Minden játékos találkozott már valamilyen formában vidámparképítő játékkal. Egy időben nagy divat volt ez a műfaj, és sokan vannak ma is, akik azóta is játszanak a régebbi verziókkal – persze kiegészítőkkel és modokkal felszerelve, illetve kicsit meghackelve, hogy fusson Full HD-ban is. Azonban jelenleg két konkurens is készül egyszerre: a híresebb franchise folytatása, a RollerCoaster Tycoon World, valamint egy új versenyző, a Planet Coaster. Ebben az ismertetőben ez utóbbit, a Frontier Developments játékát mutatom be.

Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy a Planet Coaster még alfa stádiumban van, így nem a végleges játékról beszélünk, de már most nagyszerűen lehet vele szórakozni. A játék alapja teljesen olyan, mint minden más vidámparképítő játéké, aki tehát már játszott eggyel is, az könnyen belejön. Persze az irányítás meg néhány dolog más benne, de mivel az alap már jól ismert, ezért viszonylag könnyen kitanulható (vagy a fórumokban megkérdezhető).

Mivel a legutóbbi vidámparkos játék megjelenése óta 12 év telt el, a legszembetűnőbb dolog persze az, hogy mennyivel szebb lett. És természetesen itt is minden attrakció kipróbálható belső nézetből is. Azaz ha készen vagyunk egy hullámvasúttal, akkor rögtön bele is ülhetünk, és megnézhetjük, milyen látványban van része a kis virtuális látogatóinknak. Ami nekem újdonság volt, az az, hogy minden egyes látogató fejébe is belebújhatunk, és az ő szemükön keresztül láthatjuk parkunkat.
A másik újszerűség – ami így 2016-ban persze minimálisan elvárható –, hogy végleg szakítottak a fejlesztők a tile-rendszerrel, azaz azzal, hogy a terület négyzetekre van felosztva, és azokon helyezhetünk el dolgokat. Ez egyrészt szabadabbá teszi az építkezést – tényleg bármilyen szögben és formában letehetünk bármit (például az utakat). Másrészt nehezíti is, mert ha nyílegyenes utat szeretnénk, azt nem olyan könnyű, hiszen egy picit mindig elkanyarodunk, ha nem figyelünk nagyon oda. Az utaknál – és ez szintén a négyzet alapú terület elvetéséből adódik – állítható azok szélessége, azaz nem úgy kell széles utat készítenünk, hogy a meglévő mellé behúzunk egy másodikat, megduplázva a szélességet, hanem méterben bármilyen értékkel megadhatjuk, hogy milyen széles utat tennénk le. Ez azért is fontos, mert ha dugók alakulnak ki, ahol a tömeg összeakad egy úton, akkor látogatóink visszafordulnak, ez pedig rontja az értékelésünket.

Nagyon tetszik a Planet Coasterben a szabad építkezés is. Míg a korábbi játékokban fixen megvolt, hogy western témában milyen épületek vannak, addig most ez szabadon szerkeszthető: kapunk egy csomó építőelemet (például sok különböző anyagból falakat), és ezekből azt építhetünk, aminek csak a fantáziánk szabhat határt. Például hullámvasutunk átsuhanhat egy szellemkastélyon, ami teljesen a sín vonalvezetésére fekszik, és pont olyan dolgok vannak benne, amiket mi akarunk. Vagy nem kell szomorkodnunk, ha nincs kalóz témájú hotdogos, mert leteszünk egy általános hotdogos épületet, és felcsicsázzuk kalózosra.
Ráadásul az így elkészült épületeket (és persze hullámvasútjainkat is) feltölthetjük a Steam Workshopba, ahonnan akár mások jó ötleteit is letölthetjük. Most, hogy az alfa verzióban még nincs olyan sok tartalom – például a sci-fi téma teljesen hiányzik –, a Workshopból már tölthetünk le olyan ügyes épületeket, díszleteket, amik mégis sci-fi hangulatúak, mert a leleményes játékosok már ennyi alapanyagból is simán kihozták, amire a fejlesztők nem is gondoltak. Ha pedig majd megjelenik a végleges verzió, nagyon könnyen bővíthetjük a Workshopból a tartalmat, amivel még klasszabb vidámparkok lesznek építhetőek.

Egyelőre nincsenek a játékban küldetések, és játékmódból is csak a sandbox és a kihívás van meg. Míg az elsőben szabadon csinálunk bármit, addig a másodikban tízezer dollárral indulva kell figyelni a bevételekre, hogy újabb dolgokat vásárolhassunk. Azonban még ez is viszonylag könnyű, hiszen nem kell törődnünk a szerelőkkel – ugyanis még nincsenek –, és úgy tűnik, hogy a látogatókat sem nagyon zavarja a szemét. A legnagyobb kihívást egyelőre az jelenti, hogy olyan úthálózatot építsünk, amelyen nem alakulnak ki dugók.

A Planet Coaster fejlesztői folyamatosan dolgoznak, hogy tartalommal és újabb funkciókkal töltsék meg a játékot. De már az eddigiekből látható, hogy ha nagyon nem rontják el a novemberi megjelenésig, akkor jó kis játék lesz ez, remek grafikával, izgalmas építgetéssel, vicces pillanatokkal.