25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Besiege

LEGO Technic robbanóanyagokkal. És birkákkal. De inkább robbanóanyagokkal.

Írta: Pras 10 hozzászólás

Meggyőződésem, hogy rengetegen vagyunk olyanok, akik szívesen kipróbálták volna, vajon jobb hadmérnöki eredményeket képesek-e felmutatni, mint akár maga da Vinci; azonban a Loire-menti kastélyok „marad még belőlük úgyis épp elég” mottóval felcímkézett felrobbantását a francia hatóságok ellenérzése végül megakadályozta. Ezt a tátongó ürességet hivatott betölteni egy Early Access fázisban lévő játék, a Besiege.

Besiege

A Besiege műfajra mindenekelőtt egy, mondjuk a klaszikus Pontifexhez hasonlítható logikai játék, ahol éppen úgy prizmatikus rudakkal, dugattyúkkal és kábelekkel dolgozunk, azzal az elhanyagolható különbséggel, hogy itt az építés helyett pusztítunk, mintha a Pontifex törzsébe oltottunk volna a sikeres flash-játékot, a Crush the Castle-t.
A program – jelenlegi fázisában – egy hadjáraton vezet végig minket, általánosságban egy alfa verzióhoz képest megdöbbentően kerek élményt nyújtva. A tutorial csekélyke, az irányítás azonban egyszerű (jobb klikk forgat, bal klikk épít), a feladatok pedig a lényegi rész megtartása mellett (=rombolj!) kimondottan változatosak. Az eszköz-oldalon a Besiege azért csavar valamennyit: először is, a megszokott „költségvetés alapú” korlátozás helyett „légköbméterben” kell gondolkodnunk, azaz nem pénzzel, hanem térrel leszünk megszorítva. Aggódni azonban nem kell, ha kifutnánk a térből, akkor valószínűleg már egyébként is komolyan túlkomplikáltuk a feladatot, ráadásul a határok kikapcsolására is mód van, ha mégis folytatnánk a szerkezetünket, ekkor azonban a túlméretes szörnnyel elért eredményünk nem számít a kampány szempontjából. A másik érdekes döntés, hogy – ismétlem: legalábis a jelenlegi verzióban – az összes szerkezeti elemet megkapjuk már a legelső pályától fogva. Elméletileg tehát már az első pályán építhetnénk egy univerzális harckocsit, ami a teljes kampányon végigsöpör, a gyakorlatban viszont, bár a kiváló konstrukciók többször remek kiindulási alapot nyújthatnak a különböző pályákon némi célspecifikus módosítgatást követően (egy jól összerakott, mozgóképes, kormányzott, rugóvezérelt hajítógépet feltétlenül érdemes elmenteni a könyvtárunkba), azért – szerencsére – elég sűrűn kell, vagy érdemes az alapoktól újrakezdeni az építgetést.

Besiege

Összességében a kombinációs lehetőségek korlátozatlansága miatt a játék – jelenleg még – kimondottan könnyű, de ez inkább előny, hiszen semmi sem akadályozza meg azt, hogy a játékos a triviálison túlmenően valami elegánsabb módszert keressen a pályamegoldásra. Itt most az „elegáns” szót az „elmebeteg” eufemizmusaként használom persze, hiszen nem érdemes elfeledkezni arról, hogy a Besiege-ben voltaképpen mi is a célunk: kastélyok összedöntése, ellenséges seregek forgó pengékkel és fűrészlapokkal történő vérbefojtása, ellenséges (?) bárányok lángra lobbantása és földművesek barátságos házikóinak a szétdúlása. Mondhatnánk, a program már ezzel sikeresen összekötötte a kellemeset a hasznossal, de egyetlen mondat erejéig még megemlítendő a stílusos látványvilág, amely kiemelkedőt nem nyújt, de egységes és hangulatos megjelenést biztosít a Besiege-nek.

Besiege

És hogy megéri-e rá odafigyelni? Feltétlenül. Két dolog kell csak ahhoz, hogy drasztikusan javuljon az ár/érték arány: Legyen MIT szétverni, és legyen MIVEL szétverni – azaz legyenek változatos körülmények, a játékost motiváló, gondolkodásra serkentő pályák, és legyen az alkatrészbőségből eredő kombinációs szabadság. Ez utóbbiból azonban már most is kaptunk egy ízelítőt, az előbbit illetőleg pedig megnyugtatóak a kísérleti pályán elhelyezett elemek, valamint a jövőbeni pályaszerkesztő. Nem lesz rossz móka tehát építeni egy bombavető repülőgépet. Vagy egy ballistát. Vagy egy bombavető, repülő ballistát.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Besiege
  • Besiege
  • Besiege
  • Besiege
  • Besiege
  • Besiege
Pras

Pras
2006-ban követte el először azt a hibát, hogy cikket küldött a Dome-ra - azóta is megjelenik időközönként, hogy zavaros körmondatokban próbálja elmagyarázni, szerinte miért érdemes egy tehervagon pénzt fizetni egy, a világon összesen negyven embert érdeklő wargame-ért.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Pras
Pras [5487]
...akkor segítek pár képpel. :D

Ha a tengelyvégekre kormányzózsanérokat szerelsz, talán akkor a legkönnyebben irányítható a gép. Nagyon kiszámítható, kábé úgy kanyarodik, mint egy autó.

