Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

EDTracker

Szegény ember VR-közeli élménye? Kütyüteszt videós prezentációval.

2016.03.14. 14:05 | szerző: Sityi | Kütyü+hardver

Itt állunk a VR sikerének (vagy bukásának?) küszöbén. Az ár és a kért hardver igencsak súlyosra sikerült, így elgondolkodtam, milyen alternatíva jöhetne esetleg szóba az egyszeri játékosnak, ha hasonló élményre vágyik. Persze a virtuális valóság a maga teljességében csak az Oculus Rifttel, a PlayStation VR-ral, a HTC Vive-val vagy a Razer OSVR-ral tapasztalható meg igazán, de ha tágabban értelmezzük a VR fogalmát, vannak egyéb lehetőségeink is.

EDTracker

A videokártyák jó ideje képesek már több kijelzőt is kezelni, és persze jó néhány játék támogatja is ezt a funkciót. Egy hárommonitoros rendszer kiépítésével a kamera látószöge is kitágul, a periférikus látásunkat is használhatjuk. A dolog hátránya, hogy a három monitor háromszor annyi megjelenítendő pixelt is jelent, így az erősebb számítógép követelménye itt is adott, emellett nem árt, ha az asztalon hely is van ennyi kijelzőnek, illetve a kávákat ugyan meg lehet szokni, hogy „elvágják” a képet, de legalábbis eleinte zavaró lehet.
Alternatívát pedig például a TrackIR jelenthet. A NaturalPoint által fejlesztett eszköz 2001. óta van a piacon, és jelenleg az ötödik verziónál tart. Két részből áll: egy fejhallgatóra csatolható klipszből, amely három infravörös LED-et tartalmaz, illetve egy infravörös kamerából, amely 120 fps sebességgel követi ezen LED-ek mozgását, és ezzel a játékos fejének mozgását. Mindez szép és jó, de a 150 dolláros árcédula még mindig nem az igazi. Természetesen jöttek a közösségi alternatívák, mint például a FreeTrack, ahol a szoftver ingyenesen elérhető, csak egy megfelelő webkamera kell, meg összeeszkábálni a klipszet. A szintén ingyenes FaceTrackNoIR pedig a játékos arcát nézi bőszen a webkamera segítségével, és annak mozgását igyekszik lekövetni. Minden dicséret megilleti ezeket a srácokat a munkájukért, de sajnos az élményt erősen befolyásolja a hardver (klipsz és webkamera).

EDTracker

Néhány hónapja bukkantam rá az EDTrackerre, amely más megközelítést kínált: LED-ek és kamera helyett egy giroszkóp szolgáltatja az adatokat a fejmozgás lekövetéséhez. Lényegében egy Arduino mikrokontrollerhez csatlakoztatott giroszkópról van szó, amely (az EDTracker szoftvert felflashelve) háromtengelyes joystickként mutatkozik be a számítógépnek. Aki szeretné, maga is összebarkácsolhatja, a weboldalon ott az útmutató, mi kell hozzá, lustábbaknak pedig 45 angol font ellenében árulják a kész cuccot. Én köztes megoldást választottam: megvettem tőlük a nyomtatott áramköri lapot, amelyre a giroszkóp és a mikrokontroller kerül, valamint a készülékházat, a többit (USB kábel, nyomógomb, Arduino Pro Micro ATmega32u4 mikrokontroller és GY-521 MPU-9150 giroszkóp mágneses érzékelővel) pedig egy kínai weboldalról rendeltem meg. Mire végre minden célba ért, már csak a kollégámat kellett megfűznöm, hogy segítsen összeforrasztani a cuccot, én megfaragtam a dobozát, felprogramoztam, és pár hete boldogan használom.
Tulajdonképpen kétféle módon lehet beidomítani a játékok alá: ha az adott cím támogatja azt, hogy a nézelődést egy joystick tengelyére lehessen rakni, akkor semmiféle külön szoftver nem szükséges a használathoz. Emellett ott az OpenTrack, amellyel egyrészt a TrackIR-kompatibilis játékokkal lehet használni a beépített FreeTrack modulnak köszönhetően, másrészt akár az egérrel történő nézelődést is helyettesíthetjük vele, ha az adott program csak erre ad lehetőséget.

