26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Arma Tactics

Több platformra is kihozták az egyszerű, casual taktikai játékot a cseh fejlesztők.

Írta: Lacko 2 hozzászólás

Amikor pár évtizede először játszottam az UFO: Enemy Unknownnal – amellett persze, hogy az egész játék nagyon klassz volt –, engem az egészből ami a legjobban megfogott, az a taktikai rész volt. Így lettem rajongója az ehhez hasonló, körökre osztott, önálló katonákat irányító taktikai játékoknak. Volt pár ismeretlen alkotás, amelyet valószínűleg egyik olvasó sem ismer, én mégis évekig játszottam velük. Aztán jöttek az újabb, komolyabb programok, és a körökre osztott játékmenet szép lassan kikopott a piacról. Bár most PC-n is reneszánszát éli ez a fajta időelosztás, úgy gondolom, valójában a mobil platformok (tabletek, telefonok és kézikonzolok) azok, amelyek miatt egyre több hasonló játék jelenik meg. Így jutottunk el jelen cikkünk alanyához, az Arma Tacticshez, mely eredetileg NVIDIA Shieldre (pontosabban egyes Tegra 3 és Tegra 4 alapú androidos telefonokra/tabletekre) jelent meg, mint exkluzív tartalom, aztán pár hónapja iOS-re is kijött, végül pedig a Steamen PC-re is elérhetővé vált.

Arma Tactics

A játékot az a cseh Bohemia Interactive készítette, amelynek fő terméke az Arma sorozat, egy A+ kategóriás taktikai FPS. Emellett a játékból kinőtt katonai szimulációt – a VBS-t – is ők készítik a világ különböző hadseregeinek. Ezért volt elsőre fura a hír, hogy egy aprócska játékon dolgoznak. Persze érthető, hiszen birtokába vannak egy csomó mindennek: textúrák, hangok, motion capture-ölt mozgások, fegyverek részletes adatai stb., amiket felhasználhatnak egy efféle játékban is. Hát akkor miért ne keressenek vele egy kis mellékest. Ráadásul a piac alakulását elnézve – egyre vaskosabb részesedést szereznek a mobil játékok – lehet, hogy nem is annyira mellékes ennek az alsó árkategóriás játéknak a bevétele. Ezt mondjuk most még nem tudjuk megtippelni se, úgyhogy térjünk is vissza magához a játékhoz!

Arma Tactics

Az Arma Tactics egy olyan sztorivezérelt, körökre osztott taktikai játék, amelyben egymást követő küldetésekben apróbb feladatokat kell megoldanunk 2-4 katonával, akiket egyenként irányíthatunk. Bakáink saját tulajdonságokkal és felszereléssel rendelkeznek, amit a küldetések előtt állíthatunk be. Minden körben mozoghatunk és/vagy lőhetünk, tárazhatunk, gránátot dobhatunk, bajtársainkat gyógyíthatjuk stb. Az új X-Comból megszokott kétlépcsős módon hajthatjuk végre az akciókat, azaz vagy messzebbre megyünk, de akkor nem lőhetünk, vagy kicsit megyünk és csak célzás nélkülit lövünk, vagy nem mozgunk és célzottat is lőhetünk. Nekem annyira nem jön be (már az új X-Comban sem) ez a végletesen lebutított, 2 akcióponttal (AP) működő mozgás. Szerintem jobb volt a régi módszer, hogy katonáinknak 50-100 akciópontjuk volt, és egy kapás-lövés mondjuk 20 pont volt, 1 méter megtétele meg például 5 pontba került. Így több lehetőségünk maradt, mint ezzel a kétlépcsőssel, de azért ezt is meg lehet szokni. És cserébe a grafika sokkal jobb, mint a 20 évvel ezelőtti játékokban.

Arma Tactics

Elsősorban mobil játékról lévén szó, a grafika csak az ősrégi játékokhoz képest remek, a mai PC-sekhez képest épphogy megállja a helyét. Még az ArmA első részében is részletesebb textúrák és modellek voltak, ami azért is fura, mert az NVIDIA Shildjében szerintem komolyabb grafikus hardver van, mint az első ArmA idejében a PC-mben. De a fejlesztők úgy látszik inkább biztosra mentek, hiszen iPad 2-n is futnia kell a játéknak és iPaden (a többihez képest) egész jól is néz ki. Meg aztán nem ildomos összehasonlítani egy FPS és egy stratégiai játék grafikáját. Ez utóbbiban elég, ha a hangulat megvan, nem kell azért többmillió poligonos katona.
A hangokat se kellett nagyon újravenni, hiszen az Arma sorozat hangjait mind felhasználhatták, például a fegyverek lövéshangjaiban. A szinkronhangok is mind ismerősök lesznek azoknak, akik játszottak Armát. Olyannyira, hogy sokszor el is felejtek figyelni arra, amiről beszélnek, csupán a hangjukról eszembe jut egy tucat kalandom különböző Arma részek különböző pályáin.

