood Bowl táblás játékát, amelyet most a francia Cyanide ültetett át PC-re. A fantasy sportjátékhoz erősen hasonlító programmal már korábban is jelentkezett a csapat, ez volt a Chaos League, de ott jogi okok miatt nem adhatták vissza a játék minden elemét. Most végre itt az igazi, teljes szabálykészletet tartalmazó játék, persze jó pár extrával megtoldva.
A Blood Bowl alapvetően az amerikai focira alapozó, a Warhammer világ figuráit felvonultató táblás játék. Ennek megfelelően a teljesen autentikus változat körökre osztott játékmenettel rendelkezik. Azok számára viszont, akik a pergő akciót többre tartják, bekerült a PC-s játékba egy valósidejű mód is, mely a szabályok nagy részét megtartja, vagy minimális mértékben módosítja, és így szinte egy akciójátékot kapunk eredményül. A két mód jelentősen eltér egymástól játékélmény szempontjából, az első a komoly taktikai megoldásoknak kedvez, a másik inkább a gyors helyzetfelfogó képességnek.
Egy csapat legalább tizenkettő és legfeljebb tizenhat főből állhat, bár egyszerre a pályán mindig csak egy tucat lesz. Többféle posztokra kerülhetnek emberek, de ezek neve fajonként változik, sőt nem is mindegyik áll a rendelkezésünkre mindig, mint például a fent említett Chaos sem rendelkezik dobókkal és futókkal, viszont annál több színtiszta izomerőt állít sorba a középvonal mentén. A játékban szerencsére a különböző fajok között ténylegesen különbség tapasztalható. Nem csak másképp néznek ki, mindegyikhez megvan az ideális taktika is, amelyet egy bizonyos mértékig szép lassan a saját kedvünkre alakíthatunk. A goblinokból sosem lesz igazi brutális verőlegényhad, míg a Chaos se fog elhíresülni briliáns passzairól és remek futójátékosairól.
A játékosoknak négy tulajdonsága van csak, de sok képzettséget tanulhatnak pályafutásuk során. Már ha nem haláloznak el idő előtt. Az erő felelős a verekedések sikeréért és az ott okozott sebzés mértékéért, az ügyesség a kitérésekért és a labdakezelésért, a páncélzat a sérülések ellen óv, a mozgás pedig magáért beszél. A képzettségek több csoportba sorolhatóak, általános, erő, ügyesség és passz. A szintlépésekkor lehet újabbakat tanulni a csoportokból, szerencsés esetben pedig akár az egyik főtulajdonságot is megnövelhetjük. Sok igen hasznos dolgot tanulhatunk, mint a blokkolás vagy épp a piszkos játék, de figyeljünk mindig oda arra, hogy milyen szerepre való a delikvens. Semmi értelme komoly passzképességeket adni például egy nagyfiúnak, mikor semmiképp se lesz ez az erőssége.
A körökre osztott rész két félideje 8-8 körig tart, egynek akkor van vége, ha minden cselekvési lehetőségünk elfogyott, vagy valami komoly hibát követ el egy játékosunk. A négyzetrácsos mezőn pont annyit léphetünk, mint az adott karakter mozgása, de olyan cselekvésekért, mint a felkelés is fizetni kell. Ha egy ellenfél szomszédos mezőn áll, akkor két lehetőség van. Ha csak megpróbálunk ellépni onnan, cselezési próbát kell dobni. Ha sikeres, továbbhaladtunk, ha nem, akkor valószínűleg kapunk egy nyaklevest, és még a körünk is véget ér. A másik verzió, hogy megpróbáljuk padlóra küldetni a delikvenst, itt a játékosok ereje játszik szerepet, minél nagyobb a különbség, annál több kockát használhatunk fel a dobásnál. Ha más csapattagok vagy ellenfelek is állnak az érintkező mezőkön, akkor ők is segíteni fognak az összecsapásban. Az esetleges újradobás és gyógyítás lehetőségeket automatikusan felajánlja a gép a megfelelő helyzetekben.
A valósidejű játékmód kicsit kaotikus a másikhoz képest, sokkal inkább akciódús, és a félidők fix ideig tartanak. A legtöbb dolog teljesen azonosan zajlik, csak nincs külön kiemelve a dobás, rejtetten marad a háttérben. Mindenre nekünk kell odafigyelni, a gyógyítás, újradobások és a többi mind manuálisan kezdeményezhető csak. Ezt segíti az Aktív szünet mód, ahol gyorsan kiadhatjuk parancsainkat a játékosoknak. Másik komoly különbség a körökre osztott módhoz képest, hogy a játékosok egy idő után kiöregednek. Ha a fittségük nullára esik vissza, akkor abbahagyják a játékot, így érdemes már időben a pótlásukról gondoskodni.
A játék grafikája igen kellemes. Nem kell egy FPS-ekre jellemző ultrarealisztikus megjelenítést várni, inkább rajzfilmszerűbb, a Warhammer világához nagyszerűen illeszkedő alakok rohangálnak a pályán. A mozgások remekül megvalósítottak és sok vicces jelenetre adnak lehetőséget. A legnagyobb hibája talán az, hogy viszonylag kevés lehetőségünk van a csapat kinézetének beállítására, így sok igen hasonló játékosunk lesz, erősen rombolva a kedvező összképet.
A hangokról hasonlóan tudok nyilatkozni, mint a grafikáról: kellemes zenei aláfestés, remek "szakkommentátorok" és odaillő hanghatások mindenfelé. A kommentátorok igen viccesek, kiváló paródiája a valódi amerikai foci közvetítéseknek, de hamar a végére érnek a lehetőségeiknek. A magyar feliratozás jó lett, a menükben ugyan előfordul a helyhiány miatt pár kényszermegoldás, de a részletesebb leírásokban már látszik az odafigyelés és a hozzáértés.
Az online rész nem tér el komolyan a körökre osztott egyjátékos résztől, a Blood Bowl 5.0 szabályokat használja, és számtalan hivatalos és amatőr liga várja a játékosokat. Persze egészen más elő emberek ellen játszani, néha igen meglepő dolgokkal képesek előrukkolni egy-egy helyzetben. Nagy hiányosság, hogy nem lehet valakivel egyszerűen játszani egymás ellen, vagy meg kell keresni az adott liga résztvevői között, vagy a LAN menü direct connect funkciójával IP-re csatlakozni.
Összességében kellemes benyomást keltett bennem a Blood Bowl, méltó a híres névhez. Bízom benne, hogy azt a kevés hibát, amely benne maradt, hamar orvosolják, folyamatosan jönnek is ki hozzá az újabb és újabb patchek. Akik kedvelik az asztali játékot, bátran belevághatnak a digitális verzióba is, nem éri csalódás őket.