Biztosan mindenki eljátszott már a gondolattal, hogy az ő agya is vetekszik Einsteinével. Vannak persze erre egzakt, vagy kvázi egzakt mérési módszerek, kvóciensek és mérőszámok, amelyek a delikvens korát, nemét és végzettségét is figyelembe véve hozzák meg szigorú döntésüket. A 132-es IQ-nál magasabbal rendelkező emberek, akik a világ lakosságának kevesebb, mint 2%-át teszik csupán ki, beléphetnek a bolygónk géniuszait tömörítő Mensa szövetségbe, ahol a legkülönfélébb agyserkentő rejtvényekkel trenírozhatják szürkeállományukat. De miért csupán az a maroknyi kiválasztott ápolhatná rendszeresen központi idegrendszerét, miért csupán ők tarthatnák karban idegközpontjaikat és szinapszisaikat? Ezen a gondolatmeneten felbuzdulva számos program született már, ami legtöbbször az adott hardverben rejlő technikai adottságokat kiaknázva igyekezett bebizonyítani az egyszeri felhasználónak, hogy ő sem butább, mint egy ötödikes. Tesztünk alanya ezúttal a legújabb ilyen alkotás, amely a Sony második kézikonzoljának tulajdonosait hívja ki egy kis megmérettetésre.

A program folyamatos statisztikát vezet rólunk, amelyhez a szükséges adatokat indításkor adogathatjuk meg. Első alkalommal például születési időnket, nemünket és domináns kezünket (amely ugyebár az uralkodó agyféltekére enged következtetni) kérdezi meg tőlünk, később azt, hogy jártunk-e egyetemre és így tovább. Ez a feleslegesnek tűnő kérdőív agykapacitásunk elbírálásához szükséges, hiszen nem mindegy, hogy egy tízéves kislány vagy egy harmincöt éves, diplomás férfi éri el azt a bizonyos eredményt; a program tehát ennek tükrében fog minősíteni bennünket a későbbiekben. A főmenüben választhatunk a napi agytorna, a szabad játék, statisztikáink vagy agyunk állapotának megtekintése, valamint különböző online funkciók között. A játék agyunkat négy fő területre osztja, amelyek valamennyien egy másik készségünkért felelősek. A logikai-, a matematikai-, a nyelvi- és a megfigyelési képességünket külön teszteli a program, és a megfelelő agyrégiók „készenléti” állapotát ezek alapján határozza meg. Szürkeállományunk használhatóságát végül az ezeknek a régióknak az eredményeként kapott százalékos összegek átlaga fogja megadni. Ha például nyelvi készségünk 66%-os, megfigyelőképességünk 76%-on áll, matematikából 89%-ot értünk el, azonban logikai képességünk csupán 29%-ot számlál, agyunk globális állapota valahol a 65%-os teljesítési érték környékén fog mozogni. Ez az érték naponta változik, miután elvégeztük az előzőeknek megfelelően négyféle feladatból álló aznapi agytornát. Ezt akár többször is megtehetjük, de a programnál bizony az első benyomás számít, az alapján kapjuk meg aktuális osztályzatunkat.

Az egyes típusokba tartozó feladatokat persze korlátlanul gyakorolhatjuk a szabad játékmódban. Minden típusba öt különböző feladat tartozik, amelyek mindegyikének négy-négy nehézségi szinten veselkedhetünk neki. Ezek a minijátékok teljesítményünk előrehaladtával aktiválódnak egyesével, és a magasabb nehézségi szintek az előzőek tökéletes, háromcsillagos teljesítésével nyithatók meg. A 0-3 csillagos minősítést a program a felhasznált idő és a feladatok megoldásának helyessége alapján adja. Legtöbb esetben hibánkért büntető időt kapunk, amely alkalmanként hosszú plusz másodperceket ró ránk. Valamelyik részfeladat totális elhibázása természetesen még szigorúbban esik a latba. A feladatok a négy alapcsoporton belül változatosak, és reflexeinkre is erősen apellálnak. Matematikából általában valamilyen egyszerűbb alapművelet elvégzése, avagy a megfelelő korrelációs jel kiválasztása a dolgunk; nyelvtanból egy szó hiányzó betűjét kell beírnunk, avagy a kapott betűkből értelmes szót alkotnunk; logikából pontokat köthetünk össze a vonalak keresztezése nélkül; megfigyelésből a PS Vita megfelelő érintőfelületét kell megtapintanunk amilyen gyorsan csak tudjuk – ilyen és ehhez hasonló játékok alapján hozza meg a program szigorú ítéletét. Aztán persze a „nyájas” narrátor kommentálja is a kapott eredményt, amelyre az időről időre felbukkanó, sokszor igen epés megjegyzéseket tartalmazó feliratok is ráerősítenek. Teljesítményünk részletesen a statisztikák között tekinthető meg, és ha akarjuk, kapott minősítésünket a két vezető közösségi oldalra is kitehetjük.

Az online funkciók segítségével a játékkal világszerte rendelkező felhasználókból összeállított ranglistákat nézhetjük végig, illetve a fizikai térben való elhelyezkedésünknek megfelelően kapunk különféle feladatokat. Új városba utazva mindig új, helyhez kötött kihívásokat ad a program (már ha van internetkapcsolatunk), és a Near funkció segítségével is kaphatunk új feladatokat. Végeredményben a program egyfajta globális IQ-tesztként funkcionál.

Bár a Smart As... grafikája gyakorlatilag a ma elvárható minimumot hozza, azt legalább nagyon szépen teszi, amiben az Unreal 3-as motor van segítségére. Ennek köszönhetően optikailag abszolút rendben van a program, ámbátor senki ne számítson vizuális csúcsteljesítményre, de ezt a játék jellege amúgy sem is indokolná. A zene aranyos és mókás, ami ugyancsak igaz a narrátor évődő kommentárjaira is. Sajnos magyar fordítást nem kapott a játék, ami a nyelvi feladatcsoport tükrében nem egy üdvös tényállás kis hazánk játékosai számára. A feladatok megoldása a PlayStation Vita teljes tárházát felhasználja, vagyis az első- és hátsó érintést és a megdöntést is, és rendelkezik egy beépített karakterfelismerő rendszerrel is, amely a kézzel beírt betűk és számok azonosításában segíti. Ezzel voltak apróbb gondjaim, például amikor egyáltalán nem akarta a program megismerni a beírt karaktert, így értékes másodperceket veszítettem egyik-másik feladat megoldásakor. Emellett időnként az érintőfelületek is pontatlanok, így bizony a sokrétű vezérlés okoz némi kellemetlenséget, ami a játék szigorúságát is figyelembe véve nagyon is bosszantó lehet.

A Sony ismét egy olyan programmal rukkolt elő, amely különlegesnek mondható a mai, túltelített játékpiacon. Különlegesnek, de nem egyedülállónak, hiszen annak idején a Nintendo DSi XL gépei is egy hasonló, beépített játékkal felvértezve érkeztek (Brain Age Express). A számos és sokrétű elvégzendő feladat megfelelő kihívást jelent bárki számára 25-től 250-es IQ-ig bezárólag, és a napi agytorna is kellemesen megdolgoztatja a szürke hétköznapok során elzsibbadt idegsejtjeinket. Aki egy kis gondolkodásra és versengésre vágyik, megtalálta a maga nemezisét. A Smart As... az ő játéka, még ha csupán öt perc ideje is van rá. Ennyi pedig mindenkinek belefér.