Arma Tactics

Az Arma Tactics az a játék, ami tableten elég sok órára le tud kötni. Először a PC-s verzióból érkezett tesztpéldány, ami azért nem akkora durranás, hiszen sokkal jobb játékok is vannak – mint amilyen például a nagytestvér Arma 3, még ha más kategóriát is képvisel. Viszont később megjött az iOS-es verzió is, amely teljesen ugyanaz, de ha nincs időm vagy lehetőségem PC elé ülni, csak egy kicsit tabletezni, akkor kiváló játék. Mint iPad-játékos, régebben iszonyatosan sokat kerestem X-Com stílusú, egyszerű taktikai játékokat erre a tabletre. Eleinte sikertelenek voltak a kereséseim, de az elmúlt egy évben sorban futottak be a különböző jópofa, komolytalan játékok a témakörben. A legtöbb azonban olyan volt, amely a játékon belüli extra vásárlásokból él, azaz nem mindig lehet önfeledten játszani vele. Különösen ilyen volt a (szintén PC-re is elérhető) Frontline Tactics, amelyben kb. egy szál pisztollyal indulhattunk a nyakig felfegyverzett terroristák ellen, ha nem fizettünk be plusz pénzeket egy M16-osért. Ezért is nagyon örültem az Arma Tacticsnek, amely ugyanolyan komoly a témakörben, mint az említett Frontline, csak extra vásárlások nélkül is jót játszhatunk. Fegyvereinket és katonáinkat pedig nem külön valódi pénzért, hanem a játékban megszerzett tapasztalati pontokért fejleszthetjük.

Arma Tactics

Ma már nem mondhatjuk, hogy a körökre osztott, egyedi katonákat igazgató taktikai játékok témakörében egyedüliként ragyog az Arma Tactics, hiszen elég sok játék megelőzte ezen a piacon. Azonban azt elmondhatjuk, hogy egyrészt ezt a játékot olyanok készítették, akik ilyesmivel foglalkoznak már több mint tíz éve, így borzalmasan nagy tapasztalatuk van benne. Másrészt pedig nem keverik-kavarják, hogy a fizetőknek ennyivel vagy annyival könnyebb, mint a normál játékosoknak, hanem egyetlen összegért (iOS-re 4,5 euró, Androidra 4 euró, PC-re pedig 7 euró) megkapjuk a játékot és kész.
Rohanó világunkban azért is népszerűek a mobil játékok, mert ezek nem túl összetett, alkalmi (casual) játékok. Így van ez az Arma Tacticsszel is: bármikor abbahagyható és bármikor folytatható. Ráadásul egy-egy csata se túl hosszú, úgyhogy akár végig is vihető egy kicsit hosszabb sorban állás alatt. Akik szeretik az X-Com-szerű taktikai játékokat, de inkább a valódi fegyvereket részesíti előnyben a plazmapuskákkal szemben, azoknak ideális játék a cseh fejlesztők játéka.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Arma Tactics
  • Arma Tactics

Arma Tactics

Platform:

Fejlesztő: Bohemia Interactive Studio

Kiadó: Bohemia Interactive Studio

Megjelenés:
2013. október 1. Mac, Linux, iOS, Android
n/a: PC

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Lacko
Lacko [11540]
Lehet, hogy félreérthető voltam. Nem azt akartam írni, hogy PC-re van sok ilyen, hanem azt, hogy iPadre van már sok ilyen, viszont PC-n ennél komolyabb játékokkal érdemes játszani, ha már van idő leülni elé. Tabletet ugye bármikor elő lehet kapni, de a PC-hez ülés azért (legalábbis nekem) több idő lefoglalását igényli.
Szóval iPadeseket tudok mondani: RAD soldier, Zen és az említett Frontline. És van még több is, csak ezekkel játszottam már.
zsocmoc
zsocmoc [62]
hello,
tudnál mondani akkor pár címet ami pcre van, hasonló ehhez, csak megtartotta a régi ufo bonyolultságát? nekem a jagged alliance meg az e5 jutott eszembe (ami nagyjából jagged aliance jobb grafikával)
azért a demoval mindenképp teszek egy próbát
köszi
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)