EDTracker

És hogy milyen élményt nyújt ez a kütyü? Összeütöttem egy videót, ahol marcona pofámat mutatva demonstrálom, én mit is csinálok, miközben a játék leköveti a fejem mozgását – ez tipikusan az a helyzet, amikor könnyebb valamit megmutatni, mint leírni. Tény, hogy ez azért még nem egészen az az élmény, amit egy VR-szemüveg ad, de szerintem teljesen vállalható a kompromisszum, amit ez a kütyü biztosít. Gyakorlatilag zéró pluszterhelést jelent a gép számára, és sokat hozzáad a játékélményhez – kvázi kitágítja az egy monitor által megszabott „ablakot”, bár hozzáteszem, három kijelzős rendszerrel is használható. Sok játéknál lehet gombra rakni a nézelődést, de ez egyrészt messze nem olyan gyors és/vagy precíz, mint a saját fejünket használni, másrészt ez azt jelenti, hogy minimum egy ujjunk mással van elfoglalva, mint mondjuk az adott jármű irányítása, ami azért kényelmetlen tud lenni. Persze nem minden fenékig tejfel: az általam használt DIY verzióval el kell molyolni némi ideig, mire jól bekalibrálja – gondolom a Pro változat ennél barátságosabb.

Amíg kiderül, hogy az Oculus Rift és a társai milyen sikereket képesek elérni (meg amíg összegyűlik a pénz mind a VR eszközre, mind a szükséges gépfejlesztésre), addig az EDTracker is képes a maga módján VR-közeli élményt nyújtani. Sőt, akár utána is, hiszen az EDTracker számos játékban használható már, míg a Rifthez és a Vive-hoz csak most érkeznek a rájuk kifejlesztett címek... ■

hozzászólások (5)

david139
david139 2016.03.15. 01:41
Érdekes, valamikor 2000 környékén kaptam karácsonyra egy ilyesmi eszközt :D Volt egy sisak része, meg egy vevő egység a monitor fölé, és akkor amerre döntöttem a fejem, arra ment a kocsi a játékban. Úgy látszik megelőzte a korát az a termék :D
Sityi
Sityi 2016.03.15. 16:26
Elvileg itt sincs akadálya annak, hogy fejmozgással irányíts autót vagy bármit, csak épp fura lenne.
Herr Hauptmann
Herr Hauptmann 2016.03.15. 16:56
A korát nem előzte épp meg. Elég régóta piacon vannak az ehhez hasonló eszközök. Például a TrackIR. Csak épp a felhasználói réteg elég keskeny. Általában a repülős szimeknél veszik nagy hasznát (pl. IL2). De léteznek már jó pár éve különböző szoftverek is, amik webcam-et, vagy laptopok beépített kameráját használva érik el ugyanezt a hatást.
szbszig
szbszig 2016.03.15. 17:17
Már a '80-as években is voltak próbálkozások hasonlókra, szóval az ötlet semmiképpen sem számít újdonságnak. Gondoljunk például a Power Glove-ra a Nintendótól, ami ugyan egy kesztyű volt, nem sisak, de a működési elve ugyanaz: érzékelőket kellett ragasztani a tévéképernyő sarkaira, és azok figyelték, hogy a kezeddel merrefelé és miket mutogatsz. Mármint figyelték volna, ha működött volna, mert nagyjából használhatatlan volt. Immár tíz éve, hogy az AVGN is készített róla egy videót. :-)
Sityi
Sityi 2016.03.15. 20:39
Egyáltalán nem újdonság ez sem, két dolog miatt írtam róla:
- végre kész lett (erről bővebben lentebb)
- szerintem abban mutat újat, hogy ez giroszkóppal oldja meg azt, amit a TrackIR infravörös ledekkel és infrakamerával

Ezt a kütyüt pár angol srác találta ki az Elite: Dangerous fórumán még az alfa időszakban, mert kényelmetlennek tartották az egérrel való nézelődést (az is). Amikor én rendeltem, akkor még csak DIY csomag volt, a Pro azóta lett. Nálam ott ment el sok idő, hogy először rossz giroszkópot küldtek, aztán kétszer elveszett a csomag, és csak negyedjére kaptam meg. Csak ezzel el is ment bő fél év.
cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.