Az egész tengelyt is elfordíthatod, kicsit hektikusabb így irányítani, mert betöri az egész járművet álló helyzetből is, de a fordulósugár nagyon jó.

Feneket is kormányozhatsz.

A kormányzóblokk így (is) működhet. Amíg ez nem volt a játékban, úgy oldottuk meg, hogy egy kutya-közönséges meghajtott kereket szereltünk fel vízszintes állásban, levettük az érzékenységet és jobb-bal irányú gombokra kalibráltuk át, így amolyan forgózsámolyt kaptunk.

Ha mind a két tengelyt kormányzod, szinte helyben meg tudsz fordulni - persze, a túlkormányzásból eredő összeakadásokra itt is figyelni kell, ha úgy alakítod ki a gépet, hogy előfordulhat ütközés. Ekkor persze az egyik kormányművet invertálni kell, ezt a lentebb említett módon, a villáskulcs-ikonnal tudod megtenni.* Egyszerűen rámutatsz az egérrel valamelyik billentyűre, és felcseréled őket. :) valahogy így, a képen láthatod azt, amit fent leírtam a kerekes okosságról. Igazából most is lehet használni, mivel alacsonyabb, mint a steering block. Ezen a képen már látható az igazi truvájság is, mármint az, hogy...

Ezekkel az alkatrészekkel nem csak kerekeket, de bármi mást is pozicionálhatsz, tehát problémamentesen építhetsz egy kéttengelyes harckocsitornyot, azimut-, és elevációvezérléssel. A képen még egy gányolt visszarúgás-fék is látható. Meg pár birka, akik érdeklődőek. :D

* - szerk: marhaságot írtam, de bent hagyom, mert máskülönben hasznos lehet. A forgásirányt, amit a vörös nyilak jelölnek, úgy lehet átcserélni, hogy rámutatsz egérrel (időnként nem egyértelmű, és nem működik, ilyenkor használd a villáskulcs-ikont, mert az rámutatásnál vörösre színezi az aktuális alkatrészt), és nyomsz egy R-t. Ha az nem működne, akkor F-et, de azt hiszem, R-t. :)
Az ágyúk alapból a C, de átkalibrálható ez is, így soronként, vagy akár külön-külön is tüzelhetsz.
LordMatteo
LordMatteo [29275]
Nem egészen jöttem rá, sajnos mindig eltört a járgányom. :D Végül úgy oldottam meg, hogy a végére raktam egy forgó tengely, arra egy kart, amivel így az egész járgány irányát állítottam át mindig. De ekkor már nem is kerestem a megoldást, csak pakolgattam az anyagokat egymás mellé, aztán inkább lefeküdtem aludni. :D
HUNnoth
HUNnoth [18]
A:két féle megoldás van az első az ha a saját tengelye körűl forgó cuccot (steering) rakod rá a kerekek elé így egy tank szerű kormányzásod lesz lassú de biztos nem törik csak úgy el.A másik pedig a Hinge verzió, na ez már furfangosabb ez olyan kocsi szerű irányitást enged de ha túl nyomod akkor képes magát letőrni. :)

B:Van fent egy csavarkulcs na azzal betudod álítani a fegyvert meg minden egyéb cucc dolgait. De gondolom mire ezt megírtam addigra lazán rájöttél. :)

Egy hasznos tipp mindig erősitsd meg a szerkezeted a Brace-el.(főleg ha szeretnél ágyúkat használni) És szerezetek be legalább még 2 klavit. :)
LordMatteo
LordMatteo [29275]
Baszki, hogy tudom a) kormányozni jobbra-balra a járgányomat? eddig úgy sikerült csak, hogy rátettem valami féket a kerekekre, behúztam, és utána elfordultam oldalra, meg szét is törtem a picsába az egészet. :| :D b) hogy tudom a fegyvereket használni?

Biztos tök evidens amúgy, de egyszerűen nem fogom már fel az angol neveket éjjeli ügyeletben, csak a látvány érdekel. :D
MattMatthew
MattMatthew [11754]
Nem kicsit overkill ez a szönyegbombázás!:-D
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (10 db)