A 2012 óta tevékenykedő, spanyol Deconstructeam csapat már rutinosnak mondható a 8 bites korszakot felidéző retro játékok kategóriájában, ugyanis korábbi fejlesztéseik mind ilyen alapokra építkeznek. Nem szakítja meg ezt a hagyományt a Gods Will Be Watching sem, ám a cikk tárgyát képező indie produkció az első komolyabb hangvételű fejlesztésük.
A „minimalistic point and click thrillernek” titulált program lényegében egy kalandjáték, de fogalmazhatnék úgy is, hogy interaktív történetmesélés, amennyiben az interaktív szó a vérrel és izzadtsággal, meg két egér elhalálozásával kivívott aprócska győzelem szinonimája. A játék ugyanis az extrém nehézségre van kihegyezve, így hirtelen haragú játékosok számára nem feltétlen megtérülő befektetés, figyelembe véve a közvetlen környezetben lévő tárgyak megrongálódásának költségét.
Eredetileg két játékmódban lehetett nekikezdeni a kalandnak, amelyek közül az Original a fejlesztők által kigondolt nehézséggel állította szembe a játékost, az Easy pedig egy könnyített verziót takart, amely némileg kevesebb kihívással szolgált. Gondolták a fejlesztők... A játékosok zöme számára ugyanis az Easy mód is túl nagy kihívást jelentett, mivel a játékban jelen vannak teljesen véletlenszerű, kontrollálhatatlan események, amelyeknek köszönhetően képtelenség bevett sémákat alkalmazni. Eleget téve a felhasználók kérésének (könyörgésének) egy patch keretében ötre bővítették az elérhető nehézségi szinteket. Bekerült egy Original Light mód, amely az Original némileg humánusabb változata, azonban a lényegesebb újítást a Puzzle, illetve Puzzle Light módok hozták, amelyek nehézségüket tekintve azonosak Original megfelelőikkel, azonban nem kell tartani a véletlen tényezőktől. Továbbá helyet kapott egy Narrative mód is, amely elhanyagolható kihívással szolgál csupán, így lehetővé téve a történetre való fókuszálást.
A játékmenet körökre osztott sémát követ, a cselekvések pedig point and click módon hajthatók végre. A játék hét fejezetet dolgoz fel, amely hét különböző szituációt jelent. A cél ezek megoldása. Minden egyes helyzet számtalan módon oldható meg, ami nem csoda, hiszen igen sok a befolyásoló tényező. Legtöbb esetben egyszerre három vagy négy helyre kell figyelni, és leginkább mindenhol azonnali beavatkozás szükséges. Például egy túszejtési akció során a feladat a labor biztonsági rendszerének meghackelése, ám mindeközben a túszok rakoncátlankodnak, a biztonsági részleg verőemberei az ajtón dörömbölnek, és még a hackelést is nekünk kell koordinálnunk. Nem túl barátságos helyzet, és ez a későbbiekben sem változik. Ahogy haladunk előre, a játék időről időre morális kérdések elé állít: számít-e, hogy kínzás közben meghal a bajtársad, vagy hogy az ellenszer tesztelése során a teremben levő fél csapatot kiirtod a túlélésed érdekében? Dönthetünk akárhogy, a program nem tör pálcát a játékos felett, nincs jó vagy gonosz oldal. Ezek mellett a történet és a párbeszédek is nagyon fontos szerepet töltenek be. Megfelelő angoltudás nélkül nekivágni a kalandnak teljesen értelmetlen, mert egy kukkot sem fogunk érteni belőle. Fontos megjegyezni, hogy az egyes pályarészek között nincs mentési lehetőség, így ha már 40 perce játszunk és esetleg az utolsó millimétereken bukunk el, akkor is kezdhetjük elölről az adott részt. Ezt követően az elhalálozási képernyőn a játék könyörtelenül az arcunkba vágja az aktuális próbálkozás során elért eredményeket. Sikeres küldetés esetén is hasonló megoldást alkalmaztak a fejlesztők, ugyanis a program kiértékeli az adott részre vonatkozó teljesítményünket. Például kínzás közben okosan, őrülten vagy gyáván viselkedtünk, egyes lehetőségek közül melyeket választottuk leggyakrabban és hasonlók.
A grafikára nem lehet sok panasz. Számomra lassan kezd kicsit unalmassá és elcsépeltté válni a 8 bites indie játékok dömpingje. Azonban a Gods Will Be Watching esetén kifejezetten szerettem ezt a fajta megoldást. Játék közben jó néhányszor kaptam magam azon, hogy mosolygok, milyen részletekre figyeltek oda a fejlesztők. Valamennyire a képek is átadják, hogy jelen esetben nem egy sebtében összekalapált munkáról van szó, de igazán csak mozgás közben mutatkozik meg, mennyi mindent sűrítettek a programba.
Hangok terén kifejezetten örültem annak, hogy a játék ezen aspektusában nem igazodik a 8 bites megközelítéshez, így kellemes összhatást nyújt a grafikával. A dallamok leginkább megbújnak a háttérben, ám ha olyan esemény van, akkor tökéletesen asszisztálnak a vizuális hatásokhoz, így még erőteljesebbé téve az összképet. A játék zenéje önmagában definiálja azt a nyomasztó légkört, ami az egész játékra ráereszkedik. Emellett a szereplőknek egyáltalán nincs hangja, a mondandójuk szövegbuborék formájában jelenik meg, ami teljes mértékben igazodik a játék stílusához.
Összességében néhány apróbb bugtól eltekintve nemigen tudok belekötni a Gods Will Be Watchingba. A grafika a maga nemében kiváló, a hanghatásokat is eltalálták, megfelelően illeszkedik a játékhoz és sokat hozzátesz az atmoszférájához. A történet számomra lebilincselő és érdekes volt, a számtalan achievement és véletlenfaktor pedig biztosítja az újrajátszás lehetőségét. A játék végigviteléhez Original módban egyébként átlagosan 10 óra szükséges, ami nem mondható rossznak manapság. Mindezen dicséret ellenére nagyon fontos megjegyezni, hogy a Gods Will Be Watching a játékoshalmaz egy rendkívül vékony szeletét célozza meg, így nagyon sokan esetleg nem találják meg benne a számításukat.