25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Amikor a telepesek űrhajóba pattannak és átszelik a világűrt.

Írta: GeryG 2 hozzászólás

Ha nem vesszük figyelembe a megannyi kiegészítőt, akkor az utolsó Civilization játék megjelenése óta már négy év is eltelt. Érett tehát a dolog, hogy a Firaxis ismét elővegye a nevét világszerte ismertté tevő szériát, leporolja kissé, és újra elkápráztassa vele az erre fogékony játékosok nem épp csekély létszámú táborát. Csakhogy azt talán már ők is érezték, hogy egy újabb „kezdjük el az ókorban és igázzuk le a világot a modern korra” játékkal már nem biztos, hogy mindenki maradéktalanul elégedett lenne, ezért valamit drasztikusan meg kellett változtatniuk. Így született meg az ötlet, hogy az egész témát fogják és átültessék sci-fi környezetbe, öreg anyabolygónkat pedig lecseréljék egy idegen világra. Az így megálmodott játék a Sid Meier's Civilization: Beyond Earth címet kapta, és tekinthetünk rá úgy is, mint a Civilization és az Alpha Centauri szerelemgyerekére.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

A fent említett kettősséget rögtön az elején letisztáznám. A leginkább érezhető hatást a Civilization gyakorolja a játékra, nemcsak a cím, de a játékmenet gerince miatt is. Ugyanakkor kétségtelen – és ezt maguk a fejlesztők is kiemelték –, hogy a játék valahol az Alpha Centauri utódja is, hiszen egy idegen bolygón járunk, távol otthonunktól, ahol ezernyi ismeretlen faj lesi minden léptünket és mérlegeli annak az esélyét, hogy jóllakhat-e velünk. De nézzük, miről is van szó!
A Civilization: Beyond Earth a távoli jövőben játszódik, amikorra az emberiség szinte teljesen kimerítette a Föld energiaforrásait, ezért elkerülhetetlenné vált, hogy új otthon után nézzen. A népek különféle csoportosulásokba tömörültek, amelyek mind a maguk megoldását keresik a problémára. Amikor végre találnak egy emberi életre is alkalmas bolygót, meg is kezdődik a verseny, hogy ki kolonizálja azt előbb. Csakhogy a bolygónak már van őslakossága, akik nem igazán nézik jó szemmel az emberi faj felbukkanását és erőszakos térhódítását. Így kezdődik meg a kétfrontos harc: egyszerre kell odafigyelnünk az idegen lényekre és a többi vállalkozásra, ha hosszú távon mi szeretnénk a bolygó uraivá válni.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

A játékmenet alapját – ahogy korábban is említettem – a Civilization adja: körökre osztva térképezhetjük fel környezetünket, városok helyett ezúttal helyőrségeket, majd azokból kifejlődve kolóniákat telepíthetünk, hogy fokozatosan kiterjesszük az uralmunk határait. Emellett folyamatosan fejlesztenünk is kell technológiánkat, hiszen csak így juthatunk újabb épületekhez, egységekhez és azokon belül újabb képességekhez. Ezek nélkül pedig nagyjából annyi esélyünk lesz a sikerre, mint egy fagyiskocsinak az Antarktiszon. A játékmenet elég összetett, hiszen rengeteg apróságra kell odafigyelnünk. Egyrészt egységeinknek – ha nem szeretnénk őket automatizálni – egyenként kell feladatokat adnunk, másrészt kolóniáinkat is állandóan bővítenünk kell. Utóbbihoz elengedhetetlen, hogy munkagépek segítségével átalakítsuk közvetlen környezetüket. Az adott térképmező jellegzetességei alapján hol farmokat, hol kutatóbázisokat, hol iparnegyedeket és bányákat kell építenünk, hogy azok növeljék a legfontosabb erőforrásokat. Gondoskodnunk kell a telepesek élelmezéséről, a kolóniák termelékenységéről (ez befolyásolja, hogy milyen gyorsan készülnek el az épületek és egységek), de fontos szerepet játszik a kultúra és még fontosabbat a tudomány is. Ezek mellett az egész kolóniánknak (értsd: népünknek) állandó energiaellátásra van szüksége. Utóbbi tulajdonképpen instant fizetőeszköznek tekinthető, amellyel gyorsabban hozzájuthatunk bizonyos egységekhez vagy épületekhez.
Az egységekre a szériától megszokott változatosság jellemző, az egyszerű munkástól és felfedezőtől kezdve a rengeteg földi, vízi és légi katonai egységen át egészen a kereskedelmi karavánokig, de ezeken túl különböző céllal műholdakat is pályára állíthatunk. Hasonlót lehet elmondani az épületekről is, amelyek természetesen mind-mind különböző feladatokat látnak el.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

