Ha van még egy játék a Duke Nukem Forever mellett, amelynek a fejlesztése végeláthatatlanul hosszúra nyúlt – és nem mellesleg a 3D Realmsnek is van köze a dologhoz –, akkor az a Prey. Egész pontosan 1995-ben jelentették be, hogy készül a játék, majd 11 év elteltével, 2006 júliusában meg is jelent. A különbség csak az, hogy míg a Duke Nukem Forever nem söpört be túl nagy elismerést, addig a Prey sok szempontból finom újításokat és érdekes játékmenetet hozott. Reméljük, hogy a második rész nincs ilyen hosszú fejlesztési időre kárhoztatva, ugyanis sokan nagyon fenik rá a fogukat.
A történet egész más szemszögből vizsgálja a Prey – mondjuk ki – univerzum eseményeit. Egy Killian Samuels névre hallgató amerikai hadnagyot fogunk alakítani, aki szerencsétlenségére pont azon a repülőgépen utazik, amely összetűzésbe kerül a Sphere nevű jelenséggel. Az idegenek ellepik a repülőt, ahogyan azt már az első teaser trailerből láthattuk – no meg az első Preyben is látható ez az esemény –, majd a sztori ugrik egy nagyot és évek múlva, fejvadászként "térünk magunkhoz". A helyszín az idegenek világa, az Exodus. Killian nem emlékszik semmire az elrablásából, éli életét az Exoduson és tökélyre fejleszti fejvadászi képességeit, amikor véletlenül összefut Tommy-val, az első Prey indián főhősével. Egészen addig azt hitte, ő az egyetlen emberi lény az Exoduson, de aztán rájön, hogy találkozott már ezzel a Tommy gyerekkel. Ez ösztönzi végül arra, hogy amíg folytatja fejvadász elfoglaltságát, valahogy visszaszerezze emlékezetének azon részét, amit ott hagyott a Földön.
Kicsit furcsa folytatással lesz tehát dolgunk, ugyanis a sztori első öt percében lezavarjuk a visszautalást az első részre, és a folytatás innentől kezdve mintha egy teljesen új játék lenne. Ettől természetesen nem lesz feltétlenül rossz a játék, csak ez egy igen furcsa és szokatlan megoldás a videójáték iparban. Lássuk is inkább a játékmenetet, mielőtt belemegyünk mindenféle sírás-rívásba! Rengeteg minden változott az új főszereplőnek hála: sokkal agilisebb lesz hősünk, ahogyan az egy igazi fejvadászhoz illik. Átugrik minden bokrot és szereti a kemény rockot. Már-már Crysis 2-höz hasonlítható ugrálós-kapaszkodós eseményekre is lehet számítani (az E3-on megmutatták, hogy kapaszkodás közben, fedezékből is lehet lövöldözni – cool), de erre nagy szükségünk is lesz, ugyanis az idegenek, akiket le kell vadásznunk, kimondottan okosnak ígérkeznek. Használják az első részből ismerős portálkapukat és abból adódóan, hogy mások, mint mi, emberek, akár nyaktörő mutatványokat is játszi könnyedséggel hajtanak végre, amelyeket Killian kapitányunknak rendre követnie is kell. Ebben lesz segítségére rengeteg kütyü, mint például a "látókája" – Visor –, amellyel a fontosabb pályaelemeket – mint például az ellenséges idegenek – kiemelve láthatjuk. Ezen keresztül követhetjük aktuális küldetéseinket is, tehát a HUD nagy részét az ilyen kijelzések fogják birtokolni. Rengeteg egyéb kütyüt is tudunk majd használni, mint például a nullagravitációs mezőt generáló gránátot, amelynek a hatókörében tehetetlenül lebegni kezdenek az ellenségek; vagy például a pajzsot, amelyet a Mass Effectben is láthattunk a geth-ek prezentálásával. Ezek mindegyike fejleszthető is lesz, valamint elérhető lesz húsz különféle fegyver is, amelyek, ha az első rész alapján következtetünk, egyediek és különlegesek lesznek.
Küldetésekből is sokfélét kapunk majd, a feladatok pedig menet közben változhatnak is, ha például a kiszemelt célpont meg akar lógni. Akkor bizony üldözőbe kell venni, és kezdetét veszi egy vad hajsza, ahol aztán kamatoztathatjuk a Brinkből és Mirror's Edge-ből ismerős ugrálós futkározós tehetségünket. Rengeteg hatalmas épülettel fogunk találkozni a játék során, amelyekre értelemszerűen fel is kell valahogy jutni – mit már leírtam, hogyan fog zajlani –, de amikor ott vagyunk, a lejutásnak is lesz egy remek módja: a hoverboard! Igen, légdeszkázhatunk is, amellyel nagy távolságokat is könnyen áthidalhatunk. Ez is rendkívül fontos lesz, ugyanis a játék hatalmas nyitott világgal rendelkezik és a helyszín több zónára is oszlik, amelyek más és más kinézettel bírnak majd.
Ha már eljutottunk a kinézetig, lássuk a látványt, amelyre aztán igazán nem lehet egy rossz szavunk sem. Ha olyan ember vagy, aki kedveli a futurisztikus látványt, sok hatalmas, színes reklámfelülettel, amelyek kontrasztot képeznek az amúgy sötét, koszos és nyomasztó összképpel, akkor itt megtalálod majd számításodat. Az összképet leginkább a Star Wars univerzum Nar Shaddaa városához tudnám hasonlítani. Az alsóbb szintekre semmi fény nem jut be, mindenhol csövek és rácsok, a hatalmas toronyépületek között pedig szállítóhajók manővereznek, halk morajlással töltve meg a teret. Igazán megkapó atmoszférát teremt ez így összességében. Ehhez társulnak a legkülönfélébb idegen létformák, amelyek közül párat a régi Prey-ből is felismerünk majd, de több népszerű sci-fi játékból is merítettek a készítők. Azt hiszem, említenem sem kell a Mass Effect sorozatot, a legtöbb aktuális sci-fi játék, valamilyen szinten nyúl belőle. De hát, ami jó, az jó. A kiadásról egyébként a Bethesda gondoskodik, így adott, hogy a srácok az id Tech 4-es motorját használják, jelentősen átdolgozva. Ez garancia a látványra és reméljük a jó futtathatóságra is.
Többjátékos módtól teljesen elhatárolódtak a Human Head fejlesztői, ők egy mély és sokoldalú egyjátékos produktumot akarnak kihozni, és a hatalmas nyitott világ kialakítása mellett nem lesz elég idejük többjátékos üzemmóddal előállni. Reméljük, hogy ez tényleg az egyjátékos kampány javára fog válni és egy olyan kiforrott játékot telepíthetünk majd – talán – jövő év első negyedévében, amely után megnyaljuk az összes billentyűnket. De legalább is a WASD kombinációt biztosan.