A Civilization játékok egyik legnépszerűbb része a kutatás és fejlesztés. Ez most sincs másként, csak épp a rendszert változtatták meg egy kissé. A korábbi enciklopédia helyét a 4X stratégiákra jellemző technológiai háló vette át. Így előre láthatjuk, hogy bizonyos technológiák eléréséhez milyen úton juthatunk el. Emellett minden fő vívmány alá tartozik néhány további technológia is, amelyeket szintén egyenként kell kifejlesztenünk. A preview verzióban egyelőre elég véges számú technológia állt rendelkezésre, egy gyorsabbra állított játék során akár egy-két óra alatt is fel lehet találni az összest, remélhetőleg ez a teljesben már kidolgozottabb lesz.
Érdemes még szót ejteni népünk tulajdonságairól is, amely négy kategóriából épül fel: erő, jólét, tudás és ipar. Ezeken belül mi dönthetjük el, hogy alkalomadtán melyiket erősítjük. Minden döntésünknek következményei, vagyis inkább hatásai vannak. Ha az erőre koncentrálunk, akkor kőkemény hadigépezetet építhetünk fel, de állandóan küzdeni fogunk, hogy telepeseink ne haljanak éhen. Ha elhanyagoljuk a tudást, technológiai fejlődésünk a reumás csigáéhoz hasonló sebességre redukálódik. Ugyanez igaz az iparra is. Éppen ezért érdemes alaposan átgondolni és lehetőség szerint megtalálni a nekünk kedvező egyensúlyt a négy tulajdonság között, hogy maximálisan kiélvezhessük az így kapott bónuszokat.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

A Civilization: Beyond Earth látványvilága számomra egy picit csalódás volt. Félreértés ne essék, a játék egyáltalán nem csúnya, sőt. Csak épp valahogy egy picit sem tűnik szebbnek, mint a Civilization V volt. Persze ez önmagában nem feltétlenül negatívum, hiszen egyrészt a Civ V mind a mai napig tökéletesen megállja a helyét, másrészt ez is tipikusan olyan játék, ahol nem a grafika számít. Csakhogy egy picit azért csiszolhatnának még ezen, pláne a használhatóság érdekében. Sokszor ugyanis egy kicsit átláthatatlannak tűnik a térkép, túlságosan is dominál egy bizonyos színvilág, így összemosódnak a részletek. Ugyanígy állandóan vizslatni kell, hogy egy-egy mezőben van-e mérges gáz, mielőtt egységünket oda küldjük. Ezt ugyan a jobb felső sarokban is jelzi a játék (a mező minden fontos paraméterével egyetemben), de attól még lehetne egyértelműbb is.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

A premierig egy hónap hátra van, így jó eséllyel ez idő alatt már drasztikus változásokat nem fognak végrehajtani a fejlesztők az előzeteshez kapott verzióhoz képest. Erre azonban nincs is szükség, mert a Beyond Earth remek mellékága lesz a népszerű sorozatnak. Bár az általam kipróbált előzetes változatban még voltak – főleg grafikai – hibák, és a látványvilág mellé indokolatlanul nagy gépigény párosul (pedig bivalyerős gépen játszottam, mégis sokszor megragadt a framerate 24 fps körül), a végeredmény sokak számára fog örömet okozni Remélhetőleg a hibákon még sikerül csiszolnia a készítőknek, mert az alap nagyon ígéretes. Ebből még nagyon sokat ki lehet hozni, így szinte borítékolható, hogy a premier utáni hónapokban kiegészítők és DLC-k sorát fogják bejelenteni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

Platform:

Fejlesztő: Firaxis Games

Kiadó: Take 2 Interactive

Megjelenés:
2014. október 24. PC
n/a: Mac, Linux

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

ivanova36
ivanova36 [1321]
Szerintem a Civ5 rendszere is jó volt hogy neked kellett eldönteni mely városod és az akörül területek mit "termeljenek".

A fenti kijelentés így a képek alapján talán a Civ 5 Kultúra és Ideológia ágaira hasonlít. Ott is voltak elsajátítható ideológiák, Kultúrák, pl Felfedezés akkor a tengerparti városok kaptak több termelést, vagy Patronus, a városállamokkal való kapcsolatod volt könnyebben kiépíthető, Racionalizmus, a tudománypontokat kaptad gyorsabban, más forrásokból, stb..

Ez a Beyond Earth pedig kellemes folytatása lesz remélhetőleg, hiszen a Civ 5 vége ott van, hogy legyártottad az űrhajó alkatrészeit...és itt a videókban meg azokkal indulsz útnak
jeszkar
jeszkar [129]
"Érdemes még szót ejteni népünk tulajdonságairól is, amely négy kategóriából épül fel: erő, jólét, tudás és ipar."
Ez alatt azt kell érteni, hogy visszahozták a CIV 5-ből kihagyott rendszert, hogy eldönthetted, hogy a jövedelmed mennyi része jut kutatásra, kultúrára stb.?
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)